kränkande lärare & mobbare i klassen...
Hej, jag har en, två, lärare som är några av de äldsta på skolan. de förstår sig inte på humor, den som är äldre är värre än den andra.
börjar först med den äldsta. våran datakunskaps lärare.
Carsten heter han. han kränker eleverna. han har sagt kränkande saker till mig och min kompis, andra med. men det han sagt åt mig och min kompis kommer jag ihåg mer.
jag ramlade av stolen (kontors stolar typ) för att den rullade iväg när jag skulle sätta mig då jag råkade putta till den så den rullade en bit. jag satte mig då inte på stolen, utan på golvet, och det lät lite med.
''Stolar är till för att sitta på!!'' säger Carsten argt till mig.
''det var en olyckshändelse'' säger jag.
''men om du inte pratar och skrattar medans du sätter dig kanske det inte händer något'' säger han argare.
''men jag pratade inte ens, eller skrattade, som om aldrig du varit med om en olyckshändelse?'' säger jag kaxigt och irriterat tillbaka.
jag var sjuk ett par veckor, och missade rätt mycket då. och sen skulle vi göra ett 'prov', vi skulle göra i microsoft word. vi fick ett papper, som Carsten hade gjort en fakta text på. vi skulle göra lika dant, sätta bilderna likadant, ha en ram runt texten och bilderna och en speciell rubrik som var lite krånglig att göra. jag hade missat de gångerna, då han visat hur man gör rubriken, ramen och bilderna.
bilderna kom jag på själv, men ramen och rubriken hade jag inte en aning om, sökte igenom typ hela programmet.
''jag vet inte hur man gör rubriken och ramen för jag var inte här när du visade det'' säger jag lugnt och vänligt.
''varför håller du dig inte frisk då?'' säger han.
''det är väl inte mitt fel att det finns sjukdomar och virus? håll dig frisk själv då, du som råkat ut för så mycket som ansiktsförlamning, hjärtattack och stroke, så ska du säga att vi ska hålla oss friska, plus att du skryter om att du har KOL'' säger jag irriterat och argt.
''KOL är inget man skryter om'' säger han, men han skryter om det varje lektion…
''men det är ditt ansvar att lära ut alla innan man har prov, du kan inte sätta betyg för att jag inte vet saker som DU ska lära mig!'' säger jag högt.
''du skryter faktiskt om att du har KOL..'' säger min kompis irriterat hon med.
''du ska inte lägga dig i UNGE!'' skriker Carsten. min kompis blir knäpptyst.
''det är nog dags för dig att gå i pension jävla gubbjävel'' säger jag och känner att jag bara skulle vilja sparka ner han på golvet och … ja, hemska saker!
''Du vårdar språket, idiotunge!'' säger han.
sen en gång så satt jag och min kompis och småfnittrade lite. alla andra i klassen pratade högre och nästan skrek. men läraren går fram till mig och min kompis, tittar elakt, surt och argt och säger högt, så det hörs över hela klassen, även de som nästan skriker:
''det sägs att människan är släkt med apan, men på vissa märks det tydligare på''
''ska du säga?'' säger jag och sparkar i luften mot honom, nära på att träffa.
jag frågade några från min gamla klass som också har Carsten som datalärare och frågar om han kränker er med, de säger många, elaka saker som han sagt, orkar inte rabbla upp alla nu…
sen den som är nåt år yngre. Bildläraren.
Gunilla, hon säger att VI ritar fult, och måste lägga mer tid på vårt arbete, ''annars blir det inga betyg!'' säger hon, och skryter om hur fint hon målar (rätt fult enligt mig…) hon säger håll käften till oss… och andra saker med, henne är jag inte lika modig att säga ifrån mot, men skulle nog kunna… hon dömer inte hur duktiga vi är, utan de hon gillar och inte gillar…
en i min klass (han har lite, typ damp, ibland, eller vad man säger) som vi kan kalla för Mobbaren för nu när jag berättar (vill inte säga namn på elever), han mobbar en annan i klassen, som jag tycker är jobbig, och irriterande, men alla är lika värda, jag får dåligt samvete om jag ser/hör någon som är på och säger dumma saker.
idag gjorde jag en undsättning, jag vågade göra det inför min pv, vilket jag inte ofta har så mycket mod till att göra.
