Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 3280 ggr
Nwmo
2013-05-14 18:07
0

Tränings tips?

Till magmuskler :P

- Emil

[MikeW]
2013-05-14 18:09
11

Ta lite makeup och rita dit dom! ;)

Nwmo
2013-05-14 18:10
0

#1 Haha :D

- Emil

BunnyHope
2013-05-14 18:20
0

SITUPS! 😞

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

[Lewwi]
2013-05-14 18:58
5

Spring några gånger i veckan för att få bort fettet på magen som täcker över magmusklerna, och så gör du ca 100 situps per dag för att få större muskler så är det större chans att de syns igenom. Om du gör allt detta ordentligt så kommer det gå väldigt fort, eller ja, det beror ju på hur mycket fett du har på magen från början!🙂

LLLINN
2013-05-14 19:10
8

Inte situps! Bland dem sämsta magmuskelövningarna på många sätt, take it from the daughter of a sjukgymnast!! Plankan är däremot jättebra! Se hur långt du orkar stå (jag började med 1 min) och se hur många repetitioner du orkar (jag började med 2) och gör detta varje dag. Med tiden kan du börja utöka både tid och rep :). Crunches och russian twist är exempel på effektiva dynamiska övningar (till skillnad från plankan som är statisk), du kan kolla på youtube hur de går till. Ett tips är att ladda ner Ab Workout av feel free apps, där kan man göra färdiga workouts i olika svårighetsgrader med beskrivning på de olika övningarna, och även skapa egna workouts! En sista övning jag vill tipsa om är bensving (vet inte riktigt vad dom kallas). Man ligger på rygg med benen rakt upp i luften och håller antingen i sig i något med båda händerna ungefär vid öronen/axlarna eller så lägger man händerna under rumpan. Och så svingar man de spikraka benen rakt ner och tar upp de på samma sätt precis innan de nuddar golvet. Går även att göra åt sidorna, och man kan stanna halvvägs ner för att t.ex. Saxa med benen en stund om man vill ha variation. Lycka till ^^

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Fridaaaa
2013-05-15 07:15
0

Varierad träning!Glad

------------

Situps är inte att rekommendera, inte enbart. 
Och gäller verkligen att man gör rätt med.

Man kan inte "punktförbränna" eller "punkträna" utan man behöver variera träningen för bästa resultat Glad

Hur gammal är du?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2013-05-15 08:08
5

Konstigt att alla säger att situps suger apa, när jag gjorde situps varje dag fick jag en skitsnygg platt och muskulös mage. 😮 Fast jag är ju samtidigt smal och har inte mycket täckande fett heller.

Fridaaaa
2013-05-15 08:09
0

#7 Det är bra om man varierar träningen och gör det på rätt sätt. Men det är inte att rekommendera att enbart köra det för att få upp magmusklerna 🙂

Sedan skiljer det ju från person till person, hur man tränat innan och mycket annat. Men man rekommenderar att variera.

[Tilde]
2013-05-15 08:12
0

Ja variation tror jag är bra i alla sammanhang 👍

Fridaaaa
2013-05-15 08:13
0

#9 Precis 🙂
Så är bra att träna olika magövningar men även annan träning som sidan, och resten av kroppen 😃

Nwmo
2013-05-15 12:16
0

Jag är 14år gammal :) Jag ska börja springa/jogga varje dag. Kan också hålla på med situps, plankan mm! Tack för hjälpen.

- Emil

Fridaaaa
2013-05-15 13:53
1

#11 Då bör du ta det lugnt med styrketräning, alltså inga direkta hårdpass (rekommendationer för alla under 16 år, många kunniga som rekommenderar det)🙂 Jogga och så är bra.

[Lewwi]
2013-05-15 15:22
3

#12 Det är gammalt att barn inte får styrketräna, de som är uppdaterade på senare tid vet att äldre barn kan styrketräna de med, även fast man inte växt klart. Bara man gör rätt och inte börjar med för tunga vikter!

Fridaaaa
2013-05-15 15:23
1

#13 Nej det gäller fortfarande.
Och läs vad jag skrev: Inte direkta hårdpass! Skrev alltså att det är förbjudet eller så 😉 Utan att han ska ta det lugnt.

