Gymnasieval - IB
Det kom en kvinna in till vår klass för någon vecka sen och pratade om gymnasieval, jag har funderat på detta väldigt mycket de senaste dagarna och det som lockade mig mest var IB - International Baccalaureate. Jag går bara i åttan, men nästa år är det dags att välja. Och jag tycker att denna linjen verkar otroligt lockande då jag vill gå på collage i USA. All undervisning är på engelska samt att efter alla tre åren på gymnasiet får man välja om man vill åka till USA, England o.s.v på en sorts språkresa. Jag undrar om det finns någon här på TIF som går denna linjen och skulle vilja berätta lite om hur det är? 🙂 Eller kanske som också funderar på att gå det? 😃 Har såklart läst på men är ju en helt annan sak att höra från en person som själv går det. Så det vore supersnällt!
Såhär står det iallafall på skolan som jag har tänkt gå pås hemsida: International Baccalaureate
IB är ett samhällsvetenskapligt program på engelska som ger en internationell examen. Det för dig som vill vara med och skapa en bättre värld!
Färdigheter för att möta framtidens utmaningar
IB-programmet är en utbildning för dig som vill arbeta med människor, antingen i Sverige eller utomlands, med frågor som rör miljö, globalisering, invandring, mänskliga rättigheter, rasism, konflikter samt maktrelationer mellan storföretagen, media, intresseorganisationer och politik. Programmet är till för dig som vill bli journalist, entreprenör, företagare, biståndsarbetare, socionom, agronom eller något annat där du vill göra skillnad. Oavsett vilken karriär du väljer efter gymnasiet kommer du på IB-programmet att utveckla de färdigheter och den kompetens du behöver för att möta framtidens utmaningar.
Undervisning på engelska
Utbildningen består av ett förberedande år och två diploma år. Undervisningen sker på engelska under alla tre åren. Det första året läser du samhällsvetenskapsprogrammet på engelska men enligt IB:s inlärningsmodell. Under år två och tre läser du sex ämnen; tre på fördjupningsnivå och tre på standardnivå. Alla läser svenska, English, Business and Management, Environmental Systems and Societies, Maths and Global Politics. På International Baccalaureate får du utöver, svenska och engelska, möjlighet att läsa ytterligare ett språk och kan då välja mellan franska, spanska, tyska och japanska.
CAS och TOK
Alla studenter läser dessutom vetenskapsteori (TOK), skriver en längre uppsats samt gör CAS. CAS innebär att du år två och tre planerar och gör aktiviteter inriktade mot kreativitet, fysisk aktivitet och samhällsnytta. Aktiviteterna är inte schemalagda utan du disponerar och dokumenterar dem själv via en blogg.
IB-diplom
IB-diplomet består av muntligt, skriftligt och praktiskt/laborativt arbete, samt skriftlig examination som du gör i maj år tre. Dessa examinationer och kursplaner är samma för alla IB-skolor i hela världen. Diplomet ger dig inte bara möjlighet att komma in på svenska universitet, utan universitet världen över.
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 

Har inte själv gått det men på skolan jag gick på så hade dom IB och det verkade roligt, dock är det betydligt mycket mer plugg! Dom går långa dagar, har otroligt mycket läxor och prov, och allt blir ju även ännu svårare eftersom det är på engelska. Så man får vara beredd på väldigt mycket plugg!
Det jag tyckte var coolt är att det fanns elever som inte ens kunde svenska som gick där också :) (Gick på YBC i stockholm :) )
Har en kompis som går det. Han säger att det är roligt men svårt. Men det får man vara beredd på. :)
Ja hon (SYV) sa att det var rätt mycket plugg. :) Har dock inget stort problem med det så! Hur långa dagar ungefär, #1? Har tänkt att gå in och fråga på skolan jag isåfall ska gå på. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag går inte heller IB (hehe du får dålig hjälp haha) men vi har det på min skola och har kompisar som går det. Det är massor av plugg, fett tjocka böcker har dom, all litteratur på engelska. Går man IB gillar man vanligtvis att plugga haha. Går även rykten om att IB är de som festar mest x) Jag tror det är jättekul att gå IB om man är språkintresserad och studiemotiverad! Det är ju spännande med att de lägger upp allt utefter en internationell studieplan och inte Sveriges nuvarande(och enligt de flesta inkl mig) VÄRDELÖSA GY11. På IB får man ju åtminstone i tvåan och trean välja större delen av kurser själv och man har ett annat betygsystem osv, och så det där CAS vad nu det är, typ att man ska göra nån egen aktivitet på fritiden eller något jag vet inte fattar ej haha. Jag tycker det verkar jobbigt med alla exams dom har nu i slutet, många timmar bara sitta och skriva stora långa prov på allt i alla kurser, känns som det är svårare än vanliga nationella liksom. Och det är det antagligen, blir ju som i amerikanska high school filmer där de sitter i en stoor sal och skriver haha.
