Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettsex-och-samlevnad
Läst 5983 ggr
[djurens_vän]
1

14 o vill ha barn...

ja jag är ju 14 och jag vill ha ett litet barn att ta hand om. ja jag vet att det är ett krävande och så.

Alexander, min kille, han är helt underbar och jag älskar han. jag känner att han är den rätta men han är inte redo att bli pappa än (jag är säkert inte redo en heller) jag är oskuld och han har förlorat den men han höll på att bli pappa en gång och han hde det jobbigt när han  fick veta det. jag vet att man måste minnst va 15 för att ha sex… i lördags då höll vi på att ha sex men han hade inte kondomer och en kille som är kåt har bara tankarna på sex och jag är lättad för vi inte hade det för dagen efter hade jag mens så…  men äre nått fel? eller äre flera som känner samma skriv som ni tycker 🤔😃

[Tilde]
82

Barn ska inte ha barn! Du har inte ens klarat av tonåren, inte ska du ha ett liten barn att ta hand om, utöver alla problem man har som tonåring! Nej, njut av ungdomen och tänk igen på barn när du närmar dig 20-årsåldern. En bäbis är ju inte direkt något man kan ångra och få tillbaka livet som var innan. Det är ett 18 år långt "projekt", ett liv! Du är knappast mogen nog att ha ansvar för något så seriöst som en liten bäbis.

Smullis
58

Skaffa en kanin eller liknande :) Tror det blir mycket bättre än en bäbis ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Xristina
21

Jag vill inte låta negativ, då jag inte känner dig, eller vet hur din situation och personlighet är, men jag måste ändå fråga. Hur har du tänkt ta hand om ett barn?

Jag vet att man känner sig väldigt mogen när man är 14, det gjorde jag också, men du kommer upptäcka när du blir äldre, att du fortfarande själv är ett barn.

Då du skriver att du vill ha ett barn "att ta hand om" är mitt tips att skaffa ett husdjur i stället. Det kanske låter elakt, men du kan aldrig ens föreställa dig hur mycket mer krävande det är att ha barn än du tror.

Sätt det framtida barnet först. Tänk dig för, kan du verkligen ge ett barn vad det behöver? Eller är det bättre att vänta tills dess att du kan ge det allt det behöver, utan hjälp från t.ex. soc, föräldrar etc?

Xristina
27

#1 Det är inte ens ett 18 år långt projekt, utan ett projekt som varar hela livet.

[djurens_vän]
0

ja det är dumt

[djurens_vän]
1

till #1

[Tilde]
2

#4 Fast man behöver inte ta hand om barnet när det är 18 år. 😉 Men ja, minst 18 år långt!

[djurens_vän]
0

ja jag har djur som jag tar hand om djur  utan katter o hundar alltså 4 marsvin snart fågelungar och en orm o sköldpadda som förföljse en på sommaren❤️

[Tilde]
0

#8 Ja det låter som lagom med jobb nu när du är så ung! :)

Xristina
9

#7 Nej, det är sant, barnet blir myndigt vid 18 års ålder, men jag tycker ändå man har ett ansvar för resten av ens liv. Man har ju ändå bestämt sig för att föra ett liv till världen, och det är inget ansvar man lämnar ifrån sig.

Men TS, tänk verkligen efter innan du tar ett sådant beslut. Nu tänker jag inte så mycket för din egen skull, då jag tycker att du är gammal nog att själv bestämma vad du vill göra. Utan jag tänker på barnet. Du har omöjligt vad som krävs för att ta hand om det själv, ge det vad det behöver. Eller tänker du lägga allt ansvar hos dina föräldrar? Jag skulle helt ärligt tycka synd om barnet, om detta nu skulle hända. Det låter kanske hårt för dig, när detta kommer från en främling, men du har verkligen inte tänkt igenom detta tror jag.

[Tilde]
9

#10 Ja, men man BEHÖVER inte ansvara för barnet efter det. Jag tycker också att man ska ta hand om sina barn livet ut, men de är själva vuxna och man har som förälder inga ekonomiska eller lagliga ansvar för vuxna barn. 🙂

[MiniPim]
18

Du kan ju inte föda en unge när du är barn! :O 

Det krävs sjukt mycket ansvar för en liten unge, och ja.. har du sett på sånna program med unga mammor? Ser du hur jobbigt det är då? Vara vaken över hela natten för att ungen kanske har kolik eller något.. xD

Jag.. alltså förlåt men jag ogillar småungar. Men ändå så vill jag ha barn , men inte såhär tidigt. Jag och du går i skolan, om man får ett barn måste man ju ta ledigt och massa. 