Och sedan beror det på vem man frågar ang styrketräning vs icke styrketräning😉 Men som sagt, har inte sagt att det inte är OK alls.

[Lewwi]
2013-05-15 15:27
1

#14 Nope, it doesn't, att barn inte bör styrketräna alltså.

Nej man ska inte träna så mycket att musklerna inte hinner läka ihop, såklart? 

Det finns bevisad forskning på att barn bör styrketräna, men int för tunga vikter, redan vid början av puberteten. Det är då man sätter stommen för hur ens kropp ska bli när man blir vuxen.

Fridaaaa
2013-05-15 15:34
1

#15 Delade meningar och erfarenheter om det helt enkelt.
Och inget av varken mitt eller ditt, är fel eller rätt 🙂

Finns forskning gällande båda delarna så 😉 
Och sedan kan man ta styrketräning på olika vis också, alltså innebörden 🙂 Självklart är det alltid bra för barn och vuxna att röra på sig, är väldigt viktigt, även när man ska göra skolarbete osv så brukar man i regel koncentrera sig bättre om man rört på sig osv 🙂

Nwmo
2013-05-15 15:54
1

Lewwi, varför säger du 'barn' när vi är lika gamla?

- Emil

[Majbot]
2013-05-15 15:59
0

Vill du få sexpack så får du träna kondition i kombination med styrka för att bli av med fettet över packet.

Nwmo
2013-05-15 16:00
0

#18 Det är det jag vill ha.

- Emil

[Lewwi]
2013-05-15 16:01
0

#17 För att frida menade yngre personer alltså upp till 16. Och jag är väl även jag ett barn🙂Men yngre tonåring eller ungdom hade kanske varit bättre🙂

[Majbot]
2013-05-15 16:02
2

ja, menar styrka i kombination. Gör inte samma sak varje pass för då vänjer du kroppen vid det = inga framsteg :o Samt ät 'Whole foods'. Ingen får sexpack på mcdonalds, potatis, pasta och annat mög som svensson överäter på.

Fridaaaa
2013-05-15 17:43
1

#21 Vet flera som har sexpack som äter potatis & pasta 😉
Så det behöver inte uteslutas, däremot i begränsad mängd plus fullkorn om det kommer till pasta 🙂 För det är ju aldrig bra i stor mängd 🙂
Vad man ska äta & inte äta är det mycket delade meningar om, man får nog testa sig fram lite själv 🙂

Men mycket bra tips där ang träningspassen! 😃

[Majbot]
2013-05-15 17:59
0

#22 Är du överviktig/har fläsk på magen så ska du undvika, optimalt hålla dig till 40 gr/dag kolhydrater för att komma ner till ketos = kroppen ställer in sig i ett burnmode och använder fett på kroppen som bränsle istället för det du stoppar i dig. Visserligen måste man ligga på ett kaloriunderskott i kombination. 

Alltså, om du är överviktig och vill ha sexpack = håll dig till 40 gr kolhydrater/dag så att kroppen går på ditt fettlager på kroppen. Annars använder ju bara kroppen kolhydraterna du stoppar i dig som bränsle = du fastnar med ett 'ettpack'.

Men dem du tänker på har redan sexpack eller hur? Frågan är har de varit överviktiga och sedan fått ett? Eller har de ätit kolhydrater under tiden de har gått från överviktig till fit? Min gissning är att det handlar om folk som alltid har varit smala och kan äta mer kolhydrater än andra utan att lägga på sig, dvs en ectomorph(svårt för att lägga på sig kroppsvikt, både fett och muskler). Eller så är det personer som redan har gått ner i vikt, fått sexpack och sedan börjat äta kolhydrater för att bygga muskler.