det var min uppfattning om IB hehe, blev jätteluddigt, hoppas du hittar nån som går IB som kan förklara och ge mer info! :D
Jag tycker att det är lättare på engelska, då jag kan engelska bättre än svenska.
- Emil
#5 Ja så kan det va. Men det behöver ju inte vara svårare eftersom det är på engelska, utan det internationella systemet är mycket svårare än det svenska systemet.
Jag kan ju såklart bättre svenska än engelska, och bara det i sig blir ju en utmaning, men jag tycker bara det skulle vara roligt. 🙂 Det ända jag oroar mig lite är hur mycket plugg det egentligen är…. för bara just nu har jag extreeemt mycket, och man vill ju känna sig iallafall ganska "fri" på gymnasiet. 😐 Är det typ lika mycket som natur? För de har ju liksom skitmycket..
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag måste typ gå IB ^^
- Emil
Jag funderade också på IB ett tag, men det verkar vara så sjukt mycket plugg så jag sökte inte det programmet ändå. Men det verkar vara en mkt spännande linje iaf.
Jag var precis som du väldigt insatt på att gå IB och då jag skulle välja gymnasieprogram i år så gick jag på öppet hus för IB. Först då förstod jag vilken slöseri med tid det skulle bli och att det är precis som vanliga svenska skolan men med lägre dagar och extra jobb utöver skoltid. Jag var insatt att gå IB sedan 7an men idag är jag glad att jag inte valde det. Man kan studera utomlands från svenska skolor samt om du går IB och misslyckas så kan du inte söka till KOMVUX då de inte godkänner IB. Så 25 poäng på provet eller mer annars är det rätt så kört.
#7 Om du går i åttan nu och anser att du har mycket plugg så kommer de flesta gymnasieprogram bli en chock för dig. De flesta högskoleförberedande programmen (även en del yrkesprogram) innebär stora mängder plugg, mycket mer än på högstadiet. Det gäller inte bara IB.
Sen beror det också på från skola till skola. Jag går samsam och har sjukt mycket i skolan. Som mest har jag haft 9stora uppgifter/eexaminationer under samma vecka. Medan folk jag känner som också går samsam på andra skolor inte har lika mycket. Bäst är att prata med eleverna på skolan o se vad de tycker.
Jag har tänkt att gå På öppet hur eller nått sånt. Kanske kan be min storebror som går på skolan att fråga runt hur det är på skolan med IB. #10, hur kan man studera utomlands från svenska skolor?
Justin Bieber - 23/4 13 
#13 Jag tror att de svenska betygen kan omvandlas till bland annat amerikanska och på så sätt kan man söka in på skolorna i det landet. Dock krävs det mycket mer än bara betyg för att komma in på college i USA, man måste göra språktester, skriva uppsatser och rekommendationsbrev. Man måste även kunna bevisa att man kan finansiera sina studier i landet och många andra saker också.
Sedan beror allt på hur du vill lägga upp dina studier i det landet. Vill du läsa endast ett år så fungerar kanske utbytesstudentssystemet (jag är inte insatt i det) men annars kan man läsa t.ex en associate degree på två år eller en bachelor's degree på fyra vilka gör dig till en undergraduate. För att sedan bli en graduate krävs vidare studier i 1-4 år.
Om jag tar mig själv som exempel som vill bli jurist. Om jag skulle flytta till USA direkt efter gymnasiet för att bli jurist så skulle jag först måsta läsa en bachelor's degree och sedan söka till law school för att vidareutbilda mig till jurist/advokat. Detta skulle kosta miljontals kronor. Men, jag skulle även kunna studera en svensk juristexamen och ta den med till USA och studera på law school. Om jag skulle komma in vill säga. Då trycket är otroligt högt, särskilt på de högt klassade skolorna. Detta skulle dock inte motsvara en amerikansk juristutbildning.
