Vilken dialekt har jag..?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha är är en jätteful videoblogg jag har gjort för ett tag sedan. Vilken dialekt tycker ni att jag pratar? Jag blir tokig, men alla säger olika till mig. Och jag själv är ju så van så jag tycker ju att jag pratar normalt. Nå, vad tycker ni? :-P
Kolla även Språk.ifokus :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Skånska?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#1, Okej
#2, Tycker du? Har fått höra från väldigt många att jag inte pratar skånska :-) Men mjo :)
Och jag glömde svara! Är verkligen usel på dialekter, men jag tycker också det låter som Skånska.
Låter relativt skånsk ut 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker du pratar skånska, för du gör "dubbelvokaler" typ som "deut häer äer", osv. xD
Ja, mina vänner tycker också att jag pratar skånska men dom från Malmö tycker att det är rixsvenska.. Haha :-)
Fast man tycker ju att ens egen dialekt är rikssvensk. Jag pratar värmländska (tydligen 😉) men tycker ju att det är rikssvenska. :)
#8 Rikssvenska är det ju verkligen inte xD Men sen är det ju lite som HappyLucky säger, att man tycker att man själv pratar rikssvenska. Jag tycker att jag gör det, fast jag är från Västerås (men nej, vi gnäller inte, det är den äldre arbetarklassen som gör - och då framför allt i Örebro och Surahammar). 😛 Men jag säger Ä och inte E som många stockholmare, vilket låter som mer korrekt svenska. 😉
#10 Vilka stockholmare säger e istället för ä? whuut
#11 Tycker alla Stockholmare säger det. Jag som är värmlänning har tydliga ä på mina ord, så när jag kommer dit skär det nästan i kroppen när de ska uttala typ "räv". 😛
Skånska helt klart x)
skånska 🙂
#12 Weird.. Jag bor nära stockholm och INGEN här säger så och verkligen inte jag. Var tvungen o prova hur de skulle låta om man sa typ 'rev' istället för 'räv' och jag skulle dö om folk gick runt o sa så, usch vad fult xD
har inte mött en enda stockholmare som säger Ä, alla säger e typ haha :(
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#16 Haha samma här..
Jag har aldrig träffat en stockholmare under 30 som säger E istället för Ä, och jag bor i Stockholm. Just saying…
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Pratar värmländska. Även fast jag kommer från Åmål så har jag vart i Säffle i ca 3,5 år och det har smittat av sig, har väldigt lätt för att ta in dialekter. Dehär städera ligger på varsin sida om landskapsgränsen 2 mil ifrån varandra. Så de flesta pratar någon typ av blandning mellan Dalsländska och Värmländska i dessa trakter… det gjorde jag alltid tills för ca 3,5 år sen 🙂
Men jag tycker du pratar skånska, det hörs så tydligt för mig! :)
De kanske inte uttalar det exakt som "é". Som sagt, är det något man är van vid så blir det det "rätta". Kollar man på Svenska dialektmysterier så vill jag påstå att de uttalar vissa saker mer som "e" än "ä".
Aja, förlåt för OT!
Okay, jag säger lika lite eller mycket e som vilken annan dialekt som helst. Har bara hört folk som säger e istället för ä på typ saltkråkan xD Men aa jag ska inte skriva mer OT nu heller^^
Leåter precis såem skåenska. 😂
Tror det är för att ni är vana att säga så och det låter inte som 'e' i era öron. Men andra dialekter har mycket tydligare 'ä' än dialekterna i Stockholm och däromkring🙂
#23 Jag lovar dig till 100% att de inte är så för mig i alla fall.
#24 Nej okej, då säger vi så då😉
Spännande det här med dialekter. Vi borde nästan ha en tråd där man spelar in en video när man pratar.
Vi har pratat om dialekter nu på högskolan. Vi lär oss om barnspråk nu.
Väldigt intressant! 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rikssvenska med skånskt uttal, men jag har ingen aning om varifrån i Skåne.
Och ja, det är rikssvenska, för riktiga dialekter handlar inte bara om uttal utan även om grammatik och ordförråd.
Som exempel kan jag ta mig själv, mitt vardagsspråk är rikssvenska som man talar det i Västergötland, så satsmelodin är västgötsk och i grunden är språkljuden (fonemen) jag använder desamma som "TV-rikssvenska", bara de västgötska varianterna (allofonerna) av dem.
Men om jag talar min faktiska dialekt så har jag helt plötsligt tre genus istället för två:
en stoł - stołn, han ä storer
ena bok - boka, ho ä tjôcker
ett hus - húst, dä ä stórt
Och där kan ni ju även se att min dialekt har kvar fornsvenskans -er för adjektiv i maskulinum (han), bara att vi utökat det till femininum (hon) också. Och jag har även valt att lägga till accent för att visa en uttalsskillnad från "TV-rikssvenska": ú är samma u som i "hus", fast kort, och ó är samma o som i stor fast kort.
Och kom ihåg att grammatiskt genus, vilket är det min dialekt har, inte är detsamma som biologiskt. Vilket borde vara ganska uppenbart när en stol är han och en bok är hon. Samma med folk: en person är han och en människa är hon.
Men väldigt få under 40 talar dialekt idag.
#26 Det var en jättebra idé! Kanske kan försöka göra en video på torsdag när jag pratar Västerås-västmanländska 😛
Låter som Skånska ifrån antingen Hässleholm eller Kristianstad :P
Rätta mig om jag har fel…
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
#30, det var duktigt! Hässleholm :) fast går i skola i Kristianstad så! Hur kunde du höra det? :o
#31 Han är skåning själv, antar att det är därför 😉
#31 Lätt ;) Älskar att härma dialekten <3 Haha!
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
verkligen skånska
För mig som kommer frånkiruna är allt som inte är norrländska skånska! Hehe:)
Tror också på skånska ;)
Fast någon jättebred skånska är det väl inte ;)
#32, Misstänkte det. Dock att han just kan sätta exakt varifrån, sånt hör inte jag :o Jag hör skillnad på malmö och helsingborg. Faktiskt rätt imponerad.. :-)