Min åsikt är att man inte ska skaffa barn innan man är vuxen, eller ja mogen på riktigt. Det är ju inte så att om man inte orkar med barnet så slänger man bort det, och tro mig.. jag står inte ut att vara barnvakt i 1 dag för ungar vill ha så mycket och ska vara så envisa..  

Och tänk såhär, om du inte sköter om barnet rätt så kommer barnet säkert börja må dåligt. Det gör man nog om ens mamma inte riktigt är mogen nog, och ja det blir ju varken kul för dig eller barnet. Nästan onödigt då! 

NEEEEEEEEJ  INGA BARN FÖR MIN DEL.. :)))

Och du har flera djur, sköt om dom först tycket jag! Och fundera på barn när du blir äldre. :) 

*min lillasysters kommentar till detta var: ehhh aynaz nu ska du härma en vuxen mamma som har barn ._.*

Fridaaaa
19

Barn ska inte ha barn.

Sedan ska man göra klart grundskolan och gymnasiet.

Ha ekonomi

Så vänta till dess.

Vansinne att skaffa barn i sån ung ålder enligt mig :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
10

#11 Har för mig att Sverige har en lag som säger att man måste stödja sina barn tills de är 21år ekonomiskt om de studerar, men jag är inte helt säker heller. 

Man ju heller inte så seriös som förälder om man bara skiter i sitt barn sedan det fyllt 18år :) Känns inte som om man kan ha älskat sitt barn så särskilt om man gör så helt ärligt^^

mikkan01
5

Har själv alltid velat ha barn, tror jag var i samma ålder som du när jag kände det för första gången. Förstod ju själv att det var alldeles för ungt och det tycker jag nu med, är snart 19 men jag tycker att jag fortfarande är väääldigt ung, tänker mig minst 21 år 😉

Känns mer som en önskan från din sida, inget du tänkt göra. Att du längtar förstår jag, det är inte dumt! 🙂

~mikkan

Fridaaaa
2

#14 Om dem bor hemma, ja. Fast inte om du får fullt studiestöd från CSN :)

[RC1393]
0

#16 Aha, så var det ja! :)

[DvärghamsternArvid]
3

Jag hade oxå velat ha barn när jag är ung, men det ska jag inte skaffa ändå. Jag vill helt. klart utbilda mig först och jobba nått år innan jag börjar planera familj :) Jag tycker väldigt mycket om barn och har bestämt mig för att utbilda mig till förskollärare! Då kan det nog bli så att mina tankar på barn skjuts framåt lite. Det kanske du kan med? Sommarjobba som barnvakt eller liknande och sen utbilda dig till något med barn?

Fridaaaa
1

#18 Härligt val av yrke! Jag går min andra termin nu, ska bli förskollärare. Är roligt yrke :D

nottheonly
1

Första tanken jag fick när jag läste rubriken var: nej,nej,nej.. jag håller med om vad alla andra har skrivit här. Barn är inte någonting som jag tycker man ska tänka på när man bara är 14 år 🤪

#19 Det är roligt att umgås med barnen, men sen är det så mycket annat nu för tiden också tyvärr - pappersarbete och såna saker. Och dålig lön för den delen också 😛 haha, men det är ju som sagt roligt att jobba med barn 🙂

[DvärghamsternArvid]
0

#19 Ja! Jättekul :) praoade på en förskola första terminen i nian i 2 veckor. Saknar det jättemycket :( så nu längtar jag tills jag kan börja jobba! Dröjer dock ett par år. Men, jqg har nått att se fram emot :)

Quenzi
10

Är det jag som minns konstigt, eller var det inte så att TS och hennes kille blev tillsammans rätt nyligen? 🤔

Isåfall tycker jag verkligen inte att det låter som en bra idé, att ett barn skulle skaffa ett barn och sen knappt "känner" pappan.

PJUM

Frida B
0

#22 tror inte du minns konstigt, har också för mig någonting sånt..

