Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 6485 ggr
[Tilde]
12

Har du en kameleont?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag söker folk som har, har haft eller är intresserade av kameleonter! PM:a gärna om det passar in på dig! 😃

Detta är min fina Rango:

Cazzos
4

Min skola har nyligen skaffat två kameleonter, men jag har inte sett dem än! 🤔

Kom fram kom fram wherever you are..

[Tilde]
0

#1 Hoppas de inte bor ihop i alla fall… såvida de inte är dvärgkameleonter.. 😛

Cazzos
1

#2 Jag vet faktiskt inte så mycket om dem, jag vet bara att det finns 2 stycken 🤪

Vi har en liten regnskog i min skola där vi har diverse fåglar, fiskar & mindre sköldpaddor och massor med kackerlackor (för nedbrytningen och undervisningens skull) och ödlor, kameleonterna hänger där inne någonstans.. Det är jättesvårt att se djuren om man inte sitter där inne i 10 minuter 😕

[Tilde]
4

#3 Men blä… Inte så smart att ha kameleonter bland så många andra djur dock. De blir väldigt lätt stressade. :/ och skulle ni ha lite mindre kameleonter blir de ju lätt fågelmat… 😮

farido13
0

vad är det för skola

Clementinbarn
0

Min skola hade en kameleont innan som hette Felix 🙂
Han klättrade upp på mitt huvud ibland och sen en dag så var han borta 😕 Han dog av ålder.

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

farido13
0

men vad heter skolan.

[Tilde]
0

#6 Aww :/ Hur gammal blev han och vilken art var det? Om du vet 🙂

Clementinbarn
1

#8 Inte säker på vad han var för art! Om jag inte minns fel så blev han 7 år gammal 🙂

[Tilde]
7

#9 Men herregud han ser EXTREMT SJUK ut!! Väldigt uttorkad och smal! 😮 Stackars liten!!! Antar att du eller ingen annan visste om att han var uttorkad eller så, men har en skola ett djur måste de ju för tusan veta hur man tar hand om dem!

Han är för övrigt en jemenkameleont, samma art som jag har.

Clementinbarn
0

#10 Mm, nä han mådde nog inte så bra!
Tycker också att han ser sjukt smal ut! Men han dog rätt snart efter att denna bilden togs tyvärr så jag vet inte hur han har levt innan 😕 
Jag gick första terminen i 1an på gymnasiet när han dog så jag hade ingen koll på de alls och vi var mer eller mindre dom första eleverna som handskades med honom enligt lärarna.

[Tilde]
0

#11 Du ser hur extremt insjunkna hans ögon ser ut? De ska se ut som på min kameleont, alltså sticka ut från huvudet. På bilden sitter hans inne i huvudet :( Stackars liten…😕  Hoppas de inte skaffar en ny kameleont nu. De är väldigt känsliga djur som kräver mycket omvårdnad och jag tror bara inte på att en skola kan ge allt det djuret behöver om man jämför med privatpersoner. :/

Vila i frid lilla kameleonten!

Clementinbarn
1

#12 Nej dom skaffade ingen ny, dom skaffade andra djur istället.
Men jag håller helt klar med dig att en skola inte kan sköta ett djur på samma vis som en privatperson! 
Jag är nästan irriterad dagligen i skolan pga att dom inte sköter djuren som dom borde.  😕

Tycker nog ärligt typ att skolor inte ens borde få ha djur för dom har inte tillräckligt med tid för djuren, har inte koll på dem och ger dom inte vad dom behöver. 😮

[Tilde]
2

#13 Jag håller helt med! Ett djur är ju inte som en växt som man bara behöver vattna då och då, utan djuren kräver daglig omvårdnad och man måste veta vad man ska titta efter för att säkra sig om att det mår bra. Skolor har säkerligen inte samma kontakt och kännedom :/

farido13
0

håller med #13 #14

batong_elvis
1

Asså förlåt om jag verkar typ så helt efterbliven, men är det såna som kan ändra färg och så för att smälta in? Asså om dom kan göra det på riktigt, har bara sett såna på film liksom ;) Sjukt coolt isåfall! :D

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

[Tilde]
1

#16 Ja det är kameleonter som ändrar färg :) De ändrar främst färg efter temperatur och humör, men också för camouflage :) De kan dock inte bli halvt rosa och halvt gula bara för de står vid en rosa keps och en citron eller nått xD

batong_elvis
0

#17 Gud vad coolt! Du får gärna lägga upp en sån bild eller något! :D

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

[Tilde]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#18 Min är dock en hona (de visar inte lika många färger som en hane), så hon blir bara grön i olika nyanser, brun och svart för att smälta in, i princip :) Ibland är ena sidan klargrön medan andra sidan är svart. 😛

Den här viden visar väl hur de ändrar färg vid stress (de mörka prickarna är det tydligaste tecknet på en stressad jemenkameleont). Sen får man ju se deras coola tungor också! 😃

Wanzel
0

Kamelonter är riktigt spännande djur! Antar att du söker personer som är intresserade av att skaffa kamelonter?

