Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmode-och-skönhet
Läst 4455 ggr
Hamsterlycka
0

Bli brun

Hur länge tar det att bli brun efter man solat utomhus? Hur länge ska man max sitta i solen? :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

HejPåDig
3

Beror mycket på vilket pigment man har i huden

[MikeW]
8

detta vill jag också veta…
Jag måste gå ut och sola, jag skämtar inte jag ser ut som edward i twilight xD

Jag är så jävla blek det är inte sant, är ganska pinsamt faktiskt =S

Nwmo
1

Jag har två utländska föräldrar. Så, jag blir brun sjukt lätt. (Säger inte att alla utländska blir bruna lätt.)

- Emil

nottheonly
0

#2 Haha samma här!

Hamsterlycka
0

Jag är inte jätteblek och har ganska lätt för att bli brun, men vill inte bränna mig. :)

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta

Wanzel
1

#5 Används solskyddsfaktor! Då slipper du bli bränd, men får ändå färg 😛

Fridaaaa
1

Använd bra solskyddsfaktor!

Men att sitta/ligga still i solen är inte bra för länge, för ofta.

Risk för hudcancer osv.

Solarium är verkligen inte bra, betydligt ökad risk för hudcancer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BettaSplendens
3

Någon som har tips till oss "gingers"? Jag använder alltid solskyddsfaktor och ligger inte superlänge i soler åt gången men jag får typ ingen färg alls..  Vill inte se ut som ett spöke :(

Nwmo
0

#8 "Gingers" kan nog inte bli bruna. :/ Du kan ju använda brun-utan-sol?

- Emil

[MikeW]
0

#8 sökte på google och fick upp detta:

redheads ARE able to get a tan but it is very rare. The gene for red hair, which is a MC1R variant is located close to the gene for skin color. Most redheads cannot get a tan because in freckled redheads, the melanin is contained only in the freckles, not spread out uniformly as is the case for most people. Therefore, the freckles can tan (i.e. get darker) but there is usually no melanin in between the freckles. In rare cases, there are redheads with very little freckling and olive or darker skin. This is usually seen in non Celtic, Semitic (as in Jews, mostly Ashkenazi, as well as Arabs) or Iranian descent. There is a very, very tiny amount of these darker skinned redheads in Asian populations.

I'm not sure. I'm a redhead and i can tan just fine and haven't had a sunburn for 9 or 10 years. Sure its uncommon and i probably spend more time outside than other redheads but i tan fine in the summer and lose it a bit during the winter just like everyone else

BettaSplendens
0

#9 10 huh, suck :( Jag kan få lite färg, men det är inget att skryta med direkt… Hatar att vara blek.

Nwmo
0

#11 Brun-utan-sol kan du använda! :D

- Emil

BettaSplendens
0

#12 Ver inte om jag får :(

HejPåDig
3

#13 Säg till dina föräldrar att du är ledsen för att du inte kan bli brun och att du skulle bli glad av att få använda brun utan sol :P

Jojaton
1

#13 Det är ju bara kräm, som hudlotion med färg nästan, så det borde ju inte vara några problem! Köp bara en som är bra och inte blir fläckig och färgar av sig.

Jag blir brun på magen, benen och ryggen hur lätt som helst, men i ansiktet och på bröstkorgen har jag jättesvårt att bli brun, alla pigment är samlade på magen och neråt, haha…… Har utländskt påbrå, så behöver inte sitta ute jättelänge för att få färg, och bränner mig sällan. I Sverige har jag nog bara bränt mig en gång, när jag somnade i solen vid havet. Annars har jag nog knappt ens bränt näsan här hemma.

Johanna - Instagram

Cazzos
0

Jag har gulbrunt pigment, och blir brun ganska lätt utan att bränna mig. Men om jag är i solen för länge så kan jag bränna mig ganska rejält.

Jag skulle tipsa dig om att du solar i 30-40 minuter, och sen vilar i skuggan 20 minuter innan du går tillbaka och solar.
Använd solskyddsfaktor 15 om du har svårt för att bli brun, lite högre om du har lätt för att bli brun.

Fridaaaa
0

#12 Svårt att få jämt och bra tyvärr.
Kan bli fläckigt osv om man har otur.

Nwmo
0

#17 Okej, har aldrig använt det så. Kan ju inget om det, typ. :P

- Emil

Jojaton
0

Inför speciella dagar kan man ju testa spray-tan också!

Johanna - Instagram

Fridaaaa
0

#18 Jag har själv inte testat det men vet dem som har testat, olika sorter, och har tyvärr en tendens att bli fläckigt. Och för vissa har det blivit nästan lite orange 😮

BeccaTilda
0

Melanotan är ju ett alternativ för att bli brun för gingers :)

[fiskenn]
0

jag är en äkta ginger, blir bara röd sen vit igen. är lika vit som Edward, som #2 skrev hehe xD men jag har hört att man kan bli brunare av att äta morötter, fast man blir lite orangebrun ist fast bättre det än kritvit :P ska testa om det verkligen fungerar haha

BettaSplendens
0

Jaha trodde först de var några piller man åt haha. Får kanske testades då! #21 Fast melaotan är väl olagligt i Sverige? Skulle heller aldrig få eller vilka ta en spruta för att bli brun.

