Förkortningar 3 - Allmänna
Så det blir en till ;)
Denna gången är det också allmänna.
VIKTIGT: En förkortning förekommer 2 gånger, läs hela frågan för att se i vilket sammanhang den hör hemma i.
Eng- engelska
Sv - Svenska
Alla rätt *stolt*
Dock betyder ju "cuz" inte "because" utan just "cause".
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#2 fast cause är ju en forkortning av because ;) så jo, det betyder because
Alla rätt :D
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
6/7 Sämst hittills! Hhaha, fråga 3
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Alla rätt ;3
- Emil
#2 Det är en förkortning av because. Ordet "cause" betyder orsak :)
Jag har aldrig hört "K:a" förut, det är ingen riktig förkortning väl? haha Inte hört "w/o" heller, men det gick :)
Dubbelpost. :S Ta bort denna
- Emil
Alla rätt! Trodde dock att w/o stod för without.
#7 K:a står på en del skyltar, tex DENNA🙂
#9 Ja men eller hur! Visst betyder det without? Hade inte alls hört det i sammanhanget här.. 🤔
Jaha där ser man, inte sett alls! Det står heller inte med i SAOB.
Ett fel :)
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Alla rätt, otroligt nog! 😎
~mikkan
5/7 :OO
hehe 3 & 6 ;))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Alla rätt, var ganska enkelt :)
#3 Cuase betyder orsak men många använder det som because (vilket blir felaktigt), men cuz är förkortning för because :)
#7 k:a - Kyrka :) w/o Walk over :)
#16 I vilket sammanhang använder man det som "walk over"? För det betyder ju without. :P
#17 Om man är på fotboll, innebandy, Hockey eller så, då säger man att dom lämnar w/o och framför allt så skrivs det w/o och inte walk over om man kollar i resultat. :)
#18 Jaha, men då kunde du gärna skrivit att det var i sportvärlden, för på internet när man pratar betyder det som sagt "without". 🙂
#19 Sant ;)
fast dom säger ju inte "y" när det är yes. Dom säger "Ai". Typ irländare brukar använda det. Rätta mig om jag har fel.
I have no sympathy for people without empathy
#21 Skriver man frågor i en chatt exempelvis (eller kanske i ett formulär) kan folk svara y (yes) eller n (no). Förstår dock inte varför man ska förkorta de redan korta orden yes/no. xD
#21 #22
Om man håller på med datorer och sånt, inuti datorn (bios typ) så finns det ofta "y/n" att man ska svara, alltså yes eller no. Annars är förkortningen inte så vanlig :)
7/7

Weee…alla ratt! :-)
#23 Spelar man online spel som t.ex. WoW så är svaret y vanligare än hela yes :P
Förkortningen w/o är, som det tidigare har sagts, mycket vanligare använt som without :) Jag var tvungen att gissa, då det mest frekventa inte fanns med på listan :)
6/7, fel på sista :))
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Alla rätt. 🙂
//Flöffo