Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: religion-och-samhälle
Läst 1939 ggr
[Noxblood]
10

Den perfekta religion teorin!!!

Alla vet ju att Jultomten inte finns, det är ju bara nått vi får barnen att tro.

Tomten är far till alla barnen och vi är ju alla barn nån gång så han borde varit/är far till oss alla?

Men man säger ju också att Gud är far till alla…

Dvs borde Jultomten och Gud vara samma person?

Men då tomten inte finns borde det ju betyda att Gud inte heller finns!

[Noxblood]
3

Seger för Ateismen;D

Spruca
4

Det finns inga bevis till tomten, men det finns många bevis till Gud!

Spruca

[Noxblood]
4

Men det jag säger bygger på saker folk säger, asså gud/tomte/far grejen:P Så enlig många har jag rätt ;3

Stephanie
5

Jag tror lika mycket på tomten som på gud :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Noxblood]
1

Då kanske det är dags att ha "the talk" med dina föräldrar :P

Stephanie
0

Haha, det vill säga inte alls 😛

[Noxblood]
0

Ah, ok:P Mitt fel >.<

Stephanie
3

Eller, jag tror mer på tomten än på gud, för jag har faktiskt sett tomten flera gånger. Sen att det har varit pappa och syrran spelar ingen roll 😃

Fast jag var faktiskt med om en jul när jag var "halvgammal", då pappa fortfarande klädde ut sig till tomte, men jag var medveten om att tomten inte fanns och att det var han som klädde ut sig. Pappa stannade kvar inne hela tiden, och helt plötsligt knackade det på dörren på baksidan och där stod en tomte. Jag vet fortfarande inte vem det var 🤔

[Noxblood]
9

När vi ändå är inne på ämnet… 

hur kommer det sig att det lugnt för en troende att försöka göra icketroende till att tro men inte för icketroende att få trende att inte tro…?:/

[Noxblood]
1

ok, det är en jul jag aldrig fick veta vem som var tomten:P När jag frågar mamma idag minns hon inte >.<

Stephanie
0

#9 Mycket bra fråga 🙂

[Noxblood]
0

ja:3

JossiMelon
8

#9 Tycker inte det är så. Jag som kristen kan ibland känna mig väldigt utdömd bland. "Att jag är dum som tror på gud", "Gud finns inte!" Försöker förklara/bevisa för mig att Gud inte finns. 
Men jag förstår också att icketroende kan känna sig påtvingade andras tro. Det beror ju helt på i vilket sammanhang man är, vilka människor man umgås med, och möter på stan ex. 
Men man kan inte döma alla troende/icketroende över en kant, och tro att alla fösöker tvinga på en det ena eller andra. Även om dessa finns med. 

Tro är ju något som är väldigt svårt att diskutera. Eftersom det är just, Tro. Det går inte att ge några tydliga bevis. Jag tycker mycket väl man kan prata om sin tro/icke tro med varandra. Men det lönar inget till att föröka bevisa för den andre att att ens tro är rätt eller fel. Man kan berätta vad man känner är bevis för en själv. Sen kanske inte den andre tycker det är bevis nog för att själv tro på det. 
Varför bli upprörd för att alla inte tror som en själv? 🙂

Stephanie
2

Jag brukar tänka att jag själv är helt säker på att gud inte finns. Men att andra, som tror på gud, är ju lika säkra dom! 🙂 Bäst att lämna det så bara.

TheGeneralIdea
2

Fast när man menar att tomten är far till alla så menar man ju bildligt; att han är en fadersfigur. Gud däremot sägs ha skapat hela jorden och mänskligheten och är därigenom allas far. Jag tycker att argumentet är väldigt svagt ;) Själv är jag agnostisk ateist.

[MikeW]
8

Sen kan man ju inte säga att gud betyder samma sak för alla.

Det är många människor som har olika ideer om vad gud är.
Du kanske tror att gud är en gubbe som sitter på ett moln i himmlen och dömmer folk till helvetet.

Jag tror på gud, fast du kan inte säga att gud inte finns för du vet inte vad min bild av gud är.

Vill du höra min bild av gud?

Gud är det som skapade allting i universum, det som gjorde att allting skapades i våran verklighet, det kan vara en explosion, det kan vara en varelse ifrån en annan dimension eller en helt annan verklighet än denna som kom och skapade allting genom han/hon/dens verktyg eller medvetande.

NÅGOT måste ha gjort att allting skapades, DET är gud för mig. Det kan vara en explosion, det kan vara en högre kraft.

