Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1890 ggr
wille_wille
4

Får dom göra så?

Min skola har precis infört en ny regel pga. att vissa personer i andra klasser använder mobilen på lektionerna.

Så nu ska man lämna mobilen hemma, lämna den i skåpet (skåpen är jättelätta att rycka upp, har inte provat själv men andra har) eller lägga den i en papplåda framme vid tavlan.

Några lärare ser mobilerna som värdesaker och låser in dom men andra bara ställer lådan framme vid tavlan, fritt fram för vem som helst att ta någon mobil.

Skolan har även i veckobrevet avsagt sig allt ansvar för stulna mobiler osv. trots att lärarna tvingar oss att lägga fram mobilerna, är det rätt eller fel?

Det är ju trots allt deras fel om någon försvinner.

Sen till min andra fråga, om nu en lärare skulle tvinga till sig min mobil, får han/hon verkligen göra det?

Enligt mig så skulle det iallafall kallas stöld, personrån eller eventuellt "egenmäktigt förfarande" även om man får tillbaka den sen, han/hon har ju trots allt tvingat till sig mobilen.

Vad tycker ni om den regeln, är den bra eller dålig.

De flesta i min klass tycker iallfall den är skitdålig.

Sen så håller dom på o hotar med hemringning om man inte lägger fram den. Det komiska är att dom verkligen tror att våra föräldrar skulle bry sig😂

Liksom vad skulle dom säga? "Hej, jag ville bara tala om att ditt barn hade sin mobil i fickan hela SO lektionen, kan du prata med honom om det".

Det låter ju hur löjligt som helst 🤪

Hoppas ni orkade läsa hela och att ni kan komma med något bra svar🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Nwmo
2

Du skrev väl inte på för regeln? Då behöver du INTE följa den. Så lirar jag xD

- Emil

wille_wille
1

Ingen har fått skriva på något om regeln.

Bara damp ner imorse utan förvarning…

Emelice1206
1

Vår skola har sagt att mobilen får man ha i fickan, alternativt ligga framme på bänken, så länge man inte använder den under lektionstid. Att lyssna på musik är dock ett undantag, men detta sker ju då i hörlurar och det syns om man gör annat än är inne på ex. spotify.

Det borde finnas en gräns där läraren har en rätt att ta mobilen, men om den ligger i fickan tycker jag inte det ska vara okej. Och det där om stöld och att ska avsagt sig ansvaret känns ju helknasigt, ligger en mobil i lådan och den stjäls, ska ju skolan ha ansvaret över stölden. Eleven kan inte ansvara över en mobil som den ifråntagits.

wille_wille
0

Precis!

Tänkte typ "är ni dumma i huvet" när dom sa det, någon annan fråga om det och då svarade läraren med att "det är ju ändå ditt fel, du kunde ha lämnat den hemma eller i skåpet".

Och i skåpet är man inte så sugen på o lämna den när en iPod touch blev stulen ur ett skåp för någon vecka sedan.

Visserligen så har nog de flesta spårning på sina mobiler men ändå…

Emelice1206
0

#4 Men i skåpet går man ju inte att nå? Alltså tänk om hunden blir sjuk och det är fara för livet och man behöver ta sig hem omgående. Vet inte om föräldern då ringer en lärare först.

Dock ett exempel.

[00livia]
1

Lämna mobilen hemma känns ju int speciellt klokt. Man behöver ju den om man tex ska meddela sina föräldrar att man blir sen eller liknande :p tänk om det händer något.. Konstig regel faktiskt, skulle aldrig i hela mit liv lämna min mobil till en lärare, never ;) haha. Så länge mobilen inte syns/hörs så får vi ha dom, så borde det vara överallt.

wille_wille
4

Vi har haft så förut, vi planerar dock en liten "aktion" eller vad man ska kalla det för att visa att mobilerna kan störa även när dom ligger i papplådan 😈

[MiniPim]
4

Vad töntigt! Jag skulle strunta i regeln oh ta med min mobil ändå. I smyg.

Gaiezza
2

Lägg mobilen i väskan/fickan och säg att den är hemma?

Bacon, svaret är bacon. 

wille_wille
2

# 8 & 9

Jag har den i fickan o låtsas som ingenting.

När SO läraren sa att jag skulle ge honom den sa jag emot, när han fortsatte att försöka få den sa jag att jag skulle anmäla honom.

Då gick han vidare till nästa bänk…

[Tuulikki]
2

Jag tror inte att de får göra så, men är inte säker. Låter helt stört.

Jag hade tvärvägrat. Aldrig i livet säger jag bara😛De hade gärna fått ringa min pappa hur många gånger de än ville, så hade han kunnat förklara för dem att det är en riktig puckoregel😊

wille_wille
0

Det värsta är att mamma och pappa verkar tycka det är en bra regel🤔

[Tuulikki]
2

#12 Oj, varför det?🤦‍♂️

wille_wille
0

Ingen aning, mamma jobbar med liknande yrke och tycker också det är jobbigt när barnen har framme mobilen och inte lyssnar, pappa bara håller med mamma🤪

[Tuulikki]
0

#14 När jag gick i ettan sa lärarna att man fick ha mobilen med sig, men om man använde den skulle man lägga den i väskan eller fickan. 

