Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 4707 ggr
[Tilde]
2013-06-05 21:24
1

Inredningstips :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom vi ska flytta nu till hösten (huset ska totalrenoveras först), så vill jag ha lite tips på hur man kan inreda - både stora saker och små detaljer! 🙂 Hallen ska ha något smart klädskåp tycker jag, om ni vet var man kan hitta det och fixa snyggt?

Detta ska vi ha med, plus diverse smågrejer såklart:

• Säng - sovrum
  • Terrarier och grejer - reptilrum
  • Stor soffa - TV-rum
  • Soffbord - Tv-rum
  • Tv + TV-hylla - Tv-rum
  • Byrå - Vardagsrum eller sovrum
  • Matbord + 6 st stolar - Matsal
  • Barstolar + litet bord - Kök

Här är planteckningen också (eller ritning, vad man nu säger)

Afturelding
2013-06-06 10:43
1

Vilken bra planlösning! Så vill jag också ha det, haha x)

Jag skulle ha satsat på att hitta ett gammalt skåp som man kan göra i ordning. Nu bor ni ju i Danmark, men det tordes finnas något liknande Blocket?

Jag skulle även välja trivsamma färger överlag. Starka färger kan vara roligt, men man tröttnar lätt på dem. Och så skulle jag se till att ha flera små avlastningsytor. Ett litet bord eller en låg byrå i hallen är något jag har svårt att leva utan t.ex, men det gäller egentligen hela huset. 

Jag skulle personligen också undvika att möblera köket, som inte var så stort. Vill man slippa gå till matsalen vid varje mål mat så kanske ett litet bord och två stolar räcker? Tänk café-set.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Tilde]
2013-06-06 15:58
0

#1 Tack för svar! 

Ja, det är möjligt att det finns något klädskåp på DBA (danska Blocket) som man kan göra om :)

Jag håller helt med, gillar inte starka färger på väggar och liknande. Alla väggar blir förmodligen vita, men vi kanske skaffar en fondvägg i sovrummet i framtiden. Jag tänkte hänga en spegel på väggen mellan badrummet och tvättstugan och ha en byrå eller liknande under spegeln. :) Där kan man ju förvara vantar, mössor, etc.

Haha det är exakt det vi hade tänkt 😉 Köket ska ju bytas ut, men vi tänkte få in barstolarna och det tillhörande bordet i ett hörn. Väldigt praktiskt om man har bråttom på morgon och bara vill äta något snabbt.

Det "jobbiga" är att det är snedtak på övervåningen så vi kommer behöva både garderob och byrå i sovrummet för att få plats med alla kläder. 😂 Snedtak är mysigt, men inte så praktiskt.

Någon idé om vad man kan ha i gästrummet förutom en bäddsoffa?

Nwmo
2013-06-06 16:00
0

Ni kan ju ha ett akvarium, som rumsavdelare någonstans, skitsnyggt med rätt inredning. ;)

- Emil

[Tilde]
2013-06-06 16:10
0

#3 Ingen av oss är intresserade av fisk… 🤪 sen har vi ju redan djur så det räcker, haha

Afturelding
2013-06-06 16:11
0

Snedtak kan man ju dock utnyttja till garderober! Ställer man byråer längst in (om man inte har sådant där jobbigt snedtak som når ner till golvet) så sväljer dem mycket, och så kan man sätta upp en regel eller liknande längre in mot rummet, som är tillräckligt smal för att hänga galgar på :) Vill man sedan kunna gömma undan dem så kan man sätta upp en extra regel där man kan ha "gardiner". Eller skjutdörrar, såklart. Men jag älskar ju textilier ^^

Funderar på vad som finns i gästrummet hos mina föräldrar, och vad man uppskattar på hotell… En mindre garderob kanske är en idé? Då slipper man som gäst sprida ut sig lika mycket, eller ha alla kläder nerpackade. Kanske extra aktuellt för er, om din familj eller ett par vänner kommer ner från Sverige? Man tenderar ju att ha med sig mer om det är långt hem.

/Rebecca

Nwmo
2013-06-06 16:22
0

HA ETT TERRARIUM SOM RUMSAVDELARE!! :D

- Emil

[Tilde]
2013-06-06 16:57
0

#5 Tack för tips igen :) Ja en garderob finns redan där, men vi har för många kläder för att allt ska få plats där, haha. Så vi får nog hitta på någon fin lösning om det inte får plats en byrå antingen mot väggen som inte är sned, eller under snedtaket (det går inte hela vägen ner till golvet). 