Fast vad det än var, det är gud för mig.
Kan du nu då säga att gud inte finns efter du hört min bild av gud?

Nej det kan du inte, du kan säga att den bilden av gud vilket är en gubbe i himlen inte finns.

Fast du kan inte säga att det inte var något som skapade allting.
För från allra första början i våran verklighet måste det ha varit något som gjorde att allt kom hit.

Det är min bild av gud.
Kan du nu säga att min gud inte finns?

[rosakontorstol]
4

Jag har också stött på människor som försöker "konvertera" mig till ateism och som säger att jag borde veta bättre och allt sånt. Sen en sak är att jag är inte Kristen, jag tror på Gud, jag tror inte på att man ska ta bibeln bokstavligt utan jag tror att det är skildringar från saker som skett och som sedan blivit dokumenterat som gudamirakel (tror dock på jesus och hans offer). Jag tror dessutom att det finns en sanning i allt. Dvs. att alla religioner, kristendom som hinduism, har samma gudar fast att religioner med flera väsen bygger på olika drag av samma Gudakraft.

Om någon frågar mig hur jag kan tro på detta så är det för att jag är uppvuxen med en ockult troende mor med tro för både skogsväsen och andar och att detta faller sig naturligt för mig, jag trivs med att jag lever så här. Jag har upplevt sådant som understryker min uppfattning av universum och andligt och om någon inte känner samma sak så kan jag inte säga annat än att jag låter de leva sitt liv, de ska ta konsekvenserna av sina beslut oavsett om det handlar om religion eller om hur mycket kreditgränsen ska vara på deras kontokort. 

Då jag tror på Gud tror jag också på Belsebub och det är något som många av mina ateist vänner känner svårt för, att för att det finns gott borde det också finnas ont.

Jag begränsar inte mig själv på grund av min tro, jag agerar på ett sådant sätt jag tror gör mig till en bättre människa.

Känner någon sig illa till mods av att ha en Gudatro så är det helt okej. jag personligen tycker att det är viktigast att personer trivs med sitt liv. Men då får både jag och andra acceptera val som vissa människor gör. Det innebär också att jag (försöker, jag är ju också mänsklig) att aldrig ifrågasätta en persons uppfattning, som sagt, jag tror att det finns ett uns av sanning i allt. :)

Fridaaaa
3

Jag tror varken på Gud eller tomten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
3

#2 Nyfiken, vad finns det för konkreta bevis för Guds existens?

Eftersom det inte finns några logiska och vetenskapliga bevis för en högre makt så tror jag inte på något, ja förutom vetenskap då, men det är ju ingen religion. Jag har inga problem med folk som är troende dock, alla har ju rätt till sin tro :)

oh-la
3

well, jag är kristen, och har fått en hel del skit för det i mina dar. jag upplever sällan att folk försöker "omvända" kristna, utan att det är tvärt om. har hört både det ena och andra om mig och min tro, och vissa saker har varit otroligt elaka. personligen upplever jag snarare ett man anser sig ha rätt att ifrågasätta en kristens tro än tvärt om. har blivit kallad både korkad och feg och faktiskt blivit riktigt ledsen ett par gånger av riktigt elaka kommentarer.

jag har inga bekymmer med att folk inte tror. min tro är ju min egen och baseras på mina livserfarenheter. det är därför det blir så jobbigt att förklara också när man blir ifrågasatt. i alla fall om man inte vill slänga ur sig hela sin livshistoria, och det vill jag inte.

den här tråden är väl ytterligare ett exempel på hur man mer eller mindre oprovocerat negligerar tro och de som tror. jag tror inte på tomten, men jag tror på Gud.

[Noxblood]
1

Det här med skapandet låter ju bara roligt. Det finns ju som sagt vetenskapliga bevis på människans utveckling osv, men vad har bibeln för förklaring till det 100% har funnits:iga dinosaurierna? Var det  Frestelse Ormens kusiner eller?

[Noxblood]
0

Ni har andlig tro, jag har fysiska bevis.

[MikeW]
8

#21 Men vad ger dig rätten att komma och döma dom som har en tro?

Kan du inte hålla dina åsikter till dig själv?
Jag är inte kristen eller något, fast jag vet iaf hur man respekterar.

Att starta en tråd om hur kristendomen är full av skit är bara respektlöst och taskigt.

Varför försöker du övertala någon till din tro?

Låt människorna ha sin tro, du behöver inte komma hit och säga vad som är rätt eller fel, det tycker jag att du ska hålla till dig själv för helt ärligt det du gjort är väldigt onödigt, taskigt, omoget och respektlöst.

