Könssjukdomar
Kan könssjukdomar "ärvas" från föräldrar till barn? Jag talar alltså inte om HIV nu utan, tex Klamydia, gonorré och Kondylom. :)
En tanke då både jag och min pojkvän är oskuld, jag är 15 och han är snart 17. Är bara lite smått orolig då han känner dig redo för sex och jag med, men jag är otroligt rädd för könssjukdomar.
Kåndåmär, min vän.
- Emil
#1 Fast nu frågade ju hen hurvida könssjukdomar kan ÄRVAS. Inte om de kan föras över när man har sex. Då spelar det ju ingen roll om man har kondom eller inte.
/Jennifer
♥ http://jennuts.blogspot.se ♥
Förlåt, då.
- Emil
#2 Jo exakt, det var min fråga. :)
Självklart skulle vi använda kondom, jag är inte osmart heller. ;) Heheh nej men, min fråga var ju som sagt, hur det "nedärvs", inte HIV då, eftersom jag redan vet det. :)
En sak som fick mig att tänka på detta är tex ifall jag har handen på hans "grej" och sedan tar på min, kan de då smittas? Jag vet inte om han har någon sjukdom eftersom jag inte vet hur det "nedärvs" ifall hans föräldrar har det eller inte.
Han och jag är som sagt oskuld, och jag har inte någon könssjukdom, och kan det då vara möjligt att han har det från föräldrarna även fast han inte haft sex? :)
Hoppas detta hjälpte mer. :)
#3 Hahah du det är ingen fara, alltid bra att nämna kondom. :)
Som svar på din fråga så nej, könssjukdomar är inte ärftliga utan överförs enbart via sexuella kontakter. Det är antingen bakterier, svamp eller virus. Sen är det givets bra att skydda sig genom användandet av kondom.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
#5 Tack, vad snällt, det var det jag ville veta. :) Man kan ju födas med HIV så därför var jag lite tveksam över andra sjukdomar. :)
Det är inte helt sant. Idag har vi kommit så pass långt att även om dina föräldrar har HIV så finns åtgärder för att förhindra att spridningen går vidare till barnet. Det är i stort omöjligt att få HIV som barn idag i Sverige om dina föräldrar får behandling.
Vad jag har för mig så föds man inte med HIV. Det är dock extremt hög risk att barnet smittas från mamman vid själva födseln.
Men att man ska kunna smittas av könssjukdomar på det sättet har jag inte hört talas om. Så det är nog lugnt. :)
Man smittas t.ex genom sin mors "mjölk".
- Emil
Det stämmer att det smittar via bröstmjölk och att HIV smittade inte ska ge bröstmjölk. #8 det stämmer dock inte att det är extremt hög risk. Läs gärna den här artiklen. http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hiv-under-graviditet/
#10 Ah, intressant. Jag tror nog att den information jag hade i minnet kom från en artikel om HIV i fattiga delar av Afrika där man inte har samma kunskaper och möjligheter som här. Plus att det nog var något jag läste för kanske tio år sedan, mycket kan ju ha hänt sedan dess.
#11 Ja som jag skrev så kräver det att föräldrarna får behandling och man vidtar vissa åtgärder, något som inte alltid förekommer i Afrika. Överlag så är risken att bli smittad i Sverige väldigt låg jämfört med utvecklingsländer.
#7 Självklart vet jag det, har hört en del fall där barn blivit friskförklarade. :) Men de kan fortfarande födas med det eftersom navelsträngen sitter ihop med mamman och barnet, så jag har hört att de kan smittas genom den vägen? Och såklart genom bröstmjölken. :) Men jag tacker ännu en gång för dina svar, både intressant och lärorikt, hjälpte mycket. :)
Ja risken finns alltid och barnet är som du säger kopplat med mamman. Man sätter in anti-retroviral behandling i Sverige och är du smittad så får du väldigt mycket ompyssling för att minimera risken för vidare spridning. Det sker ju dock sällan i mer utsätta länder, tyvärr. Det är ett stort problem.
#14 Jo, jo exakt. :) Tack. :)
#5 "Som svar på din fråga så nej, könssjukdomar är inte ärftliga utan överförs enbart via sexuella kontakter."
Jag var på ungdomsmottagningen för ungefär en månad sedan, HIV om jag inte minns fel kan ärvas
#16 Precis vad vi skrivit i tråden om du läser igenom den, och därför skrev jag att jag inte pratade om HIV, utan de andra sjukdomarna. 🙂 Jag tror de flesta vet att HIV kan ärvas, men jag frågade om de andra sjukdomarna. 😇
Vissa könssjukdomar kan barnet smittas med vid födseln, ja. Så gå och testa er båda två även om ni är oskulder kanske är att föredra.
#18 som vilka då menar du?
#18 Vilka sjukdomar då? Förutom HIV?
Det är flera sjukdomar, herpes, kondylom, syfilis, gonorré.
Troligheten är minimal, men det är teoretiskt möjligt. Plus att ni hade märkt det sedan lång tid tillbaka om ni varit smittade. Om en gravid kvinna har en könssjukdom så blir hon behandlad för denna. Det enda som kan vara problematiskt att behandla är herpes och HIV förstås men då kan man göra ett kejsarsnitt.
Så Siffran2, var inte orolig! Att ha sex första gången kan vara tillräckligt nervöst utan att ni behöver oroa er över könssjukdomar. Har ni skyddad samlag (vilket ni ska ha) så kommer du inte få några som helst problem.
Läs t.ex
http://www.1177.se/Skane/Fraga-1177se/Fragor/Kan-kondylom-smitta-barnetunder-forlossningen/
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Herpes-i-underlivet/
http://sweden.your-life.com/scripts/public/02_your_body/10_stis.php
#22 Självklart är risken liten, men eftersom flera skrev att det inte är möjligt så berättade jag enbart att jo, det är möjligt.
Det finns en anledning till varför man blir testad och behandlad, det är just för att man kan smitta sitt barn annars. Det kanske också finns en del som inte blev testade när de var gravida.
#22 Ja självklart ska vi ha kondom ifall vi känner oss redo. :)
Jag är hemskt tacksam över ditt svar i alla fall, var riktigt orolig. :)