Fobier och/eller rädslor
Har du fobi för någonting, eller bara är rädd för något? Varför/Hur har du fått denna rädsla?
Tänk på att fobi är när du fruktar något, och är i de flesta fall, ofarligt för dig, och gör så att du undviker detta oavsett vad. Det blir som ett handikapp.
Jag har en oerhört stark rädsla för insekter i alla former.
För 2 år sedan så red jag och en kompis till mig på hästar i skogen. Jag blev biten av en broms, eller kanske två, då jag hade två märken på foten. Det var flera bromsar och diverse flugor som surrade omkring oss, och sen dess har jag hatat insekter över allt annat, typ 😮
Så fort jag hör ett surr så får jag rysningar. Jag gillar inte ens fjärilar eller vanliga husflugor. Jag springer bort, så långt jag kan.
Det är ingen fobi då jag inte har några problem med att se insekter framför mig, t.ex. på min skola har vi hur många insekter som helst, men sålänge jag inte behöver hålla i dem så är jag okej med dem, dock reagerar jag när jag ser en.
Ibland kan det ligga döda (eller levande) kackerlackor i skolbyggnaden, sådana som rymt, och då brukar jag få hjärtklappning när jag ser en och gå tillbaka det hållet jag kom från, andas, och sen springa förbi 🤪
Har fobi för ormar, riktig fobi. Ryser och drar upp fötterna om jag ser en på bild och klickar bort direkt. Börjar gråta om jag ser en irl, och försöker komma bort så fort som möjligt och blir paranoid och tror jag stampar på ormar hela tiden. När jag var liten låg jag i fosterställning när jag skulle sova eftersom jag trodde att det låg ormar i sängkanten så jag vågade inte sträcka ut benen.
Har klaustrofobi också!
Fobi för blodiglar, jävla ohyra. Kan inte SD gå på de istället för invandrare?
- Emil
Jag har en rädsla för mörker, jag tycker att är riktigt obehagligt att vara i mörker. Sen har jag en fobi för fåglar. Om jag ser en fågel kan jag seriöst börja gråta. Jag har tillochmed utrett att det är en riktig fobi hos en "läkare".🙂
#2 Min kompis hade en fobi för ormar också, hon klarade inte av att se bilder eller någonting som hade med ormar att göra.
När vi var på öppet hus på mitt gymnasium som jag går i nu, för några år sedan, då hennes kompis tydligen var intresserad av att gå där, så gick vi in i ett rum där det fanns ormar.
Ormarna kunde man inte se direkt då de gömde sig, men hon visste att det fanns ormar, men hon klarade ändå av att vara därinne, dock med blicken intryckt i min nacke hela tiden, haha.
Jag lade till en frågeställning i inlägget: Varför/Hur?
Jag är mörkrädd och så har jag svårt för att gå fram till min pojkväns dörr och knacka på, jag vägrar göra de och blir ledsen om han inte kommer och möter mig…blir jättenervös när jag inte ser honom när jag går in på hans gata
Jag har fobi mot insekter, främst kackerlackor. Vet inte varför, har haft det jättelänge. När jag var liten "lekte" jag med myror osv. (jag och en kompis samlade ihop dem och skapade en koloni, haha), men nu drömmer jag mardrömmar om insekter!
Sedan var jag på Lanzarote där det var extreeeemt många kackerlackor - vi fick två kackerlackor i lägenheten och de besprutade då gatan vi bodde på = hela gatan var täckt av döda kackerlackor nästa dag!!! Man fick seriöst tassa runt på tå för att undvika att tranpa på dem… Sedan dess har jag bara äcklats så mycket av dem att det i princip är min värsta mardröm att vara fast i ett rum med massa insekter/kackerlackor.
Kan inte ens röra saker som insekterna har rört! Min sambo matar våra reptiler med dubia (kackerlackor) med pincett, men trots det MÅSTE han tvätta händerna efteråt! 😢
#4 Vad elak du är, varför länkade du det?
#8 Mörda en kackerlacka, sen bränn den.
- Emil
#10 Vågar inte…
#4 Vet du vad respekt är för något? Nej, tydligen inte.
Jag har en fobi för getingar.