Nu vet inte jag vad du vill läsa på college men du får vara förberedd på att det kan vara ett ganska högt tryck och krävas höga prestationer från dig under gymnasietiden för att komma in. Att studera i USA är inte enbart guld och gröna skogar som filmerna framställer det utan det innebär en hel del jobb.
Kolla in länken! Mycket bra information.
#14 Oj vad bra info. :) Och ja, jag vet vilka höga prestationer det krävs för att komma in i USA, de har ju mycket högre krav än oss i Sverige. Jag har velat detta sen jag gick i trean-fyran på mellanstadiet, och min mamma gick högskolan i England och bodde sedan där i 3år så hon har berättat en hel del. :) Men jag ska göra allt jag kan. Dessutom är det ju även större chans att jag kan komma in att jag visar det jag kan genom att gå på en linje med mycket plugg än en som har jättelite. Tror inte det precis blir större chans då, men jag förstår ändå vad ni menar. :)
Justin Bieber - 23/4 13 
#15 Så bra att du är insatt! Att plugga i USA har också vart min dröm i många år och snart är jag faktiskt i åldern att jag kan om jag vill, vilket känns otroligt spännande!
Att ha pluggat utomlands är dessutom en stor merit då man söker jobb! Så om du verkligen brinner för det och fortfarande gör det då du gått ut gymnasiet så tycker jag absolut att du ska ta chansen och göra det. Du är dessutom fortfarande rätt ung så du har många år på dig att ta reda på mer information och bestämma dig för hur du vill göra :)
Och ja, en "bra" linje som ger dig studievana är bra om du ska läsa i USA då det som sagt är hårdare där.
#14 ungefär som hon sa :P Jag som själv vill studera på Oxford i England har tagit reda på att jag behöver majoriteten A eller B i betyg samt 2500 poäng vilket alla högskoleförberedande elever får (betygen får du fixa själv) min skola erbjuder att man kan ta Cambridge examen vilket jag ska ta men sen finns det ju fler saker som måste ordnas.
#17 Oj, coolt! 
Kan man maila någon skola redan nu? Skulle helst gå i Florida eller i Kalifornien, LA.
Åhhh blir helt pirrig i magen.. drömmen är så stor så ni förstår inte ♡ Såklart är jag väldigt nervös osv för framtiden, men, denna bilden säger ju ganska mycket. ♡ (gjorde den själv)
Justin Bieber - 23/4 13 
http://www.blueberrysprak.nu/college/santamonica/
Herregud. Det här vill jag. Jag och pappa satt och läste igenom allt nu på kvällen, vekar vara otroligt bra alltså. Man får pengar till studierna (som förövrigt verkade väldigt dyrt) från CSN, och utöver pengar till studierna får man ca 12 000 att leva på per månad. Jag tycker det låter helt perfekt iallafall. Eller vad säger ni? Jag menar, som student klarar man ju sig gott och väl på 12 000 i månaden! 👍
Förstår dock inte riktigt detta? Behöver man ha minst C i alla ämnen?
Förkunskapskrav
För att bli antagen till Santa Monica College ska du ha fullständiga gymnasiebetyg med G eller mer i engelska A eller B. Alternativt kan du visa upp ett TOEFL-test med minst 45/133/450 eller en IELTS-examen med minst 5.5. Du kan också söka in på Cambridge-examen CAE/CPE med minst betyg C. Alla nya studenter måste skriva assessment test i engelska och matematik i samband med terminsstarten.
Justin Bieber - 23/4 13 
#19 "får" Du får låna pengar :) 12000 ska räcka till rätt mycket men det är ju en summa som är satt av en anledning så visst tror jag att du kommer att klara dig. Fokusera på studierna nu bara :)
Jag går i IB och jag tycker det är helt klart värt det!
(förlåt om jag nämner något som någon annan sagt men jag är på telefonen och det tar så lång tid att ladda alla inläggen)
Det är grymt mycket arbete med också väldigt kul. 1 gång varje termin har vi Mocks som är som nationella över vad man lärt sig under terminen (dom är ganska basic). I slutet av gymnasiet har man S.a.t's som är som ett slutprov. Istället för F-A så har IB 1-7 (och N = no grade) 7 är snäppet svårare än A. Sen har man 150 timmar välgörenhet ungefär, du ska göra något kreativt (målning, dans etc.) service (samhällstjänst etc. Man år dock inte ta betalt på de flesta skolor) och aktivitet (fotboll, löpning etc.) allt detta ska du skriva en uppsats om och motivera dit val. Du ska också dokumentera dina aktiviterer. Till det här kommer ju också att göra den svenska förlängda uppsatsen.