Ja smart! Ett litet klädskåp, ett skrivbord kanske.. Vi tänkte också ha det som arbetsrum/träningsrum när ingen är på besök, så det kommer förmodligen några träningsprylar in dit. 😛 Jag kommer nog att sitta mycket där när jag målar också, så förvarning ska absolut finnas.

#6 Haha nej xD Terrarium ska ha minst en täckt sida egentligen, så det blir inge snyggt. Plus att reptilerna säkert blir stressade eller står i direkt solljus så de blir för varma :/ 

Någon som har tips på var man kan köpa snygga, men inte så dyra tavlor? Alltså för några hundralappar eller liknande? :) (Tänk på att jag inte bor i Sverige, så småbutiker kanske inte är det bästa)

Nwmo
2013-06-06 17:19
1

Köp Mona Lisa :)

- Emil

[Tilde]
2013-06-06 17:20
0

#8 Aajotjena xD

Afturelding
2013-06-06 17:49
0

Jag tycker faktiskt att Ikea har en del fina tavlor nu! Men ett bra tips är att gå på torgen :) Torgkonst säljs väl i hela världen skulle jag tro, och vissa är faktiskt riktigt fina. Och så kan man hitta rätt fina oljemålningar på second hand ibland.

/Rebecca

[Tilde]
2013-06-06 17:55
0

#10 Får ta mig en tur till Köpenhamn och se om det är några som målar på gatan (eller vad man ska säga). 🙂 IKEA är lite tråkigt eftersom så många har exakt samma tavlor. Men Second hand kanske vore något. Har knappt satt foten i en Second hand-affär.. :P

Afturelding
2013-06-06 18:03
0

Ja, de brukar finnas i alla större städer :) Och visst är det väl lite tråkigt att så många har samma, men jag resonerar som så att det inte spelar någon roll så länge jag gillar vad som finns hos mig. 

Det som är bra med second hand är ju just originaliteten, och att de ofta drivs ideellt :) Man får fina saker OCH hjälper utsatta. Win-win liksom.

Kanske har någon släkting tavlor i källaren de inte uppskattar längre också?

/Rebecca

[Tilde]
2013-06-06 18:36
0

#12 Ja det låter ju bra :) Bättre att kunna hjälpa till än att pengarna går till miljardärkedjor. 😉

Hmm, det skulle väl vara Mads föräldrar, men de vågar jag inte fråga då deras konst säkert är jättedyr… 🤐

Fridaaaa
2013-06-06 18:36
0

Åh grattis, härligt med nyrenoverat hus 😃
Jag tycker det är så himla svårt att planera sånt innan 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BettaSplendens
2013-06-06 18:38
1

Ett tips bara, har du sims kan du bygga huset där och inreda hur du vill ha det. Hittar du inte liknande möbler kan man bara ladda ner det :D

[Tilde]
2013-06-06 19:12
0

#14 Tack Frida! Ja det blir så himla skönt att flytta dit! 😃 Tycker också det är svårt, så vi tar lite hjälp av Mads mamma, haha

#15 Det har vi faktiskt gjort 😉 Eller vi kom halvvägs, sen orkade vi inte mer. xD

[Tilde]
2013-06-08 21:41
1

Okej, jag har kommit på olika färgteman för olika rum! :) Jag vill gärna ha beige och ljusrosa i vardagsrummet (i form av kuddar och dekorationer), ihop med svarta soffor och mörkt bord med stolar till matsalen. Väggarna ska vara vita i samtliga rum och det är (blir) trägolv.

Till sovrummet vill jag gärna ha vitt ihop med en ljust turkos nyans! Mads gillar det inte, men jag hoppas kunna överbevisa honom om hur snyggt det är 😉

I gästrummet är det inte bestämt, men det blir nog mycket brunt/beige..

dermot
2013-06-08 23:57
0

Tips: Ha mörka färger i sovrummet, det ger lugn. :) Mitt är helvitt och det gillar inte jag, finns liksom inget avslappnande med vitt… xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
2013-06-09 09:33
0

#18 Inte för mig, gillar verkligen inte mörka färger och skulle aldrig inreda ett helt rum i dem. 😕 Vi har nu nästan bara vitt i sovrummet (med lite grått och så) och vi sover som stockar. 😂