Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 23489 ggr
Cazzos
9

Swefilmer "straff"?

Mina kompisar och jag har en gruppchatt på kik, och en av mina kompisar skrev "Vet ni om swefilmer är lagligt eller inte?", jag svarade att swefilmer är olagligt, i och med att de streamar förbjudet material (filmer som inte släppts ut på biografer etc) osv, och vi kom in på det här med straff och vad en 17-åring kan bli straffad för om denne laddat ner innehåll från piratebay, men även använt sig av funktionerna på swefilmer.

Vad är det polisen hittar, om man blir "avslöjad"? Är det IP-adressen?
Det var även en av kompisarna i gänget som sa att det är föräldrarna som drabbas eftersom att adressen står på dem.
Men IP-adressen är väl inte kopplad till den vanliga gatuadressen?

Någon som kan förklara allt det här?

litengris
0

Har faktiskt ingen aning… :O

XOXO

Liten Gris ♥
hahael
0

Jag surfar även där och har tänkt på de också men hoppas att den inte försvinner dock 😇 Tror att det är den som är "ägare" till sidan som får det hårdaste straffet eller nåt xD

Klart att laxen ska ha en jolle

[cookies]
13

Hohoho tomten kommer med lite information :)

IP adress är ett slags ID man använder sig när man går ut på internet. Om ens dator inte har varit ansluten till internet på 15 minuter (på något bredbandsbolag)(annars runt samma tid) så förlorar man adressen, men får en ny nästa gång man loggar på mot internet.

"Men IP-adressen är väl inte kopplad till den vanliga gatuadressen?"
Nej, men dock så har bredbandsleveratören en lista på vem av sina kunder som har haft vilken IP när, så de vet exakt vem som har haft det. Så just gatuadress är inte korrekt utan kund hos leverantör.

"Vad en 17-åring kan bli straffad för om denne laddat ner innehåll från piratebay"
Tror inte det är mer än böter eller samhällstjänst, om man har otur kan det vara en saftig böter.

Enligt mina synpunkter är inte swefilmer olagligt. JA, det streamar upphovsrättsskyddat material, men det kan man även göra via Youtube, Vimeo, Wimp, Facebook eller alla andra sidor som erbjuder tjänsten att ladda upp film. Det är heller INTE olagligt att SURFA på ThePirateBay´s hemsida då det bara är en sida med länkar till saker man kan ladda ner (torrents).

"Det var även en av kompisarna i gänget som sa att det är föräldrarna som drabbas eftersom att adressen står på dem." 
Den som kommer drabbas i första hand är den som betalar bredbands avgiften, dvs den bredbandet står på. OM man i den turen vill ta det vidare så kan man kolla på MAC adressen (Unik adress i VARJE dator) om den informationen har sparats på servern (typ en hårddisk till internetsidan) som man har besökt.

Man kan se Swefilmer som både lagligt och olagligt. Men besöker en sida där man VET att det finns upphovsrätts skyddat material, men sedan kan man se det som att det är sidan som är den olagliga och inte du som besökare eftersom sidans syfte är att sprida film.

Att bli medlem är INTE olagligt SÅVIDA det INTE står något olagligt i avtalet när man går med. Så om ni läser igenom så kanske ni sedan kan avgöra om det är olagligt eller inte. Står det något som kan betyda att du kommer vara delaktig till olaglig verksamhet så bör du inte registrera dig, annars, kör på (enligt mig).

Hur många är det då som åkt fast för fildelning? De på ThePirateBay (kolla dokumentären: "Thepiratebay: AFK" för att få veta mer om sidan och TPB fallet i domstolen och allt) fick ju fängelse och skadestånd pga påtryckningar av hollywood. Annars var det 1 femtonåring som skolan kom på att han hade typ 10 filmer PÅ SIN SKOLDATOR. Han fick typ samhällstjänst och böter. Så chansen att du åker fast? Inte stor, om polisen inte vill få arbete upp till himlen att göra.

Blev det något klarare?

Cazzos
2

#3 Tack tomten 😍

[cookies]
1

#4 Varsågod 😉

Greigh
1

På Youtube, Vimeo, Wimp, Facebook så är det extra hård kontroll på upphovsrätts-skyddat material. Oftast tas sådana videos bort inom ett dygn.

Nu vet jag inte hur Swefilmer fungerar, då jag aldrig använder det.
Men det är väl inte ni medlemmar som laddar upp filmerna på sidan? Eller?
Swefilmer styrs väl av några moderatorer som publicerar film-material till resten av folket? På så vis är det lika olagligt Tanka Fetast osv.

Jojaton
2

Bredbandsbolagen loggar dock bara IP-adresserna i en timme eller något sånt tror jag. Och för att kunna straffa någon måste man bevisa vem som laddat ner - lättare sagt än gjort då det skulle kunna vara grannen som snott ditt wifi, eller en polare som lånat din dator. Så risken att straffas är rätt liten.

Johanna - Instagram

[cookies]
1

#6 "På Youtube, Vimeo, Wimp, Facebook så är det extra hård kontroll på upphovsrätts-skyddat material. Oftast tas sådana videos bort inom ett dygn."

Jo det stämmer, men det finns fortfarande saker där.

Angående hur swefilmer funkar så kollade jag nu och man fick länka filmer, alltså "tipsa" dom om filmer som dom skulle lägga upp.

Bredbandsbolagen loggar dock bara IP-adresserna i en timme eller något sånt tror jag.
Så kort lär det inte vara, då kan man nästa aldrig få fram saker utan det är nog uppåt år de sparar de. Samma med sms, de lagras i en databas för att de ska kunna användas som bevismaterial vid rättegångar.

I vilket fall som helst är det liten chans att man åker dig om man tankar eller liknande.

Nikkeeee
0

Du kan använda program som döljer vad du gör när du gör olagliga saker på internet. Man kan säga att de fungerar som tunnlar som gör att all information leds på annat håll. Prova VPNprivitise om de hette så

[Tilde]
2

Så som jag har lärt mig är det inte olagligt att kolla på filmer online, men däremot att ladda upp filmer online. Därför finns det många sidor som samlar länkar till filmer, men som inte själva har laddat upp filmerna för de inte vill vara olagliga… 😛

Cazzos
0

#9 Varför skulle du i hela friden hjälpa någon annan göra olagliga saker?

[Majbot]
0

Dem kommer i första hand jaga de som streamar materialet, alltså dem som äger swefilmer, så du kan nog vara lugn.

[cookies]
3

#11 Han/hon berättade bara om möjligheten. Skrev inget om att han/hon uppmuntrade till olaglig aktivitet

Cazzos
0

#13 Det är som att jag skulle berätta om möjligheten att köpa marijuana hos diverse privatpersoner.

Uppmuntrande eller ej, det är en tolkningsfråga.

[cookies]
2

#14 Vill inte skapa världens debatt, MEN det han föreslår, en VPN tunnel är i sig inte olaglig, att säga en privatperson som säljer maruijana är direktkopplad till kriminella aktiviteter är min tolkning. ;)

Anyway what has been seen cannot be unseen.

Potatisen
9

Swefilmer är faktiskt lagligt. Att lägga upp och ladda ner filmer från nätet är olagligt, men att bara titta är lagligt, alltså är Swefilmer lagligt.

Hamsterlycka
1

Om det är någon som åker fast är det väl ändå de som skapade swefilmer? 😉 Jag menar, vi som tittar kan ju inte bli straffade för att vi tittar?

Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding

Justin Bieber - 23/4 13 Hjärta