Jag säger att det är lugnt för människor att gå efter sin tro, du går efter din tro att religioner är fejk eller vad du nu gör.
Och det får du för mig, jag bryr mig inte ett skit vad du tror.

Och några andra kanske går efter sin tro att gud och jesus finns.

Du har ingen rätt att komma hit och säga vad som är rätt och fel, låt människor ha sin tro!

Jesperlinden97
9

Rolig tanke, men eftersom jag tror på Gud tror jag inte på den :P 
Det heter Fader, Ande, Son. 
Inte Fader, Ande, Son, Tomte….

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus. 

oh-la
2

#21, fast om du talar om bibelns skapelse så får man ju ta med i beräkningen att bibeln är skriven av människor, inte av högre makter. bibeln har till på köpet ändrats och plockats bort delar ur av diverse kungar och andra med makt för att den ska passa dem. stora delar av skapelsen är exempelvis bortplockad ur den ursprungliga texten. Adam hade exempelvis en kvinna innan Eva, men det finns inte med.

eftersom bibeln är en bok skriven av människor långt efter att händelserna ska ha inträffat skulle jag inte vilja ta allt i bibeln bokstavligt. nu kan ju jag bara tala för mig själv, och min tro, men grunden för kristendomen har ingenting att göra med att du ska tro på allt i bibeln. det som gör dig kristen är att du tror på Gud, och Jesus som Guds son, inte att du nödvändigtvis tror att jorden skapades på 7 kalenderdagar.

sedan är bibeln fylld av symbolik, någonting som dom som tjaffsar om det här med "vart är dinosaurierna" inte verkar se. hela grundtanken är ju egentligen det att Gud skapade människan till sig egen avbild. vad sedan 7 dagar är för någonting för någon som existerar för alltid är ju en helt annan sak. jag tror på evolutionen, jag tror att det skapelseberättelsen vill komma fram till är att vi är avbilder av Gud, inte att förklara evolutionen (hade blivit en ganska lång bok…). det jag vill komma fram till är att man inte kan läsa den här typen av skrift bokstavligt. den är som sagt skriven av människor, ändrad under tidens gång efter deras behag, har inslag av dåtida tankar och förklaringar och ska inte ses som annat än en del av den kristna historien. sedan innehåller bibeln otroligt mycket bra och fina sätt att se på livet. ta det gyllene budet "du ska behandla andra så som du själv vill bli behandlad".

oh-la
2

#22, vad har du för fysiska bevis, förutom det du redan dragit till med? by the way, älgar är bruna och lever i skogen, i skogen lever också björnar som också är bruna. älgar och björnar är samma sak!

jag har det yttersta beviset!!!!

[Noxblood]
2

Inte på samma sätt som det jag sa. Man säger fader, inte styvpappa,halvfar osv, så det borde menar raktav den som är pappan, och det var vad jag menade med att de var samma person.

Och jag har aldrig sagt något om att det är skit, jag bara ifrågasätter med bra punkter. 

De enda som uppfattas som kränkande på grövre sätt är ni som försöker skälla ut mig, för liksom en kristen har rätt att säga att Gud finns, utan att verka kränka nån. Så har jag samma rätt att säga att han inte finns utan att kränka nån.

Jessicahagstrom94
2

nä varken gud eller tomten finns. ingen påskhare heller för den delen :)

[MikeW]
1

Ingen har rätt att trycka in sin åsikt i någon annan.

Jag har inte sett någon här inne starta en tråd om varför gud finns. 
Det var du som skapade en tråd om varför han inte finns.

Skulle någon skapa en tråd om varför gud finns då skulle jag säga till dom också.

Jag säger bara att det du har gjort här är taskigt, du och ingen annan har någon rätt att säga till andra varför gud finns eller inte finns.

Det här är en dum och onödig tråd.

:holmgreen:
2

Något jag tycker är intressant är hur Jesus berört så sjukt många människor. Det finns bevis för att Jesus fanns, dock inte hur vida han var Guds son eller inte. Men det var det han predikade om i stort sätt och han berörde så många människor och då kan man ju fråga sig om han faktiskt hade en poäng i något av det han sa. Kristendomen är trots allt en av våra största världsreligioner, så man kan ju fråga sig vad som hände på vägen. Hur kommer det sig att Jesus lyckades övertyga så många människor? Hur kommer det sig att så många människor tror på Gud?

