Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 1030 ggr
[rorat]
0

Vad ska jag ta mig till..

Hejsan..

Jag har en kompis som inte mår så bra.. Hon skär sig & har inte ätit ordentligt på flera veckor.. Hon är min allra bästa vän & vi har känt varandra sedan kanske ett eller två år tillbaka.

Problemet är att vi bor så långt ifrån varandra.. Jag bor i Umeå & hon bor i Östersund..
Så vi går på två helt olika skolor & det är inte alltid jag kan åka till henne.. Hon blir retad i skolan & dom säger att hon är tjock, ful & äcklig.. Dom har flera gånger sagt att hon borde ta livet av sig..

Hon har försökt att ta självmord typ 2 gånger.. Men har alltid slutat innan.. Bara för att hon tänker på hur jäkla ledsen jag kommer att bli..
Hon vägrar att prata med någon & få hjälp.. Hennes mamma har hotat henne med att sälja hennes hund om hon inte slutar att skära sig.. Och hennes hund är hennes allt..

Hon har sagt till mig att om jag berättar för hennes mamma så kommer hon att ta livet av sig..

Snälla jag ber er på mina bara knän.. Vad ska jag göra?!
Jag sitter här och känner mig helt maktlös som inte kan hjälpa henne…

Blodfot
1

jadu, när äns vän mår shit är det inte lätt (talar av erfarenhet, coh är själv deppig) det enklaste är bara att finnas och lyssna, bara det hjälper. Alltid ha telefonen till hans om saker blir akuta, och om hon säger att nu ska jag ta livet av mig, lämna henne inte föräns hon är lugn! Ibland får man vara hennes lilla mamma, när ni är, gör något roligt!  lite förslag, kan kanshe ha mer på lager, vet ej

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[rorat]
0

Tack!
Tycker du att jag ska berätta för min mamma? En av mina kompisar sa att hon tyckte att jag skulle berätta för henne

Blodfot
0

om det skulle hjälpa dig!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

[rorat]
2

Okej tack så jätte mycket för ditt svar! :)

Frida B
0

Jag hade en kompis som höll på precis så. Hon var min bästa vän, och vi var riktigt tajta. Men i slutet av vår vänskap avtog det lite, då vi gick på olika skolor, och detta självskadebeteendet blev starkare än våran vänskap. Hon kunde inte träffas längre, för att hon blev rädd för att folk skulle se henne. Hon kunde aldrig bada, shoppa, eller ens träffa mig. Och allt slutade med att hon skickade bilder till mig när hon precis skurit sig för att jag skulle tycka synd om henne, och för att hon var irriterad på mig. Hon hade nya kompisar som var exakt som henne, vilket jag inte klarade då jag var påväg åt samma håll. Men jag hindrade mig själv, då jag insåg hur sjukt det var. (Började oroa mig för min vikt, men längre än så kom jag inte). Men hade inte hon förändrats så, och hade inte hon skickat dessa bilder, hade vi fortfarande kännt varandra. Men det gick för långt… Så jag tycker att du ska finnas där för henne, och försöka visa henne hur mycket hon betyder för dig. För det sa min kompis till mig, att hon ville att jag skulle finnas där. Bara finnas. Och hon tyckte även att det var bra att jag blev fly förbannad på henne ibland, då visade jag att jag faktiskt brydde mig. Kan säga att väldigt många tårar fälldes under denna perioden. 

Jag skulle kunna skriva på mycket mer, men då blir det OT. Vad jag vill ha sagt är att ge inte upp, och visa henne hur mycket hon betyder för dig! Var inte rädd med vad du säger, för ibland kan det hjälpa att lätta sitt hjärta. Är hon din bästa kompis, så bör du inte vara rädd för att säga det. Visa även vad hon betyder för  andra (d.v.s inte de som mobbar), och berätta hur snabbt det kan gå snett. Det är helt enkelt inte värt att hålla på som hon gör, då hon inte skadar sig själv utan hon skadar även andra. (Det bör du dock inte säga, eller aa du känner ju henne så du avgör).

Hoppas du förstår vad jag menar, nu blev det väldigt långt haha… Men jag har gått igenom exakt samma sak som du.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

BonaDea
0

Jag går igenom precis samma sak med en av mina bästa vänner just nu. Problemet är att hon bor i USA så det finns liksom ingenting jag kan göra. Men grejen är att jag tror det viktigaste är att bara finnas där. Lyssna om du behöver prata. Få henne inte att lova att hon inte ska skära sig till exempel för så gjorde jag med min kompis och då när hon till slut inte klarade att stå emot blev det miljoner gånger värre för henne då hon kände att hon svikit mig. Däremot får du bli arg på henne. Säg till henne på skarpen om du känner att det behövs. Men ge henne inte skuldkänslor för det gör bara saken värre. Finns bara, och lyssna. Var hennes trygghet, liksom. Jag hoppas hon mår bättre snart! :)

Hälsningar Johanna

Min blogg: teamvinter.blogg.se

snakkecharmer
0

Ni kan väl båda rikta in er på sommarlov, få henne på positiva tankar med "oj vad mycket roligt ni ska göra i sommar" jag menar, på sommarlovet har ni väl bättre tillgångar till att åka till varandra och ses oftare!

Får man fråga hur gammal din vän är?

[rorat]
0

#5 #6 & #7
Tack så jätte mycket!