Spanskafråga
Hej!
Sitter och pluggar till mitt spanskaprov som e imorgon. Ska böja verbet Ir (Att gå/åka) i perfekt, hur gör jag då??
He ido
Has ido
Ha ido
Hemos ido
Habéis ido
Han ido
De kan väll ändå inte stämma? 🤔
Det ser ut att stämma 😃
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Men åhh, har pluggat hela eftermiddagen och inte förstått vad de ska vara haha. Tack för ditt svar XD
Hahaha jag tror att det ska va så iaf ^^
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Presens: voy, vas, va, vamos, vais, van
Imperfekt: iba, ibas, iba, íbamos, ibais, iban
Preteritum: fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron
Futurum: iré, irás, irá, iremos, iréis, irán
Imperativ: ve, id
Particip: ido
vilket är perfekt? xD
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Futurum är ju voy a? Alltså man lägger på "a" på presens så blir det futurum. T.ex: Jag ska äta, Voy a comer.
Vilken klass går du i? Vi använder inte någon av dedär orden som du rabblade upp förutom presens. 🤔
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#5 Ska kunna presens (nutid), perfekt (dåtid), Futurum (framtid), gerundium (Pågående). Går i 8:an ;)
#4 Då borde de väll vara particip eller? alltså dåtid XD
Häll vete vad avancerat ni har det då. Jag går i nian och vi kör bara presens typ.
Antar att du hade rätt från början då. ^^
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Åh, spanskan alltså… Minns när man skulle plugga in de olika formerna av dåtid. Hade som tur är superlätt för spanskan (pluggade det från årskurs 6 till 2:an på gymnasiet), men har dessvärre glömt en hel del.. 🤔 Kan i alla fall läsa texter utan problem, haha.
Lycka till med läxan!
Det enda jag kan på spanska: Si
- Emil
#7 hehe :P #8 tycker ute heller de e så svårt, har ett starkt B i de. Men vet ute riktigt hur jag fippla till de i kut detta, fast de va ju rätt så x) tack tack :) #9 De räcker om du inte läser de, haha :3