Jag antar också att killen om vill få sexpack är en endomorph (Lätt för att lägga på sig kroppsvikt) och därför har han inget sexpack från början. Det optimala för en endomorph, men också andra som är överviktiga eller som har en bulle på magen och vill ha en bräda är att komma ner till ketos, dvs 40 gr kolhydrater per dag…

Fridaaaa
2013-05-15 18:02
1

#23 Nej de har inte varit överviktiga alls innan de började träna och fick sexpack, utan normalviktiga 🙂 Inte svårt att lägga på sig vissa av dem, men har begränsat kolhydrater osv men inte uteslutet det helt 🙂

Visste inte att du syftade på överviktiga eller så, eftersom det inte står något i huvudinlägget om det, var därför jag skrev så 🙂
Men förstår hur du tänker och menar nu 🙂

Du har ingen blogg eller så? Om du inte har, borde du tycker jag, dela med dig av tips, trix osv 🙂

[Majbot]
2013-05-15 18:07
1

#24 Jag menar då klart folk som är överviktiga och vill ha sexpack. Låter som dina kompisar är ectomorpher :p

LLLINN
2013-05-15 18:12
0

#25 Varför då? Man går inte vanligtvis upp i vikt bara för att man äter kolhydrater, jag har väldigt lätt att bygga muskler men går ändå inte upp i vikt av att äta mycket pasta m.m.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Majbot]
2013-05-15 18:43
0

# 26

Läs denna: (Varför det är mer optimalt att äta mer fett än kolhydrater för att tappa fett)

http://blog.massivehealth.com/infographics/Carbs_are_killing_you/

Det är sämre kolhydrater i kombination med överätande som gör folk överviktiga. Självklart finns det ingen som är överviktig för att h*n äter tonvis med broccoli för det ger inte en 'sugarrush' till hjärnan som tex snickers och pasta gör.

Har du lätt för att bygga muskler, eller styrka? Har du gjort mätning av din muskelmassa, före och efter du börjat träna alltså.

Nwmo
2013-05-15 18:54
0

Jag har aldrig mätt det men.. Jag har j*vligt starka ben och svaga armar.

- Emil

[Majbot]
2013-05-15 18:58
0

#26 Riktade frågan till LLLINN eftersom det finns dem som låter sig luras av synvillor. Alltså att man tror att man ökar i muskelmassa men egentligen så är det vatten som dras till musklerna för att tränar + äter för mycket kolhydrater = Går upp i fett och det ser ut som man fått lite större muskler eftersom fettet utanpå får musklerna att se större ut. När man börjar lyfta så kommer styrkan ofta på posten väldigt snabbt men att lyckas lägga på sig muskelmassa är fan så mycket svårare än att bara äta mer pasta. Det resulterar i allt annat än en 'lean mass gain' phase om man inte vet vad man gör.

Cazzos
2013-05-15 19:28
1

(Inte läst några kommentarer)

Situps är en skitbra övning, sålänge man gör den RÄTT. Det är många som gör situps fel.

[Majbot]
2013-05-15 19:34
0

#30 I kombination med kondition är det najs, då får man styrka i magen samtidigt som packet träder fram :o

Nwmo
2013-05-15 19:35
0

Hur ska jag få bort fettet?

- Emil

Cazzos
2013-05-15 19:41
0

#31 Jag ser inte ut så kan jag väl säga redan nu, hahaha..

#32 Jag har hört att muskler ökar förbränningen av fett.

Så det är helt enkelt att bara köra på magövningar antar jag, de kommer så småningom.

Fridaaaa
2013-05-15 19:42
0

Varierad träning 😉

[Majbot]
2013-05-15 19:50
0

#32 Högintensitetsträning (tex Hiit, tabatha, sprints) men lågintensitetskondition på vilodagar(tex ut och gå en halvtimme) i kombination med styrketräning. I längden är det musklerna som hjälper dig hålla fettet borta på ett mycket enklare sätt eftersom muskler kräver energi för att förbli samma storlek.

#33 menade såklart någon som är överviktig med kula på magen

Nwmo
2013-05-15 20:00
0

Okej. Kan ni någon diet som jag kan gå på? Som skulle vara mer eller mindre lämplig för 14-åringar? :)

- Emil

[Majbot]
2013-05-15 20:10
0

Eftersom du är så pass ung så tror jag GI kan funka bra eller någon hybrid mellan GI och LCHF. Alltså mycket protein och fetter men mindre kolhydrater. Alltså ät stekta ägg eller gröt till frukost istället för mackor och ät kött, sallad och keso till middag exempelvis. :)