Det var helt OK tycker jag. Stör mig också på när folk pillar på sina telefoner hela tiden (om det märks dvs). Men jag som inte gjorde det led ju inte av regeln alls. Kunde ju ha min mobil på bänken och se om mamma ringde eller nått, och då "gå på toa" eller helt enkelt berätta att mamma ringer och jag måste ta det😃

Fattar verkligen inte vad de gör för skada om de ligger i fickan?

[Tilde]
1

Jag tycker det är en bra regel om det är problem med folk som smsar eller telefoner som ringer. Men då menar jag att man kan lämna dem framme vid läraren under lektionstid och sedan få tillbaka sin mobil efter lektionen. Detta är i alla fall om man inte kan ha den i väskan/fickan på ljudlöst 🙂

[cookies]
0

Har inte läst hela för ska sova:

"Det är ju trots allt deras fel om någon försvinner. "

-Du kan välja att lämna mobilen hemma eller ha den i fickan, låtsas att inte ha någon och inte använda den

Nwmo
0

Du kan inte anmäla honom för det? Vad har han gjort, ofredande? Knappast..

- Emil

[rumelle]
1

Ha den i fickan då och ge tusan i att ta upp den under lektionen.

wille_wille
0

#18 Skrev du till mig eller någon annan?

Nwmo
1

#20 Till dig, vem annars?

- Emil

wille_wille
0

Vet inte, det är ju flera som har har skrivit i tråden. Googla "egenmäktigt förfarande" så ser du ett brott man skulle kunna anmäla dom för.

Nwmo
1

Det är ju inte ens nära stöld.. Du har ju skrivit på det, alltså är du med på det. Skriv inte på allt, läs igenom först.

- Emil

wille_wille
0

Som jag skrev i #2, vi har inte fått skriva på något alls.

Emelice1206
0

#23 Regler som dessa brukar man inte ha något att säga till om och skriva på, de bestäms bara.

Nwmo
0

#24 Fortfarande ingen stöld, du behöver ju inte följa regeln då du inte har skrivit på den.

- Emil

[Taxie]
0

När jag gick i högstadiet så fanns det bara såna regler när det var prov. Men sket fullständigt i de och stängde bara av mobilen och la den i fickan. Nu går jag gymnasiet och det finns inga såna regler. Gymnasiet är ju frivilligt att gå så läraren skiter i om personer grejar med mobilen… det är alltid personens ansvar att följa kurserna om man verkligen är intresserad att gå där.

hund_katt
1

min svenska lärare sa en gång i början av lektionen att vi skulle stänga av mobilerna eller ha dom på flygplansläge. jag kom lite senare då jag varit hos tandläkaren, och läraren tänkte inte på det då han är lite efter ibland eller vad man säger… aja, den jag satt jämte sa att jag skulle stänga av mobilen eller ha den på flygplansläge. min mobil är jätteseg och tar minst 15min att starta upp / stänga av, så jag valde flygplansläge, men det ligger 'längst bort' i mobilen bland inställningar, så man måste hitta det och låta mobilen ladda mellan varje sak man ska gå in på, då såg läraren det, och bad mig ge min mobil till honom, jag förklarade men han fattade inte ett ord av vad jag sa typ… 🤓😟 så han tog den, jag fick inte ens gå tillbaka till 'start' och släcka ner den… han la den även i fickan där han har sina NYCKLAR! när jag fick tillbaka den efter lektionen så var det en spricka, inte repa, utan spricka, några cm stor, och batteriet var bara 25% kvar, och nästan hela skoldagen kvar, sedan en och en halv timme tar det för mig att ta bussen, men denna dag hade jag inte busspengar, så hur skulle jag ta mig hem? som tur var så fick jag låna telefon av min klassföreståndare efter skolan…

borde inte min svenska lärare egentligen betala för min mobil? sprickan var inte jättestor, och mobilen blev inte konstig av den, men det läcker ju in regndroppar om det regnar, vilket inte är bra, så borde inte han betala för mobilen?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

wille_wille
0

Jag tycker absolut han borde betala för mobilen, men om han inte frivilligt går med på det så blir det nog svårt…

hund_katt
0

mm… han tror man inte är seriös om man säger sånt…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

xtezz
3

Jag tycker att mobilerna ska ligga i fickan avstängd under lektionen. Det är respektlöst mot både lärare och elever att ha den på MED ljud (även vibration om den låter). Kan inte tänka mig något mer irriterande än att stå framför 25 elever och försöka säga någonting och bli avbruten av telefoner och se 20 av eleverna sitta med fokus på telefonen.
Tänk dig själv du står och berättar något för dina kompisar och de stirrar in i sina mobiler och bryr sig inte alls..inte så trevligt.

Om ni bara slutar hålla på med telefonen under lektionstid så kommer ni få ha kvar dom, det kan jag lova. De reglerna sätter lärarna för att det behövs ju tydligen.

Zorro_Tiger
0

Vi hade också den idiotiska regeln om att vi skulle lägga mobilen i en låda framme vid tavlan. Men när de flesta låtsades som ingenting och bara struntade i att lägga mobilerna i lådan försvann regeln efter ca 3 dagar, haha! ;)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"