Måste bara fråga två saker;
Är det "komplicerat" att ta hand om en kamelont? Och hur mycket utrymme behöver de?

[Tilde]
0

#20 Jo främst, folk som har kameleonter eller vill ha (eller har haft tidigare och fortfarande är intresserad av dem). Folk med kunskap eller som vill få kunskap om dem. 🙂

Det beror helt på vilken art man väljer. Jemenkameleonter är relativt lätta att ta hand om (svårare som ungar, men blir lättare med åldern). Sen finns det kameleonter med högre krav på luftfuktighet och värme. De ska ha ett ganska stort terrarium, högt med bra klättermöjligheter i alla fall. Rangos terrarium är ca 125 cm högt, men hon är också fullvuxen :)

Wanzel
0

#21 Intressant!
Kamelont är inte ett djur som skulle vara självklart för mig. Men skulle absolut vilja "hälsa på" en 😛

[Tilde]
0

#22 Kameleonter är riktigt fascinerande dock! Hade inte trott att jag skulle skaffa en, men så blev jag kär i babykameleonter och började läsa på om dem. Sen köpte vi Rango! 😃 De är så coola och faktiskt smarta djur! Inget djur kan kelar med direkt, men ibland vill de ut ur terrariet och då klättrar de gärna runt på en. 😛

Mads mamma älskar Rango, fast hon inte är ett stort fan av reptiler! haha

Wanzel
0

#23 Jag är ju lite så att jag gärna vill ha ett djur att gosa med! Men skulle vara coolt att ha en kamelont. Dock finns det ingen plats för det just nu..
Men man vet ju aldrig 😃

[RC1393]
0

En kompis hade en jemen, sur som en citron mot folk hon inte gillade. Kom en person som hon inte gillade för nära blev de bitna, men först fräste hon ordentligt åt dem. Kom jag och sträckte fram ett finger åt henne så klättrade hon däremot upp och satt där och såg nöjd ut, haha. 

Följde med när de hämtade henne och hon blev såklart stressad av transporten, och blev prickig som i #19, och ränderna blev mer åt det rosa håller från att ha varit gröna, coolt som bara den!

Mindre coolt dock när vi kom fram och skulle städa terrariet lite, låg enorma kackerlackor i botten och en levde!😮Alltså, inte en vanlig 5-6cm kackerlacka utan en på närmare 10cm, vi skrek så min kompis mamma kom och undrade vad vi vrålade åt, och hon fick "ta hand om" odjuret 😃

[Tilde]
0

#25 Haha ja jag har också läst om bitchiga kameleonter, men Rango är supersnäll mot alla! Hon har aldrig väst eller försökt att bita någon. 🙂

Men bläää! Varför hade de så stora kackerlackor i terrariet? De ska inte äta något som är större än deras huvuden egentligen. Rango får lite större mat, men en 5 cm kackerlacka är nog - större än så kan gå fel! Vi lämnar aldrig kackerlackor i hennes terrarium dock (hon äter från pincett när det är dubia) - annars vågar jag aldrig någonsin öppna terrariet igen. 😢

[RC1393]
0

#26 Ja, undrar jag med. Men han verkade inte riktigt ha alla hemma han som sålde henne, i terrariet bodde nämligen också en leopardgecko och terrariet var bara 60x45 och 60 cm högt😐 

Jag vågade knappt sova efter den dagen (terrariet stod i samma rum och jag sov på golvet), rädd för att en kackerlacka skulle äta upp mig😂

[Tilde]
0

#27 Men gud vad hemskt! Inte nog med att det är för litet för två individer, men det är på tok för litet för endast en vuxen jemen! 😕 Sen blir de ju garanterat stressade av varandra, stackarna…

Ser du honom igen får du gärna säga till honom! xD 

Och jag förstår att du inte skulle våga sova! Kackerlackor är hemska varelser! 😭

[RC1393]
0

#28 Lär jag nog inte göra, han bor numera inte i närheten, men hade gärna sagt till honom😛 . När jag tänker efter skulle ju jag köpa en leopardgecko av honom (innan jag sett hur han hade de ödlorna), men han hörde aldrig av sig igen och jag har inte ens avsagt mig att köpa från honom. Undrar om han ringer nu 5år senare och undrar om jag vill köpa😃 Tur att jag köpte av en annan då istället!

[Tilde]
0

#29 Jaså! Haha vilken dålig stil… Tur att du köpte av någon bättre uppfödare/säljare då 😉

[RC1393]
0

#30 Verkligen!

Cazzos
0

Fågelmat till zebrafinkar och en blåkindad glansstare tror jag inte kommer att inträffa.. 😉

Jag vet som sagt ingenting om dessa kameleonter, så personligen tänker jag inte dra några förhastade slutsatser, och jag hoppas att ingen annan gör det heller när all information kommit från mig, och det är inte mycket.

Cazzos
0

Idag fick jag mer information om kameleonterna på min skola! 😃

Det är två panterkameleonter, en hane och en hona.