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CupcakeGod
2

Jag hoppas att du trollar…

Fridaaaa
0

#20 Ja en del papperarbete är det också, men en del av det är roliga (som portfolio mm) :P
Ja lönen är väl sådär, men bättre än det man får från FK som arbetslös i alla fall hehe medellön helt enkelt ^^,

#22 Jo det stämmer, max 1-2 veckor sedan…

[djurens_vän]
0

vi känner varandra ut o in

Cazzos
6

Bara för att man inte behöver ta hand om sitt barn när det är 18 så är det inte alltid man inte gör det 😉

Sen kan man ju tolka "ta hand om" på olika sätt 😛

Som Tirin säger så ska barn inte ha barn! Om din pojkvän är så perfekt för dig så kan ni väl vänta tills ni är över 18 med att skaffa barn?

Afturelding
3

Jag har velat ha barn sen jag var 14, jag också. Men nu sitter jag här och är 20 år gammal, utan barn. Vi flyttar hela tiden fram det här med barn också för att det ska fungera. Först sa vi att vi skulle fundera på barn när min sambo var färdig lärare (januari nästa år), men det blir nog istället när jag är färdig med min utbildning 2017.

En av mina bästa vänner fick barn i sommras när hon var 18 år, och det är tungt. Även fast pappan jobbar. Så vll jag inte ha det.

Man måste vara realistisk när det gäller sådant här. Vi skaffade två katter istället.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
0

Min nära vän fick barn under julen 2011 och hon är så upptagen att hon nästan inte har tid att skicka iväg mail för att uppdatera mig om hennes liv.😛 Så barn är riktigt tidskrävande!

Jag och min sambo har lagt upp planer för vårt liv. Vi ska flytta i hus när vi båda är klara med våra utbildningar (om ca 3 år) och sen vill vi ha hund då. Barn kommer någon gång efter det, ingen idé att skynda. :)

Fridaaaa
3

#26 så mycket hinner man inte lära känna varandra på så kort tid…. Nej vänta tills ni gått ut gymnasiet och någon av er har jobb. Det är mycket dyrt att ha barn plus att barn inte ska ha barn.

[Tilde]
2

#30 Det är helt klart superdyrt att ha barn! Inte nog med leksaker, kläder, barnvagn och ett barnsäkert hem så lägger man ner massa pengar på blöjor och mat (speciellt om man inte kan amma). Som Frida säger måste minst en av er ha jobb för att kunna klara av det.

Tänk också på alla komplikationer som kan ske när du som mamma inte har vuxit klart i kroppen!

Cazzos
6

#1 Tänk om barnet får nån sjukdom som föräldern måste betala medicin för osv. Eller hjälpmedel (rullstol t.ex., vad vet jag).

TS tänk även på att människobebisen har ett ENORMT huvud i jämförelse med kvinnans bäcken, och med tanke på att du inte växt klart så kan det komma massa konsekvenser under eller efter förlossningen..

Du kan få komplikationer under graviditeten också. Så det handlar inte bara om att det är krävande att ha ett barn i sitt liv som du säger, så jag tycker inte att du verkar särskilt redo eller påläst om graviditeter och barn.

PaaatyPalm
0

Fast nu ska jag inte vara sån, och rekomenderar dig inte att skaffa barn! Har följt dig lite här & får inga bra vibbar, framförallt inte nu. MEN jag fick själv barn när jag var nyligen 18år & sitter här med en underbar 1 1/2 åring! Egen bostad osvosv. Har mycket kontakter jag skapat under graviditeten & endast 1 moder är det som inte klarade av barn skötseln, men där fadern gick in & tog vårdnaden istället. Apropå ämnet så har jag även en vän som nu är 16 & fick sitt andra barn för någon vecka sedan, 14 var hon när första kom. Egen bostad har hon med, men hjälp med ekonomin, dock har hon hela livet på sig att jobba sen när hon pluggat färdigt. Runt 20 år tycker jag är den ultimata "skaffa barn åldern"

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

oh-la
2

barn är jättemysigt, men det är ingen kanin :P det är inget man tar hand om och myser med och allt är fint och gulligt, utan det är en liten människa som man ska uppfostra tille n trygg och stabil vuxen. för att klara det bör man vara ganska trygg och stabil själv. TS, du har skrivit en hel del trådar om strul i skolan, med killar, kompisar och gud vet allt. jag tror verkligen inte att du är redo att ta det ansvaret. barn är skitjobbiga i perioder. ibland vill man bara sätta sig och grina i ett hörn när ungen inte har sovit på 4 nätter och hållit dig vaken, när allt är en kamp med trots och inget riktigt vill funka. du har djur, ta hand om dem sålänge.

sedan är det inget konstigt att få barnlängtan, men det krävs mer än så för att det ska funka.