Socialfobi, fårångest och behöver komma ut om jagäri ett utrymme med mååånga människor blir svimfärdig.
Klaustrofobi, klarar knappt av hissar och trång utrymmen ger mig ångest och blir livrädd.
Telefoner. Att svara och ringa i telefon är jätteläskigt tycker jag, är jättestolt när jag ringt till någon. Detta har jag fått pga sociala fobin, klarar knappt av skypesamtal
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#14 Hur är det på internet? Deltar du i diskussioner och så, eller är det inte riktigt samma sak för dig?
Höjder. Och blodiglar, fick jag för inte alls längesedan när handen blev full (för många iaf). Pappafobi och så har jag väl en annan man inte ska gå ut med här.
#16 Pappafobi?
#17 Fobi för pappor, helt enkelt.
Jag antar att hon varit med om något traumatiskt gällande pappor? 😛
#18 om de nu heter så^^ Hmm ja typ
#18 hmm.. #16 du får gärna berätta om du inte känner dig obekväm med det
#15 Alltså det krävs ju lite mod, men det är lättare att skriva på ett forum där i prinip ingen känner en, än i verkligheten.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#20 det har jag ingen lust till, skulle i så fall gjort det i #16
Har en stark rädsla för mörker, detta gäller dock bara utomhus och i typ stora lokaler bl.a.
Har även fobi för fjärilar, ehe. Får panik så fort jag ser en eller en är i närheten av mig. Spelar ingen roll om den är så liten att den knappt syns eller inte.
Social fobi, toalettfobi, spindelfobi och telefonfobi. Har också extrem rädsla för att bli lämnad.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
Jag är jätterädd för grisar!
#25 Var uträttar du dina behov om du är rädd för toaletter..? 😛
Juste….är sjukt rädd för harkrankar..
Djupt vatten/hav. Inte samma djup som på badhus eller simhaller, menar havsdjup. Skulle aldrig klara av att vara i ett mörkt hav där jag inte kan se botten, skulle svimma direkt. Min värsta mardröm, om ni har sett filmen Blue water/Dark water (?) förstår ni nog. Sen har jag höjdskräck, hundhårsfobi och några andra rädslor…
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#29 trodde jag var ensam med att vara livrädd för djupt vatten D; elr..själv vattnet är det inget fel på, jag är bara rädd för "hårmonstret" (ngt som ska dra ner mig till havets botten..) 😐😞
sedan är jag livrädd för vinterjackor..
#29 Jag får också panik av djupt mörkt vatten! Tror det kommer från när jag var liten och vi besökte några vänner på Tjörn.. och min syster tyckte det var kul att knuffa ner mig i vattnet från en liten klippa. Vattnet var dock fullt av brännmaneter så jag fick panik och försökte klättra upp igen, men det var så halt av alger och grejer att jag inte kom upp! Så kom pappa till räddning och drog upp mig upp vattnet och hela mina knän var sönderskrapade. 😕 Blev dock inte bränd av en manet, som tur är.
#30 Hur kan du vara rädd för jackor? o.O
#31 DE ÄR LÄSKIGA D; varje gång jag ska gå och lägga mig föreställer jag mig att en stor vinterjacka står rätt över mig, och..åh! De är så stora, fluffiga, hemska och läskiga!
#26 Synd att du har grisskräck… Jag ÄLSKAR grisar 
Varför fick du denna rädsla för risar? xD
#33 Jag går naturbruk och vi har både slaktsvin och rassvin på skolan. Hade ingen aning om att jag var rädd för dem i början, men för varje gång blev jag mer och mer rädd.
Nu börjar jag kallsvettas och skaka om jag är med dem. finns där staket/mur/vägg i mellan är det dock inga problem.
De är väldigt "på", stora, låter mycket och ibland aggressiva. Att veta hur de ser ut i munnen gör ju inte saken bättre…
På bild är de dock söta, kultingar som är väldigt små är inte heller något problem men när de närmar sig halvåret så känns det inte bra…. 😮
Jag har kräkforbi. Gör verkligen allt för att inte kräkas och avskyr verkligen att må illa. Jag får smått panik när jag mår riktigt illa och får panik när jag spyr.