han som är lite mobbad, vi kallar han för Candy nu när jag berättar, slog sig idag (orkar inte förklara allt, men.. förklarar lite snabbt). min 'kompis' (som tror att vi är vänner, men jag vill inte det för hon är inte någon man har som vän…) som vi kallar för Linjal nu, hon hatar Candy, och idag när hon pratade med en annan, så kom Candy och började prata med den som Linjal pratade med, och Linjal blir lite irriterad, så hon sparkar lite löst med foten på Candys ben, hon gör alltid nåt sånt när Candy är i vägen, då sparkar Candy tillbaka, jag såg det, och det var inte så hårt som Linjal sedan sa, hon säger att allt gör ont, hon fick ett suddgummi på smalbenet och började gråta… Linjal puttade omkull Candy så han landade på svanskotan, vilket gjorde jätteont, han fick svårt att andas. jag och några andra gick och sa till en lärare, vi kom tillbaka till Candy lite före läraren kom, och försökte trösta han lite, och ställa han upp, då säger mobbaren
''låt han vara, han försöker bara få uppmärksamhet, han bara fejkar!'' säger han. jag blev så arg, då jag hört han säga så flera gånger, när han lägger fälleben mot honom osv. på lektionerna när läraren ska gå ut ur rummet för att fixa/hämta nåt snabbt, så frågar Candy nån enkel liten sak, då säger mobbaren ''Käften missfoster''
jag klarar inte sånt, så jag går hotande fram till honom samtidigt som jag säger ''Du, vi har sagt till en lärare, IGEN, och du vet vad du gör, detta är inte första gången vi säger till, detta är mobbing!…'' jag går mot han tills han står mot skåpen och inte kan komma nånstans, jag står en halv meter ifrån och ser riktigt farlig ut.
''Men han fejkar! låt han vara!'' slänger Mobbaren ur sig, jag ser att han ser lite 'rädd' ut.
''det är mobbing! om du ramlar och slår dig och tappar andan när någon gör fälleben eller knuffar dig, tycker du att vi bara ska strunta i dig då? bara låta dig ligga och säga 'han fejkar, låt han ligga där!' tycker du att det är okej?''
då blev han tyst, alla andra runt om blir helt knäpptysta, jag är helt röd i ansiktet, mobbaren ser rätt rädd ut, och svarar:
''nej, men jag fejkar inte, det gör han, han vill få uppmärksamhet!''
''Hur F*N vet du om han fejkar eller inte? du vet inte hur han känner sig! vet du varför han försöker få uppmärksamhet på lektionerna? (då han försöker mest) Nej! för du har inga såna känslor mot han! men jag vet varför! jag har ett sinne för sånt! det är för just detta! han sitter själv vid matbordet! han får inte göra några ljud när du så fort läraren går ut sätter på musik på din Iphone med högsta volym och spelar över hela klassrummet! tycker du det är okej?…'' mer hinner jag inte säga fören läraren kommer (är rätt klumpig/tjock så tar en stund för henne att gå…) och jag backar bak.
jag vet inte hur ni som läser detta tänker om det jag gjorde, men jag är stolt för det jag sa, men det kommer inte vara länge i mobbarens huvud…
behöver tips på hur jag ska stå emot de två kränkande lärarna och mobbaren, har sagt till om lärarna, men Carsten i alla fall hinner före att säga till mina klassföreståndare, och jag säger vad han sagt till mig och han säger vad jag sagt till han, plus mer! min lärare säger att han sagt det och det, som jag inte sagt. och om Candy och mobbaren, jag har sagt till hur mobbaren beter sig mot Candy och de säger att de inte kan göra något mer än att vi håller koll på dom…
vad ska jag göra? vad tycker ni är lämpligast jag gör för att detta ska få ett slut? jag klarar inte sånt… jag tycker Candy är jobbig, men jag mobbar inte han, jag vill helst inte jobba med honom, men jorden går inte under, jag tröstar han även om han är irriterande, även om han är störande och jobbig, jag säger till om det händer något, och säger till extra argt om det är mellan Linjal, Candy och mobbaren. om det är mellan några som inte brukar bråka försöker jag få stop på det medans jag säger till kompisar att säga till lärare, men om inga är i närheten, så försöker jag ordna det själv. försöker få de som slåss, lugna, och går en bit för att se om någon lärare är i närheten.
långt inlägg, hoppas ni orkade läsa det, och är jätte tacksam för svar.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Du verkar vara spydig mot dina lärare. De har all rätt i världen att försöka hävda sig tycker jag.