#32, det där är sanning med modifikation. kroppen förändras under graviditeten för att klara av en förlossning. ibland är bäckenet för trångt, men det kan det även vara på en vuxen kvinna. en 14-åring kan ha en kanonenenkel förlossning likväl som en mardrömsförlossning.

och visst är huvudet stort, men det är inte ENORMT stort i förhållande till kvinnans bäckenbotten. då skulle inga förlossningar fungera :P kvinnans kropp är byggd för att föda fram ett barn. hela vårt bäcken är konstruerat för att harnet ska kunna födas fram.

skulle det ändå bli komplikationer bor vi tack och lov i ett land där man kan förutse mycket, och skulle det ändå gå åt skogen klarar vi idag i stort sett alla mammor ändå utan större komplikationer.

själv är jag 26, har fast förhålande sedan 7 år, båda har fast jobb (sambon studerar + fast jobb), fin lägenhet i mycket barnvänligt område, och vi är ändå inte på långt när redo att skaffa barn. det kräver så mycket mer än bara vilja, och vi kan inte ge ett barn det vi vill ge just nu.

[Zlarviig]
0

Du kan ju gå på barn och fritid i gymnasiet, så kan du utbilda dig till dagislärare. Och du borde väl ha prao snart? Då kan du praoa på ett dagis, det gjorde jag och det var superkul. Det finns ju olika avdelningar med barn i olika åldrar.

Jag var på avdelningen med 1-3 åringar och då förstod jag verkligen vilket jobb det är att ha barn. Dem måste ha hjälp och man måste hålla koll på dem hela tiden. Det skulle va helt omöjligt att plugga samtidigt som man har ett barn att ta hand om…

Fridaaaa
0

#35 Heter förskollärare. Finns inget som heter dagislärare :)
Och man behöver inte gå barn och fritid för att utbilda sig till förskollärare, jag utbildar mig nu :)

finns dem i min klass som har barn som pluggar, även barn i förskolleålder. Det går om man har någon som hjälper till med hämtning, lämning mm :)

[Zlarviig]
25

#36 Sak samma? Man förstår ju vad jag menar? Och att gå barn och fritid var ju ett exempel… Jag vet väl knappast om alla utbildningar som finns, är inte intresserad av det.. Du behöver ju inte rätta ALLT man skriver.. Blir lite jobbigt…

Och jag tänkte mer på att hon är 14 och tänker skaffa barn.. Inte om man skaffar barn i 20-års åldern, det är stor skillnad. Hon har inte ens gått klart grundskolan liksom. Hon kommer inte vilja vara hemma varje dag för att ta hand om ett barn. Hon kommer ju vilja umgås med sina kompisar m.m.

Fridaaaa
1

#37 Finns dock dem som tror att det heter det :) Är mycket noga när man läser till det, att säga förskollärare :) Och förskola.

Att skriva hur det ligger till, är det inget fel med. För dagislärare var det länge sedan det hette och vissa tror att dagislärare och förskollärare är 2 olika saker, därför skrev jag det, du behöver inte bli sur :)

[Zlarviig]
1

Förlåt, var redan extremt sur när jag skrev det… Borde hålla mig borta från datorn när jag är sur..

Fridaaaa
4

#39 :) Ibland har man dåliga dagar osv det har vi alla ^^,
Men jag är inte sur eller så och mitt inlägg var inget menat som "påpekande" eller så heller :)

-Idaoh-
2

En sak ja vill tillägga är att brister det mellan dig och din pojkvän och du har vårdnaden om barnet så ska pappan till barnet betala underhållsbidrag , är han berädd på det , har han råd ? :) 

Finns sååå mycket som kan gå fel och bli jobbigt , vänta hellre tills du levt klart ditt liv och är redo att bilda familj .. :)

Juliaskaniner
0

Barn ska inte ha barn, och speciellt inte om man inte är mogen för det. Innan man skaffar barn ska man ha ett stabilt liv, fast inkomst, helst eget boende och en man som stannar. Hur har du tänkt att sköta dina studier? Det är näst intill omöjligt. Hur ska du kunna betala kläder, mat och dyl. till er båda? Sjukvård till den lille om det behövs? Om du har svar och lösningar på alla de frågorna, så kanske du kan tänka på det. Som sagt, barn ska inte ha barn.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