Jag har scenskräck
Lite smått forbi att prata med helt främmande i telefon, smsar eller mailar hellre.
Det är det jag kommer på nu 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fobi för getingar. Jag har ingen aning om varför, det uppkom efter att jag trampade i ett jordgetingbo och hade getingar på hela benen och ryggen. Jag vet att dem inte är farliga och att det inte gör olidligt ont att bli stucken men jag är livrädd för dem ändå. Dem är så arga och läskiga och dem verkar hata mig, flyger alltid efter mig. Jag har social fobi, men den är tack och lov på väg bort, så kan väl stolt säga att jag bara har skräck för stora folksamlingar och att vara ensam med någon jag inte känner. Har också telefonfobi, som också blivit lite bättre. Jag vågar svara i telefon, ibland, men inte ringa. Och så har jag stor rädsla för att folk ska tycka illa om mig, fast det hör väl ihop med sociala fobin.
Jag är livrädd för havet, usch
Har höjdrädsla/akrofobi, tror att det beror på att när jag var två/tre år så var vi på semester på Öland och vi skulle gå upp i fyren Långe Jan för att titta på utsikten, usch jag har inte många minnen av när jag var så liten men just den där fyren kommer jag ihåg, jag var så himla rädd däruppe 😕.
Har precis som många andra araknofobi(?), alltså rädsla för spindlar, men jag håller på att "botas", läser NB och fick hålla i lärarens fågelspindel, jag var jättefokuserad på att inte röra mig, för jag kände på mig att om jag gjorde det så skulle jag få panik och kasta iväg spindeln, dock började den krypa upp för armen på mig och jag fick helt kortslutning i hjärnan & bara satt där och stirrade på den, tillslut plockade min lärare bort den iallafall, då var den nästan uppe vid armbågen :S. Stolt, men gud vad läskigt det var 🥵
Sen var jag rädd för vatten(djupare än badkarshöjd) som yngre, blev bättre när jag lärde mig simma, men föredrar fast, stadig jord under fötterna!
Jag har en fruktansvärd fobi för möss (Dålig upplevelse)
igår kastade min kompis en leksaks mus på mig, och jag blev skiträdd och sprang in i rummet intill, trodde inte att det var så allvarligt :S
Fyy vad äckliga dom är!!
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Jag tror jag är lite rädd att prata med en person över telefon och vara ensam med 1 person.
Kommer inte på alls vad jag ska säga och det blir så jävla pinsamt och jag får panik typ.
Skulle jag någon gång träffa en kompis på fritiden då måste det vara minst 1 person till.
Har nog smått fobi mot djupa mörka sjöar, spindlar, att tala i telefon med strangers, scenskräck och att bli tjock..
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Social Fobi. Kan skriva med folk och sånt, men absolut inte prata telefon eller irl.. endast en person och lärare om man absolut måste.. undviker att prata med föräldrar också så gott det går.
Och har typ fobi för sjöar. Jag har inte badat i sjö på flera år och klarar knappt gå nära, får för mig att det ska komma upp folk från botten som ska dra ner mig, eller om det ligger något lik där.
Kan inte gå "längs fibret" på trägolv. det går verkligen inte, om jag inte har skor.
sen är jag rädd för insekter, utom nyckelpigor i vissa fall. Springa och skrika är det jag gör när jag ser dem typ haha
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
synd om er att ni har fobi tror jag inte har någon fobi alls🙂
#24 Glömde lägga till att jag har scenskräck också.
Djupt vatten, eller vatten där man inte ser botten, usch… Spindlar (men det är det väldigt många som har!), har höjdskräck men det är ju inte precis någon fobi, har någon mild klaustrofobi, gillar inte att knacka/ringa på dörrar eller ringa till/prata i telefon med någon jag inte pratat med innan. Är rädd för nålar, kackerlackor, barnhänder (inte händerna i sig, utan att dom rör mig eller något som tillhör mig), smutsig disk och rötter, såna som sticker upp ur marken under träd är ok men om jag råkar dra upp t ex en blomma med rötterna så kastar jag den på marken och springer för livet o.O
#45 😮 Barnhänder är ju det sötaste som finns!
