Vad tror DU på?
Alla tror väl på något, eller? Själv är jag inte anhängare till någon religion men anser mig själv vara en troende människa ändå.
-Ödet. Jag tror på ödet, jag tror att allt händer av en anledning.
När jag har det tufft eller om något jobbigt har hänt är det lätt att börja tvivla, jag börjar nästan alltid tänka "jaha, vad är det här bra för? Och varför är det här meningen?" . Men förr eller senare blir det ju bra. Det kanske låter lite luddigt så jag tar ett exempel:
Säg att du blir påkörd av en bil, visst är det svårt att se varför det är bra för? Hursomhelst, du har brutit benet och behöver gipsa och hoppa på kryckor i 4 veckor.
När du är i skolmatsalen får du hjälp av dina kompisar att bära din bricka, dina kompisar går lite tidigare för att spela fotboll (eller vad dina kompisar nu gör), då kommer den där tjejen/killen som du gillar och frågar om du hehöver hjälp med din bricka. Ni börjar prata, några dagar senare börjar ni smsa, och efter nån vecka börjar ni ses. Och efter ett tag blir ni tillsammans.
Det hade ju inte hänt om du inte hade blivit påkörd.
Jag älskar att jag tror på ödet, det hjälper än när man ångrar något eller om något blev fel.
-Vetenskapen, jag tror på vetenskapen. Jag tror att allt kan förklaras med vetenskap. Till exempel hur universum kom till, big bang. Jag tror att all magi, och andra hokuspokus-grejer kan förklaras med vetenskap.
och sist men inte minst:
-Yin och Yang. Yin och Yang är väl inte direkt något man tror på, men jag tycker att man kan lägga lite tid åt den filosofin. För att det finns mycket vettigt där.
Yin och Yang är något man kan fundera själv på, det finns sååå många tolkningar av den, men bilden i slutet av inlägget är min favorit.
Så människor, kommentera vad ni tror på. Och även om ni är ateister så har ni väl ändå någon "åsikt" om hur jorden skapades eller liknande?
Jag tror absolut på ödet, slumpen finns inte för mig, haha. Att jag tror mycket på ödet är tack vare min katt som jag och pappa hittade på en väg när hon bara var 3 veckor gammal. Om hon inte vänt på huvudet där då hade vi aldrig sett de blänkande ögonen där i mörkret och jag hade varit död nu.
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#1 Vad fint, ett grymt bra exempel på ödet! Men vänta, skulle DU varit död? hur?
#2 Japp, jag hade tagit självmord då. Jag hade allt så planerat men så kom katten in i bilden och "förstörde" allt. Men nu är hon det bästa som någonsin hänt mig! <3
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
#3 jamen du ser, ödet är ingen dum grej ändå.
Jag tror inte på något. Eller ja, vetenskap och evolution, men det är ju ingen tro då det är bevisat. För mig är tro något man tror, dvs. något som det inte finns bevis för, men som man tror på ändå.
Jag "tror på" att vi människor står för hur våra liv blir. Visst, man kan inte välja var man ska födas och i vilken situation, men alla våra val påverkar hur vårt liv blir på ett eller annat sätt. Har man en hemsk barndom kan man välja att bli raka motsatsen, eller följa i samma fotspår. Kanske är likt ödet, men istället för att lämna allt åt en högre makt så är allt upp till oss. Det låter kanske cyniskt eller hemskt för vissa, men life is what you make it. Jag tycker att det bara är folk som inte vill ta ansvar som skyller sina handlingar på högre makter. :/
Har absolut ingen emot religiösa eller på annat sätt troende människor, men jag har ju också rätt till min syn på saken :)
#5 håller med till 100%! Bra skrivet :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Ödet:
Jag tror på ödet och att saker händer av en anledning. Man kan ta mitt liv som exempel. Jag levde ett hemskt mörkt liv med en full pappa, sjuk mamma, en bråkig bror. Jag var mobbad, hatad. Jag kände knappt inga känslor, jag hatade allt och alla. Brydde bara om mig själv.
Jag bodde hemma hos min pappa under denna tiden, för mamma var sjuk.
Sen så blev mamma frisk och jag fick saker jag inte hade hemma hos pappa. Jag fick riktiga kläder, inte dom där gamla kläderna som min pappa använde när han var liten.
Jag bytte skola och fick vänner, och jag blev populär och var inte alls mobbad.
Sen började jag att älska andra mer och mer. Och sen vaknade jag upp. Och jag skulle inte ha varit den personen jag är idag om jag inte hade gått igenom det jag gjort som barn.
Jag är nu tacksam för allt som har hänt mig i mitt liv, för pga allt det som har hänt så har jag blivit den personen jag är idag :)
Vetenskapen:
Jag tror på vetenskapen. För det mesta iaf.
Det finns vissa saker jag inte tror kan förklaras med vetenskapen.
Fast i allt som händer i mitt liv som är "övernaturligt" som det inte riktigt finns någon logisk förklaring till, det försöker jag först förklara med spiritualism, sen försöker jag även förklara det ifrån vetenskapens sida.
Genom att balansera de två så blir jag och mitt sinne balanserat.
Yin & Yang:
Symbolen kan ju betyda många saker. Om det betyder det som står i den bilden så kan jag väl säga att jag tror på det.
Jag tror på ödet, men jag tror att man kan ändra sitt öde genom de val vi gör i livet. För vi har ju också en fri vilja. Men jag tror att allt händer utav en anledning, att det finns någonting att lära sig av varje situation.
Även fast det ibland kan vara svårt att hitta själva meningen med att vissa saker händer.
Sen är jag ganska öppensinnad, jag brukar ofta känna "bara för att jag inte ser det, så betyder det inte att det inte finns".
Mycket, exempel ödet, magi, övernaturliga saker

Tror på samma som #0. Ödet och vetenskapen.