PaaatyPalm
0

Måste säga att jag blir väldigt irriterad gällande denna tråden. Allting går bara viljan finns där! Jag har många kompisar som pluggar & samtidigt är ensamstående till ett barn & gör ALLT. Som sagt, bara man vill. Blir så förbannad på att det finns folk som yttrar sig när dem inte vet ett skit, dvs, folk som inte ens har barn, vad vet ni om detta egentligen?

20 årig djurgalen moder* 

Cazzos
2

#43 Om TS har viljan så kommer ju hon att strunta i vad alla säger och skaffa barn ändå. För att TS låter absolut redo att skaffa ett barn och vet precis hur hon ska göra om något går snett.

Fridaaaa
0

#43 Dock är väl den inte 14 år gamla?
Barn ska inte skaffa barn, så enkelt är det.

Plus att det är bättre att avklara grundskolan och ev gymnasiet först. Annars kan man få det mycket tuffare att klara det sen.

PaaatyPalm
0

#44 inte så jag menade, anser inte heller att ts bör skaffa ett barn då hon är väldigt ostabil, men många här i tråden skriver på ett sätt i stilen med "såhär är det bara". Skrattar ganska glatt åt alla som skriver på ett sätt som att hela livet går i kras & att man kommer vara utbildnings lös, arbets lös, bostads lös & hela köret.

20 årig djurgalen moder* 

Cazzos
3

#46 Man får ju tolka det som man vill. Jag tycker att många säger att det KAN bli dittan och dattan, inte att det ÄR så, för att vissa har ju lite mer tur än andra om de skaffar barn i unga år.

Fridaaaa
1

#46 Alla har inte samma tur att de klarar skolan sen, får jobb osv. Det är väldigt svårt idag att få jobb om man ej ha minst gymnasieutbildning t.ex så man måste tänka långsiktigt, inte bara "här och nu" liksom :)

PaaatyPalm
0

#47 fast jag är själv "ung mamma" & skaffade mycket kontakter under min graviditet med ljämn lika & av alla dem jag har kontakt med så är det bara 1 som förlorat vårdnaden om sitt barn & där steg pappan in istället. Samtliga jobbar/pluggar eller båda. Har flera som bor själva & samtliga försörjer sig själva. Yngsta var just 14 år & är nu 16 & fick en till grabb för några veckor sedan. Så att skriva att det kan gå si och så när man inte har facit i handen är ganska "korkat" enligt mig.

20 årig djurgalen moder* 

Cazzos
3

#49 Jag förstår vad du menar och håller med dig! Men jag tycker ändå inte att TS och hennes pojkvän går samma väg som dig, och ta eget ansvar. TS har inte nämnt någonstans att hon har en framtidsplan, att hon har planerat och rett ut saker om något skulle gå snett.

oh-la
2

#49 jag tror väldigt sällan att graviditeter i 14-årsåldern är planerade, utan dom händer. skulle man hamna i den situationen har man ju ett helt annat utgångsläge än TS som i sitt inlägg "planerar" för en graviditet vid 14. det kommer aldrig att bli optimalt, även om det går, och är inget man ska planera för. skulle TS å andra sidan vara gravid och fråga om man tycker att hon ska behålla barnet elelr ej så är ju det en helt annan sak. men att planera en graviditet vid 14 är inte speciellt smart. dom som bli gravida och föder barn gör ju det bästa av situationen, och klarar det säkert galant i de flesta fallen, men förutsättningarna är ju inte desamma som för de som skaffar barn senare.

jag tycker absolut att man kan ha en åsikt även om man själv inte har barn. jag skulle aldrig skaffa barn själv i så unga år, och de jag känner som av misstag blivit gravida så tidigt har alla tagit bort det (och det är ändå några stycken, inklusive några nära släktingar). det handlar ju om inställning och erfarenheter. jag dömmer ingen som skaffar barn tidigt, men jag tänker inte förespråka det. jag tror inte att unga föräldrar är generellt sämre föräldrar, men jag tänker ändå avråda planerade graviditeter i 14-årsåldern. du som är förälder vet ju själv att det inte riktigt är så som TS önskar, någon att ta hand om och gosa med. då skaffar man sig en katt eller en kanin. barn är underbara, men dom är krävande! helt plötsligt hamnar du själv i andra hand, och ingenting blir sig likt.