#46 Isch, det tycker verkligen inte jag :c tycker inte om barn (fråga mig inte varför, har aldrig gjort det bara) och sen vet man aldrig vart dom har haft händerna… Eller, tja, det är egentligen det man gör >.< i munnen, på golvet, etc. :c
Glömde tillägga i #45 att jag heller inte är ett särskilt stort fan av kroppsvätskor. Blod brukar inte vara någon fara (hade tänkt utbilda mig till piercare, så det måste jag f*n tåla! xD) men annat typ saliv är inget som är så mysigt..
#47 men tänk på om du ska ta hål i tunga/läpp och måste torka upp saliv osv :(
Glömde tillägga sprutor..
#47 Haha ja okej på DET sättet är barnhänder inte så fräscha.. xD
På tal om det så har jag bakteriefobi. Tvättar händerna så fort jag har varit utanför dörren och måste ha handsprit med mig om jag ska äta ute. Undviker att röra dörrhandtag och trappräcken. Sen verkligen hatar jag att ta i hand med folk! 🤮 Mår riktigt dåligt om jag inte får tvätta händerna flera gånger om dagen…
#48 Mjo, men det är en helt annan sak, gillar inte att få det PÅ mig, men med handskar är det nog inga större problem c: det är just det här att få det på sig och känna det som är äckligt o___o
#49 Nä, precis xD just händerna har jag inget emot, men allt det här… Äckelpäcklet som kan vara på är inte så omtyckt c: är dock samma sak om dom är tvättade, vill inte ta i dom ändå, och DET vet jag inte riktigt varför :P
Jag har emetofobi (kräkfobi). Har nog haft det i stort sett hela livet, men har blivit värre och värre på senare år. Av någon anledning är det lättare att hantera att själv må illa än om någon i min omgivning gör det. Om någon säger att den mår illa föreställer jag mig alltid de värsta av scenarion och kan inte sluta tänka på det. I många fall får jag även panik och ångestkänslor. Det kan fungera att t.ex se någon spy på film, och jag klarar även om jag skulle se någon göra det i verkligheten så länge inte jag behöver ha med det att göra - men om det berör mig, någon i min familj eller någon vän klarar jag det verkligen inte.
Annars så har jag en otrolig rädsla för älgar efter att jag blev jagad av en när jag var ute och sprang för ungefär ett år sedan. Kan knappt vara ute och springa själv längre, och är ständigt på vakt efter en älg..
Jag förstår inte varför folk är rädda för insekter.. :( Det är mina vänner!!!!
Jag är sjukt rädd för att kräkas, och för att få migrän (migränen leder till illamående som leder till rädsla för att kräkas :/ )
Kackerlackor, harkrankar och när man badar och nåt nuddar en fötter/ben är väl inga favoriter heller 😉
~Rabbits for Life~
Jag hatar höjder och djup. Ser jag en heliumballong flyga iväg får jag lite smått ångest.. Att den bara åker uppåt och uppåt. Vet inte varför men tycker bara det är obehagligt på något sätt. Skulle tex ALDRIG kunna åka luftballong. Never. Djupa hav också. Inte för att jag är rädd för att drunkna utan det är djupet som ger mg en obehaglig känsla. Sjukt jobbig känsla, kan inte riktigt förklara det.
Jag har också kräkfobi. Gråter och får panik om någon säger att de mår illa, känns som om hjärtat bankar ur bröstkorgen på mig, och jag kan inte stanna kvar där. kan bara inte.
Jag har nog också något med kräkfobi, kan bara inte. Är rädd för typ inget. Vet dock varför, när jag var liten så spydde jag sjukt mycket under en period.. Sen dess hatar jag det, fast jag kan spy om jag trycker ner fingrarna i halsen. Gör det ganska ofta.. (Inte för att jag behöver spy utan.. Tja..)
- Emil
#34 Jag har också grisar på min skola, vietnamesiska hängbukssvin, så de är inte lika stora som slaktsvin, men de är däremot lugna och älskar att gosa 😍
Jag har fobi för spindlar och insekter inomhus. Utomhus går bra eftersom man inte behöver tänka på vart de tar vägen och man kan bara gå bort. Kräkas hatar jag får tårar i ögonen och den hemska lukten…. en vän till mig spydde ner mina jeans på en fest. Jag var själv full så orka inte blir sur… men om jag hade vart nykter då jävlar xD Sen är jag rädd för djupt vatten… får panik i vänern om man simmar långt ut.