Jag verkligen älskar IB (går i Global Politics, inrikting Business and Management+ digitalt skapande+ tyska) och känner att det är bland det bästa valet jag har gjort, man får verkligen en möjlighet att prestera och pressa sig själv. Någonting jag var orolig över var att studera natur och matte d&e på engelska men det har gått riktigt bra. Efter någon månad är man superbekväm med att tala och allt går som smort. Dessutom är det ju jättekul att ha internationella klasskamrater och man får lära sig fler främmande språk.
Något jag tycker är den avgörande frågan om IB är orkar du jobba från det att du kommer hem till det att du går och lägger dig för att kunna slippa jobba på lördag eller söndagen? För det är sinnessjukt med uppgifter, arbeten och redoisningar.
hoppas du blir nöjd med ditt val! 🙂
Det ända jag funderar på är: hur är det med betygen? Alltså.. om man går en linje där det är mindre plugg så har man ju lättare att jobba på just det och planera och träna, därav känns det som att man borde få mer betyg på en sådan linje än en som har skitmycket så man knappt hinner med allt? För jag vill ju verkligen inte sänka mig bara för att det är mycket plugg. 😕 Förstår ni vad jag menar?
Tack så mycket för ditt svar #21!! 🙂
Justin Bieber - 23/4 13 
Jag ligger just nu på C-nivå i mina betyg. I julas hade jag typ 3 E:n, 5 D, 7 C och något B. Alltså har jag ju inte skitbra betyg men. 😟
Justin Bieber - 23/4 13 
#23 Samtidigt så går du fortfarande på högstadiet och om du med dina betyg i nian kommer in på gymnasieprogrammet som du vill så har du en chans att "börja om". Samtidigt så är det viktigt att kämpa på även på högstadiet då dina kunskaper byggs upp där, vissa saker förväntas man helt enkelt kunna på gymnasiet. Enda tipset jag kan ge är att kämpa på! Gör så gott du kan, mer kan man inte göra.
Mina betyg har helt klart förbättras sedan jag börja IB. I IB har vi också 10 "budord" eller "Learner profile" som man använder sig av för att lära sig hur man klarar av mer och stressigare arbete. Så typ första halvåret jobbar man mycket över att reflektera med vad man har för svagheter/styrkor så att du lär dig att bli väldigt produktiv. Ett tips jag har är att ta tag och gör uppgifterna när du får dom så slipper du bli stressad och du kan ta det lugnt medans dina klasskamrater har panik över att det är 5 uppgifter den veckan. Även fast det är mycket arbete så har man en "who, what, when, where, why, how" modell som underlättar arbetet(som man får lära sig och som man ska förhålla sig till) och den funkar för de flesta arbeten. Modellen förenklar tankeprocessen och att få en 7:a blir inte så ovanligt då🙂 Skulle det bli för mycket brukar lärarna oftast förstå och din inlämning kan skjutas en vecka eller två, gör det dock inte till en vana! 🙂
Learner Profile:
http://eastern.lansingschools.net/richter/images-misc/IB_learner_profile.gif
Är bara rädd att jag ska få för "dåliga" betyg för att komma in där.. :( (i USA alltså) och drömmer typ mardrömmar om det… :(
Justin Bieber - 23/4 13 
Utanför IB så är det ju fortfarande skola de har ju dina CAS timmar där du måste träna utanför skolan och varje gång få en lapp påskriven att du utfört träning men inte från någon i din familj. De jobbar ju också en hel del med välgörenhet utanför skolan så på fritiden ska du jobba gratis i stadsbiblioteket, härbärge, gå ut med hundar etc. Minns inte Vad det heter men detta är ju som ett skolprojektering för att hjälpa samhället vilket ger mindre tid åt dina studier.
Borde kanske tillägga att 150 timmar är minimum för CAS. (50 timmar creativity, 50 timmar activity och 50 timmar service.) du förväntas göra cirka 2 timmars arbete varje vecka och ibland måste du göra godkända aktiviteter. Alltså bara vissa ställen du får arbeta med och vissa godkända aktiviteter eftersom det finns en chans för fusk.
#27 Är det det som är läxorna? Alltså en stor del av det alltså?
Justin Bieber - 23/4 13 
#29 CAS räknas inte som läxa
#29 nej detta ska göras utöver läxorna så du har en massa plugg plus träning och välgörenhet