Att sparka mot lärare, skrika och förolämpa dem som du gör är tio gånger omognare än lärarnas försök att hejda dig.
Ledsen, men skyll dig själv om du är så arrogant mot lärarna.
Jag går i en skola där ett sånt beteende mot lärare som du visar ALDRIG hade varit accepterat, du hade flugit ut ur skolan på direkten. Fast vår skola är speciell med. Skolan har en slogan som lyder "Ordning, respekt och disciplin." Precis som jag tycker att det ska vara.
Jag kommer ihåg när jag drygade mot mina lärare, i 5:an..
- Emil
ja, jag vet att jag inte skulle gjort så som jag gjorde mot läraren, men det bara flög ut… menade inte i inlägget att jag var stolt över det jag gjorde mot läraren, men det jag gjorde mot mobbaren känner jag att jag satte honom på plats. men att svära mot elever är väl inte okej? och att säga att ens ritningar och verk är fula? och sen ljuga mot min klassföreståndare? jag sa dumma saker, men det ger honom inte rätt till att säga saker jag inte har sagt. alla våra lärare är dryga… skulle nog inte märka om jag skrek HELVETE över hela skolan…
Har inte läst hela inlägget men skriver ändå. Jag har haft liknade lärare mot mig som varit otroligt elaka och oförstående, jag förstår verkligen att det inte är lätt att hålla masken och vara tvungen att sitta där och ta emot all skit. Till och med rektorn ställde sig på lärarens sida..
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Håller med #1 fullt ut.
Det är inte OK att lärare är elaka, spydiga eller kränker någon. Men ditt beteende är ju inte ett dugg bättre.
Sen tycker jag inte att det är en bra metod att verka hotfull eller farlig när man försöker stoppa mobbing. "Fighting for peace is like screwing for virginity."
Har du någon npf, eller ska du genomgå någon utredning för det? För något är inte riktigt okej hos dig, när du beter dig på det viset.
Jag skulle också som lärare bli otroligt less och förvirrad i dina situationer… dock är det ju inte alls okej att göra som din bildlärare gjorde.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag säger som de flesta andra, ditt beteende är betydligt värre än lärarnas! Om du kände någon som var lärare skulle du veta hur otroligt stressigt det är! Och i din ålder är de med största säkerhet vana vid spydiga elever och försöker hantera det på bästa sätt. De har förmodligen märkt/hört hur du beter dig och försöker hantera det med "humor" (vilket du ser som kränkande).
Tycker ABSOLUT INTE att det var okej av dig att ta upp din lärares sjukdomar! Gud vad lågt… Min mormor har ansiktsförlamning i halva ansiktet (inte på grund av stroke dock) och det är ju inget hon kan rå för eller göra något åt. Om KOL: "År 2020 beräknas KOL vara den tredje vanligaste dödsorsaken i världen. I Sverige beräknas mer än en halv miljon personer ha KOL, men många bär på sjukdomen utan att veta om det. Varje år dör mellan 2 000 och 3 000 personer i Sverige på grund av KOL." - Inte så kul, va? Förmodligen har han sagt till er att han har sjukdomen för han lätt får andnöd, hostar, osv. Inte för att "skryta" om sjukdomen.
Vad gäller bildläraren är det såklart fel att säga att eleverna ritar fult. Kritik är aldrig bra om det inte är konstruktiv kritik - "såhär kan ni göra det bättre!". Min bildlärare på gymnasiet var faktiskt likadan. Hon kunde gå fram och klaga på hur fult eleverna ritade "den där bebisen ser helt missbildad ut", eller "har hon anorexia? Hon är äckligt smal!" och liknande. Sånt är det okej att bli sur på, men man ska aldrig hota, kränka eller ta till våld mot en lärare.