BeccaTilda
0

#23 det är varken lagligt eller olagligt i Sverige :) Dock lagligt i Australien och Irland då sprutorna skyddar mot solen och bygger upp pigmenten :)

BettaSplendens
0

#24 Jo, det är olagligt att köpa melanotan i Sverige. Visst går det att få tag på det men nej, är inget val för mig :(

Nwmo
0

#25 Jag tror inte heller att en "ginger" skulle passa i brun hudfärg. Har aldrig sett nån med det men.

- Emil

BeccaTilda
0

#25 nej, det är olagligt att sälja :)

BettaSplendens
0

#26 Alltså jag är inte supermycket ginger, har brunt hår (med lite kopparbrunt) och endel fräknar. Jag vill heller inte bli superbrun utan bara en liten fin färg :)

#27 Blir ju inte mer ok för det eller? :P

[Tilde]
0

Det finns en känd läkare som anser att solskyddsfaktor inte är bra då det innehåller massa kemikalier som huden absorberar. Men man ska inte sitta längre än 15 min som svensk då. Inte så lätt att bli brun på det sättet dock, haha😛

Jag blev superbrun när jag var liten! Nu orkar jag dock aldrig sola (förutom om jag somnar ute i solen, lol). Jag tror det bästa är bara att vara utomhus så mycket som möjligt, gå runt så man får en jämn bränna, eller sitta i skuggan till och med. Min morfar satt alltid i skuggan och han blev extremt brun!

Köp ALDRIG ett medel att injicera själv. Melanotan är olagligt i Sverige, så du kan både bli tagen av polisen för att ha köpt "illegala droger" och du kan få bieffekter eller liknande då man inte vet tillräckligt mycket om hur medlet påverkar en än, in the long run.

Fridaaaa
0

#29 Jag tror det beror på märket väl? 🙂

[Tilde]
0

#30 På solskyddsfaktor? Nej, alla innehåller ju kemikalier, så enligt henne bör man undvika det helt. Vet dock inte hur det är med det själv då jag inte är läkare xD

Fridaaaa
1

#31 Jo men jag menade hur mycket det innehåller i varje märke osv, de innehåller ju i regel olika,🙂
Jag tror det är bättre med solskyddsfaktor än utan. Kör man utan och bränner sig, = större risk för hudcancer 😮 Så frågan är: hur ska man göra då?

[Tilde]
0

#32 Jo det finns med största sannolikhet de som är bättre än andra :)

Enligt läkaren ska man undvika solen mycket, 15 min/dag är nog. Annars hålla sig i skuggan. Jag vet inte riktigt… Jag tror det är helt ok att vara i solen länge bara man inte bränner sig och går inomhus om man börjar bli röd. Solskyddsfaktor hade jag tagit med utomlands/till stranden i alla fall. 🙂

Fridaaaa
0

#33 Ja det låter konstigt att man max bör vara ute i solen 15 min.
Jag menar, man bör ju vara ute minst 30min/dag plus att hur kul är det att sitta i skugga en hel dag om man vill vara ute 😛

Ja jag håller med 🙂

Cazzos
1

Förr i tiden när människan levde på savannen så jagade man sällan mitt på dagen när det var som varmast.

Men det handlar väl mest om evolutionen och överlevnad fram till idag. Om man klarar av att vara längre i solen än andra så förs det vidare till avkommorna = större överlevnadschans.

[Tilde]
0

Fast vi i Norden är väldigt känsliga eftersom vi har väldigt få varma dagar om året och solen oftast inte är stark här. Så att helt plötsligt vara ute länge när sommaren äntligen kommer när man inte är van vid strålningen kan inte vara bra :/

Cazzos
1

#36 Med tanke på invandring och "blandrasbarn" eller vad man ska säga, så blir våra pigment mer toleranta (självklart beroende på vad för "mix" det är) mot solen.

Jag menar inte att man ska tvinga sig själv ut i solen och pröva sina gränser, pratar bara i allmänhet 🙂

[Tilde]
0

#37 Ja jo är man inte helsvensk så har man förmodligen bättre pigment, haha. Sen finns det ju svenskar som jättelätt blir bruna också. Men som sagt bör man bara försiktig i början :)

TheGeneralIdea
0

Jag är rödhårig, kan inte bli brun och stoltserade just med mina kritvita ben igår. Inget att skämmas för! 

Jag tycker det är synd med hysterin att man måste bli brun. Visst är det fint att se frisk och solbränd ut men när folk kollar på sina vita armar och säger "usch" så tappar det sin charm. Det är extra tråkigt för människor som jag, som antagligen får hudcancer innan en riktig solbränna, att höra att det är fult att vara blek.

Nwmo
0

På tal om "blandras barn", min pappa är från Iran och min mamma från Bosnien. Snacka om att jag blir brun ;)

- Emil