Tina-A
9

Flytta hemifrån innan du skaffar barn. Tänk på dina stackars föräldrar. De vill säkert inte ha en liten bebis skrikandes hela nätterna i deras hus. Eftersom det skulle vara DITT barn skulle det också vara DITT ansvar. Belasta inte dina föräldrar med något som de inte önskat.

Flytta alltså hemifrån först. Ihop med killen då förstås. Sen måste ni självklart ha jobb så nu har råd att bo hemifrån. SEN kan ni börja fundera på saken!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Spökriddare]
12

Oh God, bli barnvakt eller något istället.

[djurens_vän]
5

#Alla

jag tänker inte skaffa barn för jag har en massa saker i skolan o hemma massa problem.😢

Fridaaaa
5

#54 Mycket klokt beslut :)

[morotochcesse]
0

jag tycker du ska vänta tills du är mer vuxen . Jag själv är en tongåring  och ett bra knep är att skaffa ett husdjur ex kanin eller marsvin

Fridaaaa
1

#56 Läs #54 :)

Cazzos
3

#54 Bra att du tänker på dig själv i detta fall, och att du reflekterade över din livssituation.

[djurens_vän]
1

Ja 🙂

[MiniPim]
8

om man får ett barn och inte gillar det, vad gör man då? 

alltså det är bara en tanke, bli inte arga!

:holmgreen:
2

#60 HAHAHAHA ASSÅ JAG ORKAR INTE! Va skön du är 😂

Men faktiskt, förlossnings depression är tydligen vanligt, att mammorna blir deprimerade när de gått igenom förlossningen. De får för sig att de inte gillar sina barn, etc. Eller nåt sånt. :)

Jag tror inte man kan göra så mycket faktiskt, i många fall går det nog över och till slut kanske man gillar sitt barn. Men jag har ingen aning. ^^

Fridaaaa
0

#60 Då är det något som är fel någonstanns. Då skulle man ej skaffat barn från början och definitivt inte skaffa fler heller.
Finns dem som får t.ex förlossningsdeprissioner.

[MiniPim]
1

#61 det är inte så att jag tänker skaffa barn och sen sluta gilla det men det kan ju hända xD hahah

vad konstigt! :o 

#62 Men man vet ju inte om man gillar barnet från första gången, asså bara att man liksom ogillar det när det kommer ut :/ 

HOPPAS NI INTE TROR ATT JAG SKA SKAFFA BARN FÖR DET SKA JAG INTE, det skulle va synd om mina barn

Fridaaaa
0

#63 Ja gör man det, är det något som är fel. Moderskänslorna brukar komma automatiskt om man vill ha barn, vill man ej ha barn ja då gör man abort eller adoptrerar till en vettig familj. Och sedan skaffar man ej fler.

[MiniPim]
0

#64 ja okej xD

[djurens_vän]
0

hahaha du är så skön Minipim!!!! hahaha 😂😂😂😮😮

Fridaaaa
9

Ser inget roligt i frågan överhuvudtaget?
Det är en allvarligt fråga :/

[MiniPim]
2

#66 jag va faktiskt fullt seriös.. men tack xD 😃

:holmgreen:
4

#68 Haha förstår att du var seriös, men det lät bara sjukt roligt i mitt huvud när jag läste det😃

[djurens_vän]
2

mitt med! #69 hahaha

[Sniff]
3

Det kommer massor med hormoner som gör att mamman fäster sig vid barnet. Så det borde vara omöjligt att ogilla sitt barn🙂

Förlossningdepressioner är vanligt men brukar gå över efter ett tag.

Clariiz
6

Förlossningsdepressioner innebär ju heller inte att man inte tycker om sitt barn. Man älskar sitt barn, men man mår bara väääldigt dåligt psykiskt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Sniff]
0

#72 Precis!

Fridaaaa
0

#71 Har inte sett någon som skrivit motsatsen? :)
Men det stämmer, och vissa tar sig ur den och andra inte.

Gaiezza
6

Läs micahs.se från hennes första början så lär du ändra dig.

Vi två var jätte nära vänner men hon flyttade så vi tappade kontakten.