Tänk på hur du uppför dig så lovar jag att lärarnas uppförande blir bättre 🙂
jag gör inget dumt uppförande utan anledning. sjukdomarna jag sa var inte att det var fel med det, bara att han blir arg när vi är sjuka, och att det är vårat fel att vi är sjuka…
jag pratade med skolkuratorn om detta. hon har sagt till rektorn om mobbingen och om mig och lärarna, men de ska gå i pension till hösten, så hon trodde inte skolan kommer göra så mycket åt det. jag vet att jag har gjort fel, men jag gör INGET, och då menar jag INGET, utan anledning. jag försöker vara trevlig mot alla, men om de inte är trevliga mot mig eller otrevliga mot någon annan, så är jag otrevlig tillbaka.
mobbningen har börjat nu igen. igår när vi satt på golvet utanför salen och väntade på att lektionen börjar så kom Mobbaren förbi 'Candy' och trampade honom hårt, nästan hoppade med all kraft, på Candys fot och sa samtidigt ''Oj, förlåt! det var inte meningen'' men mening var det. så det blev lite slagsmål, inte så farligt då jag och några kompisar hann stoppa dom och sära på dom… de är typ som råttor första gången de träffar en annan råtta som de inte känner och det blir bråk…
jag sa till lärare, men dom gör inget! de kom inte så då gick jag till kuratorn och berättade allt som hänt och jag känner att allt är mitt fel då JAG inte kan stoppa dom och de fortsätter bråka, får såna känslor när det inte är något jag kan hjälpa och inte är mitt ansvar. jag gick inte direkt till rektorn då det tog en timme för mig att berätta och rektorn har inte tid med det… så nu har hon sagt till rektorn om detta.
Nu förstod jag inte, menar du att du och en av dina lärare slogs?
mobbaren, han som mobbade 'Candy'
tror läraren är lite för gammal för att slåss 🤔
Okej, jag läste inte allt för det var så mycket och osammanhängande.
Jag tycker dock synd om era lärare.
mm, träffar du dom tycker du nog inte lika synd… typ ingen på hela skolan skulle tycka om lärarna, och det får jag bevis på efter sommarlovet… får se hur många som hurrar hela veckan för att vi slipper dom två….
Även om elevernas uppförande inte är acceptabelt så ska en lärare alltid vara saklig i sitt arbete. Och tyvär är det många äldre lärare som inte får den fortutbildning de behöver. Och eftersom att så många elever ogillar dessa lärare så kan vi anta att det finns brister hos dem.
Med det sagt, så vill jag ändå ställa mig till resten i tråden. Ditt beteende är inte okej, och lika lite som att läraren ska behandla dig orättvist ska du behandla dem orättvist. Kommunikation går åt två håll. Om du försöker ta det lite lugnare i samtal med dessa lärare så ska du se att du blir bättre behandlad.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
är för långsint för att göra det nu… men ska försöka, ska vara så trevlig jag kan, inte svära mot lärare fram till sommarlovet, så får vi se om lärarna beter sig bättre mot eleverna med.
jag klarar nog mig, men om de gör något mot mina vänner så får han skylla sig själv. jag tål skäll, då min plastpappa skäller på mig för minsta lilla, men klarar inte av att höra eller se när mina kompisar får skäll för ingenting, då exploderar jag.
Det som du har sagt till din lärare är HELT oacceptabelt och du MÅSTE be om ursäkt för att han någonsin ska kunna ogilla dig mindre antagligen.
tänker INTE be om ursäkt förens lärarna inte kränker eller ljuger, eller klagar på nåt som inte är vårat fel, eller slutar bedöma efter dom de gillar och inte gillar! det går inte. som jag skrev i inlägget, så var jag lugn och pratade vänligt tills jag inte mådde bra av att han svarade dåligt och hur han var mot mig och mina vänner! det var han som statade det och det är bara han som kan avsluta bråket mellan oss genom att HAN förändrar beteendet mot eleverna, nästan alla i klassen sa sedan när jag hade sagt jävla gubbjävel att de skulle velat säga så men inte vågat. INGEN gillar de lärarna, och alla vill att de antingen byts ut och slutar, eller förbättrar sig.
#9 glömde skriva innan, humor är 0% chans att det var, i såna fall vet inte lärarna vad humor är. ser man arg ut, säger 'skämtet' argt och allvarligt finns väll ingen som ser det som humor?