Sen kan man se det på olika sätt gällande skapelseteorin. Bara för att det står i bibeln att Gud skapade världen behöver det inte betyda att han är en skäggig gubbe som satt ovanför molnen  en helt vanlig dag och skapade/formade lerfigurer som han sedan kom att kalla människor. Jag till exempel tycker det är intressant hur människan kom att bli en överlägsen art eller hur man nu ska uttrycka sig. Det är där jag tror att Gud kommer in i bilden från början.

Bara lite tankar sådär..

RobinEH
2

Min fotboll existerar.

Min fotboll är rund.

Mina ögon är runda. 

Alltså måste mina ögon och fotbollen vara samma ting.

Dat logik!🤪

"Jag har inte sett någon här inne starta en tråd om varför gud finns."

Vore dock trevligt om någon tog och gjorde det så att vi ateister kan förstå varför folk väljer att tro dessa ting och väljer bort att tro på andra ting.

"Bara för att det står i bibeln att Gud skapade världen behöver det inte betyda att han är en skäggig gubbe som satt ovanför molnen"

Följer man bibeln och tror att Gud ser ut så per automatik så bör man läsa bibeln med ögonen öppna så att man ser vad som står. Däremot kan han vid specifika tillfällen ta denna skepnad. 

**4 Mosebok 23:19
**Gud är ingen människa, han ljuger inte, han är ingen dödlig, som ändrar sig. Vad han sagt, det gör han, vad han lovat, håller han.

1 Samuel 15:29 
Och han som är Israels ära ljuger icke och ångrar intet, ty han är inte en människa, en som kan ångra sig. 

Hosea 11:9 
Jag skall inte låta min flammande vrede få utlopp, jag skall inte ändra mig och förgöra Efraim, ty jag är Gud och inte människa, den Helige mitt ibland er. Jag kommer inte med skräck.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Noxblood]
0

Att alla gör sån sak av att jag skrev en sak som bara var en random tanke… 

Studier spelar i det stora hela inte roll över något som inte finns-.- Det finns teorier över fantasi ting men ingen fakta i det stora hela.

[MikeW]
2

#31 Men vad spelar det för roll om du vet varför dom vill tro eller inte? Har det någon stor betydelse i ditt liv eller?

Det finns dom som tror på det för att dom kanske önskar att efter man dör så är det inte slutet. Dom kanske tror för att det känns lättare när någon nära dom dör, dom vet att dom kommer till ett bättre ställe och att det inte är adjö.

Är det verkligen så farligt att känna trygghet?

Varför kan du inte bara låta dom tro vad dom vill?
Varför känner du det som att din uppgift är att försöka förklara att det inte finns någon gud eller så?
Vad har du med det att göra?

Diskutioner om religon och tro är så onödigt, jag vet att ni försöker göra så dom inser varför det inte finns, och det finns dom som försöker göra så att ni inser varför det finns.

Men sanningen är att i slutet, så har ingen ändrat sin tro. Det är slöseri med tid, plats och det skapar onödiga bråk.

lämna de som vill ha sin tro ifred,
och dom som har en tro, lämna dom som inte har en tro ifred också.

SÅ ENKELT ÄR DET.

Varför bryr du dig? Varför kan du inte låta någon tro på vad dom vill?

RobinEH
0

"Diskutioner om religon och tro är så onödigt"

Det är din subjektiva åsikt, en åsikt som inte jag delar. Jag finner det intressant att diskutera religiös tro. 

"Är det verkligen så farligt att känna trygghet?"

Nej. Men det är ett problem då folk viker hela sina liv åt att kraftigt restriktera sig i tron om att detta krävs för en evighet utan lidande. Sedan ser jag inte hur man tar sig så långt genom att förlita sig på önsketänkande.

"Varför kan du inte bara låta dom tro vad dom vill?"

Det gör jag. Men jag finner inga fel med att diskutera det.

"Varför känner du det som att din uppgift är att försöka förklara att det inte finns någon gud eller så?"

Det gör jag inte och har aldrig gjort. 

"SÅ ENKELT ÄR DET."

Ett absolut och objektivt uttalande som varken är absolut eller objektivt.

siaames
1

Jag tror på gud. Jag kan inte se honom men jag kan känna att han finns, precis som luften. Du kan inte se luften men du vet att den finns för att du kan känna den.

RobinEH
4

Dålig liknelse då du kan visa på att luften rimligen existerar. T.ex. kan du blåsa upp en ballong.

siaames
0

#36 dock var det bara ett ex, finns andra liknelser som jag inte tog upp. Ville bara skriva det på ett sätt ni kan förstå.