Men jag ska säga att hon inte har haft det kul.

Bacon, svaret är bacon. 

Greigh
1

Jag tycker det är sorgligt när ungdomar besudlar sina ungdoms-år genom att skaffa barn. Många har svårt att hantera situationen och inser inte att man är tvungen att ge upp studier och allt som kommer där till och enbart fokusera 100% på sitt barn. Varför inte leva lite friare tills man är 20 år istället och är färdig-utbildad och har jobb att se fram emot och kunna försörja sitt barn?

[djurens_vän]
0

#75 ja jag har redan läst om henne

Gaiezza
0

#77 Då borde du ha ändrat syn. (inte måste, borde)

Bacon, svaret är bacon. 

[djurens_vän]
0

ja

Haraaz
3

Jag har inte läst igenom allt så jag vet inte riktigt vilka svar du fått.

Men jag ville iallafall tala om att det är helt normalt att du känner så. Tjejer mognar tidigare än killar och därför kommer längtan efter barn också tidigare. När man kommit i puberteten är ju kroppen biologiskt redo att få barn, och pågrund utav hormonerna så får du barnlängtan. Det är helt normalt alltså. MEN du är förmodligen inte mentalt redo än, och det är det viktigaste, att vara förberedd på vilket enormt ansvar det är med barn. Vänta några år till är mitt råd.

JohannaEkroth
2

Du är lite ung tycker jag för en livs levande bebis. Men kanske en Reborndocka skulle vara någonting. Ser ut precis som en liten baby. Det är många som av en eller annan anledning inte kan få, eller det passar inte med en riktig baby som har en sådan och tar hand om precis som det vore deras egna lilla. 

Länk till bilder på sådana.

Vet också att det finns en sajt här på iFokus som heter just Reborn iFokus och handlar om dessa dockor. Men jag tror de som har dockorna väljer att kalla dem sin bebis. 🙂

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Denna kommentar har tagits bort.
[Blodpudding]
3

Varför har du lagt upp en bild på någon annans barn?

Tina-A
2

#82: det är olagligt att använda någon annans bilder och du kan behöva böta rätt mycket pengar för det, så jag rekommenderar att den tar bort så fort som möljigt! En bild som är 4 år gammal känns inte som att det är så troligt att det är ditt barn.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Taxie]
0

Har inte orkat läsa igenom allt. Men det är normalt att framförallt tjejer börjar längta efter barn tidigt. Det hör ju till naturen… men det är skillnad på att längta än att ta hand om ett barn! Jag börja längta efter barn när jag var 15 år…. nu är jag 18 år och tänker vänta med barn tills jag fått jobb först. Fast jag vill ha barn inom 20-25 års åldern :)

JohannaEkroth
0

#82 Bilden är från 2009 och kan då omöjligt vara din.

Andra i tråden ang inlägg 82 - Det har gått så långt tid så användaren kan inte själv ta bort vare sig inlägg eller bild. Ändra kan man göra inom 1 timme efter publicerad bild. Anmäla kan vi med Insider göra  då det är emot lag att publicera bilder med copyright och de bör inte ligga på iFokus. Då kan sajtvärden få rejält på nöten för det.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

amandaerslid
2

Har inte orkat läsa igenom. 

Men jag är lika gammal som dig, blir dock 15 i höst. 

Men mina krav innan barn är,

1 ett jobb

2 ett hus/boende.

3 en snäll och bra kille, som man verkligen vet att man kommer älska om 50 år. 

4 (Åh sista) Att jag är över 21 år. 

Sedan ska man också vara mogen för en liten bebis. Man ska inte skaffa barn när man själv är ett barn. 

(Ja tragiskt jag kallar mig själv barn, haha! 😉)Men som sagt. Man måste vara mogen, det är ändå ett nytt liv. Skulle du själv vilja ha en mamma som inte är nog mogen att ha dig, Jag är inte redo för det och det är nog inte många i denna åldern, Man får ju faktiskt inte ens ha samlag.

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Virvlan
2

Tänk om du får ett barn som har funktionshinder? då blir de ännu mer jobb. Du kan inte leva ett normalt liv.

Du ska vänta! Vänta tills du gått ut gymnasiet i alla fall.

Du är för ung för att skaffa barn. DU är bara barn själv, vilket alla andra också sagt.

Fridaaaa
2

#88 & #87

TS är inte kvar.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.