Tänkte beskriva skolans regnskog för er som oroat er lite, hehe 😉

Skolans regnskog är ca 3 m högt i tak och 4x6 m. Det är regnskogsklimat därinne, mycket vegetation, väldigt varmt och fuktigt och väl anpassat för de fåglar och reptiler vi har därinne.

Än sålänge så är bara hanen ute i regnskogen, men honan är så liten fortfarande så hon är i ett separat terrarium (i ett helt annat rum dessutom) och får växa på sig lite.

Jag nämnde det här om dvärgkameleonter osv till en av djurvårdarna på min skola, men hon sa att de hade tänkt på det sättet att med tanke på att regnskogen är så stor, så är det inte så stor sannolikhet att de träffar på varandra mer än nån gång om dagen.

Honan är så liten och söt, kan bidra med en bild nästa vecka 😍

Jag har fortfarande inte sett till hanen, det är så jäkla svårt att hitta djuren därinne! 🤔

[Tilde]
0

#33 Jaha okej :) Panterkameleonter ska i alla fall har hög luftfuktighet, så regnskogsklimat passar ju bra! Hur är det med insekter där inne? Slänger de in insekter varje/varannan dag eller bor det insekter där hela tiden?

Dvärgkameleonter är nog ingen bra idé då de är pyttesmå och bor på marken för det mesta. DE skulle i alla fall bli fågelmat… 😛 Eller nedtrampade av eventuella människor.

Men det låter inte så bra att ni knappt kan hitta kameleonterna. Man måste ju regelbundet kolla till dem så allt ser bra ut och de ser friska ut, etc. Speciellt sen när hanen och honan ska bo ihop och de parar sig!

Förutom det så låter det som om de har det riktigt bra :)

Cazzos
0

#34 Det finns massor med insekter därinne, det kryllar av dem, men mest för nedbrytningens skull. Båda stora fullvuxna dödskallekackerlackor och bebisar 🙂

Men de har hängt upp en eller två burkar i grenarna med mjölmaskar i. Jag vet faktiskt inte vad de får för mat, men det är varierat kan jag tro, har bara sett burkarna 1-2 gånger och då var det mjölisar i dem. Alla djuren på vår skola får varierad mat, så kameleonterna är nog inget undantag 🙂

Jag kan inte hitta djuren därinne… Men det är bara för att jag har så dåligt tålamod och står där i 5 minuter, sen blir jag för rädd att en fågel ska bajsa på mig så jag går in XD

Men djurvårdarna står självklart och letar tills de hittar dem 😃
Det kan ta upp till en halvtimme, fyrtio minuter då de i princip scannar igenom varje gren 😮

[Tilde]
0

#35 Okej, men det är ju bra :) Haha ja kameleonter är riktigt svåra att hitta när de inte vill bli hittade! Kan stå i minuter och leta efter Rango i hennes terrarium när hon kamouflerar sig! 😂

Wellcraft
1

Åh när jag praktiserade hos min faster fanns där en jemenkamelont som kallades för Lennon, har en bild någonstans jag kan visa sen!
Han var jättesällskaplig (ja, ödlor kan vara det), han skulle alltid sitta på mitt huvud när jag putsade rutor hos groddjuren, eller när jag fuktade deras terrarium.
Att följa med ett varv runt på utställning var också kul tyckte han..
Han kom från privatperson och har alltid varit en liten grabb som gillar att komma ut och se sig omkring.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#37 Generellt hatar kameleonter att bli hanterade, men Rango är också väldigt nyfiken och har inga som helst problem med att bli hanterad :) Det är jättekul med såna individer! 😃

Wellcraft
0

#38 Ja kameloenter brukar ju vara skygga djur som vill stanna i terrariumet, alltid skoj med speciella indivier.
Glömde säga att din Rango är riktigt vacker, man ser hur välskött han är 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#39 Jo men precis :) Många glömmer ju att även reptiler har personligheter! 😛

Tack så mycket! Det är dock en hona ;)

Wellcraft
0

#40 Såg ut som en hane 😮om jag nu minns rätt att de är lite mer färggrannare än honorna..

här är Lennon i alla fall. lite dåliga mobilbilder

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
0

,

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#41 Ja Rango är väldigt färgglad och har ganska stor hjälm, nästan som en hane :) Dock är hon tjock som en hona, hihi

Lennon ser riktigt fin ut faktiskt! Var är det din faster jobbar?

Wellcraft
0

http://www.tropicarium.se/index.php?id=386

Där är en bättre bild från hemsidan, Tropicarium kolmården 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tilde]
0

#44 Jaha! 🙂 Kameleonter brukar inte ha det så bra på zoo eller i djuraffär vanligtvis, så det är riktigt kul att se en så frisk hane!

Wellcraft
0

#45 Ja de är riktigt kunniga där kan man lugnt säga, behandlar till och med foderdjuren (zophobas, syrsor) som små kungligheter.
Tyvärr är detta ovanligt men nu när jag varit innanför "kulisserna" där flera gånger så märker man tydligt hur bra djuren har det. 🙂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund