Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1486 ggr
Jesperlinden97
0

Hjälp!

Idag hade vi såpabandy i skolan, eller tja… snarare vattenkrig OCH såpa. Jag skvätte vatten på en tjej så att hennes iPhone gick i sönder, den är hel, men den funkar bara inte. 
Hon gick till en lärare sen, och han sa att hon kan kräva mig på pengar! Jag har inga pengar, man får faktiskt ta eget ansvar när man står 3 meter ifrån ett gäng som har vattenkrig, alla hällde vatten på alla liksom. Jag var dessutom inte den enda som kastade vatten på henne! 
Men jag står för vad jag gjort, och det var fel. 

Men vad ska jag göra om hon kräver pengar av mig?! 
Hon har garanti på mobilen.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Stephanie
1

Men fy vilken jobbig situation..! Egentligen så kan hon nog kräva pengar från dig, men var hon med i vattenkriget så borde hon ju skylla sig själv…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Lewwi]
2

Var hon med i vattenkriget så är det absolut hennes fel, då får hon skylla sig själv. Men om hon inte var det så var det ju faktiskt inte hennes fel, även om hon stod nära. Men jag tycker ändå inte att hon ska kräva dig på pengar. Det var ju en olyckshändelse, t.ex i skolan så hade jag min S3'a på bordet och sen kom en kille i min klass och puttade till bordet så att skärmen spräcktes och telefonen slutade fungera. Men jag krävde honom inte på pengar ändå, det var en olyckshändelse och så taskig är man ju ändå inte, han ångrade sig säkert jättemycket. 

Men jag tycker att du ska prata med tjejen och säga förlåt och förklara att det var en olyckshändelse. Om hon inte går med på det så kan du fråga om att istället för att ersätta en ny telefon så kanske du kan få ansvar för att den ska lagas, min kostade 800 att laga och då var den ändå helt krossad skärm och telefonen funkade inte alls. Skulle tro att det kanske kostar runt 500 kr att laga den? 

Vattenskador får man tyvärr inte ut nått på garantin😮

Jesperlinden97
0

#1 Grejen är att hon inte var med! 
Åh, jag skäms till tusen! Har inte råd att ge henne pengar iaf..

- Darren Criss

RobinEH
0

Olyckshändelse eller ej så är mobilen skadad och felet var inte hennes varvid hon inte heller bör ha ansvar att betala för reparation/en ny. 

"iPhonereparation" tar 900:- för att försöka sig på att reparera en fuktskada.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Nwmo
4

Fly till Mexiko!

- Emil

[Tilde]
0

Hmm… Hur nära var hon? Man tänker ju att hon var så nära att flera människor trodde att hon var med och då var det ju lite hennes eget fel att gå så nära när hon såg att det var vattenkrig. Hur vet hon säkert att det var just din vattenballong som förstörde mobilen? Det kan ju ha varit någon annan som kastade den "förstörande" ballongen. 

Hon borde ha garanti i alla fall och då ska hon bara betala någon hundralapp för självrisk för att få den lagad.

Jesperlinden97
0

#6 Alltså, jag ska berätta hur det gick till! 
En kompis gick fram och kramade henne (Blöt) och sen sprang jag efter henne med vatten, skvätte lite på hennes ben. Sen stod hon och prata med en annan, och då kastade jag vatten på henne. 
Någonstans där emellan har min andra kompis också kastat vatten på henne, så egentligen behöver det ju inte vara mitt fel? 
Men om det var det så står jag för det jag gjort.

- Darren Criss

[rumelle]
0

Personligen tycker jag att det borde ligga i hennes eget ansvar att antingen hålla sig borta från vattenkriget eller skylla sig själv. Alternativt är det skolans fel eftersom de anordnade vattenkriget.

Thildalulu
1

Jag tycker lite att hon får skylla sig själv om hon stod nära och hade sin mobil där, men jag vet inte ;P Det kan vara rätt svårt för dig att vägra betala om hon nu vill.

En liknane grej hände mig, jag la min mobil på ett skåp i skolan bara tillfälligt, då var de en kille som hoppade upp på skåpet och puttade ner den i stengolvet. Så skärmen gick sönder. Man kan ju vara lite försiktigare, men han kunde ändå inte veta att min mobil låg där. Jag betalade själv iaf :l

NinaLotta
0

Har inte läst igenom detta så noga. Du kan kanske be henne att hon Lägger iPhonen i ris.

farido13
0

det kan funka som #10 sa att lägga den i ris. En gång hände det att min samsung galaxy 2 blev blöt och då la pappa den i ris.

NinaLotta
0

Japp för min kompis bror tappade sin mobil i toan så la han den i ris sen. Efter det så funkade den igen :)

[tråkig]
0

tycker att hon kunde haft mobilen tex i sitt skåp om hon har något 😎

Jesperlinden97
0

#12 Hon har lagt den i ris! 
#13 Sant!

- Darren Criss

RobinEH
3

Och vart vill du komma med det? Var det fel av henne att ha på sig sin mobil? Tycker du att det är säkrare att placera sina värdesaker i ett skåp än att förvara dem på sig?

Jag förstår verkligen inte hur en del försöker att lägga skulden på damen med mobilen. Hon har rätt att stå med sin mobil utan att få den förstörd av människor som agerar oaktsamt. Var hon inte med i leken så behöver hon inte leken tåla.

[Lewwi]
1

#4 Ja, om hon inte var med i leken är det såklart inte hennes fel, det jag menar är att om jag hade varit hon hade jag sett förbi det för att det var trots allt en olyckshändelse och jag tycker bara det är mänskligt  att man gör fel, så jag hade betalat det själv. Men hon har all rätt att kräva pengar av honom om hon nu vill det! Jag hade dock inte gjort det. 

Okej, det kanske kostar 900 om det är en iphone, jag är inte så insatt i iphone. Men jag tycker ändå att han inte ska behöva betala en helt ny om hon kräver pengar, utan då ska det bara vara för lagningen.

RobinEH
0

Om nu reparation inte är möjligt. Skall hon då betala flera tusen för att TS agerat oaktsamt och orsakat detta genom en "olyckshändelse"?

[Lewwi]
0

#17 Nej, självklart inte🙂

RobinEH
0

För att vara lite konstruktiv.

Har hon en allriskförsäkring, eller annan försäkring som täcker en sådan skada, så kan detta vara till stor hjälp och minska kostnaden. Garantin däremot kommer inte att göra någon skillnad. Det skulle krävas ett ytterst korkat bolag om de skulle inkludera vattenskador i sin garanti. Fabrikationsfel etc. är vad garantin täcker.

[Tilde]
0

#19 På min kamera ingick självrisk i garantin. De sa att jag kunde lägga mobilen på marken för att sedan råka köra över den och ändå få reparation betald. 😛 Så det beror ju helt på..

Hoshi99
0

Har inte läst vad dem andra har skrivit men vad jag vet så tar man med sådant på egen risk :/

RobinEH
0

Det är jag som sitter och ordbajsar. 😞

Självklart väljer vissa företag att ge en garanti som täcker ganska mycket, har personligen ägt en Sonim så heltäckande garantier känner jag till. Men hos de flesta företag så innefattar garantin endast fabrikationsfel och inte handhavande fel, förutsatt att produkten inte har några specialfunktioner så som stöttåligt etc. Alltså täcker dessa inte olyckshändelser och liknande.

Apple har en sådan garanti som endast täcker fabrikationsfel. Vad som skett i detta fall täcks alltså inte av Apples garanti.

[Tilde]
0

#22 Hehe 😉 Jaha okej, det visste jag faktiskt inte att Apple hade. Surt läge för oss med iPhone.. 😮 Giriga jäklar..

Gaiezza
0

Drulleförsäkring mannar

Bacon, svaret är bacon.