När jag var liten spelade jag ett playstation spel där jag alltid blev uppäten av en monsterhaj, så jag kunde inte vistas i vatten utan att det slutade i panik (även om det var klarvatten i simhallen) trodde ändå denna monsterhaj skulle döda mig. Det gick över, men då…. så fick jag reda på en liten mindre trevlig grej jag gjort omedvetet.
Finns en sjö här, badade där i princip varje dag med mina vänner och vi försökte övertyga varandra att nudda botten vid bryggan. Ingen vågade såklart. Det var väldigt djupt och man såg inget. Senare kom de upp på nyheterna att dom hittat tre lik vid den bryggan, vid samma sjö. Spekulerades mycket kring detta av alla på skolan, frågade mina föräldrar om det var sant och dom svarade ja. Var ju en allmän badplats så var skitskraj.
Numera är jag ganska rädd för att inte se bottnen och när jag går djupare i sådant vatten inbillar jag mig jämt att jag ska gå på lik, någon ska ta mig i foten, att det ska finnas odjur och ja allt möjligt, känner mig så löjlig haha.
Sen är jag också enormt rädd för getingar, humlor, större insekter. Skäms alltid lika mycket när jag helt plötsligt får panik och kutar iväg pga av en sådan liten individ som egentligen inte ens kan skada mig, inte allvarligt iallafall.. haha. :(
#59 Jag är också lite rädd att jag ska känna på någonting med foten när jag badar i mörka vatten, men jag brukar bara simma på och hålla mig nära ytan med hela kroppen, då går det bra 😛
#60 Är så hemskt när man får panik i ett sånt fall, minns att jag började plaska och allt inför typ 20 pers för jag trodde en gädda var ute efter mig.. ahhah :(
#61 Haha söt! 🤐
Jag tror att en firre är räddare för dig än vad du är för den 😉
Jag är livrädd för ubåtar, havsvrak, djupa mörka vatten och blodprov i armväcket. Får även panik om jag ser brugdar och kråshajar på bild :I Är allmänt jätterädd för att bada i havet om det inte är kristallklart vatten.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#62 Haha precis! ;)
Tänk att se en jätte simma över en och sen plaska iväg av rädsla. Vilket ego man skulle få haha!
#64 Haha, tänk precis så! 😃
Jag är rädd för mörker och trånga utrymmen som t.ex. hissar! 😞
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag har fobi för papperskorgar. Jag tror det framförallt handlar om bakterier då jag hatar bakterier. Så egentligen är det väl bakterie fobi istället för papperskorgs fobi. Men papperskorgar och offentliga toaletter hatar jag verkligen. Hade den redan när jag var 5, vi har bilat runt i typ hela europa, och på vägarna finns ofta inga riktiga toaletter, utan ofta är det hål i golvet eller liknande. Jag vägrade gå på dem, så redan då hade jag min bakterie fobi, vet dock inte vart eet började, men var väl där omkring. Nu när vi var i indien senast så bodde vi i hyddor i en vecka. Där hade de toaletter; men de var ju inte särskilt mysiga. Usch vad jag hatar bakterier! Gick inte in där på hela veckan vi var där. Ja, kanske ska erkänna att jag har e bakterie fobi.
Jag har fobi för elstötar och dörrhandtag, jag har typ alltid en förmåga att få stötar av allt så brukar vänta tills det kommer någon annan om jag är på typ skolan så jag bara kan gå bakom dom så jag slipper röra dörrhandtaget.
Annars är jag också rädd för insekter och annat slajmigt skit x)
Höjdfobi i det värsta laget, typ. Flygplan, hissar och broar finns inte i min värld. Kör jag bil och vet om att det kommer en bro snart så svänger jag av och tar en annan väg. 🤫
Lite telefonfobi också, kan svara i telefon men när det gäller att ringa någon så skjuter jag upp det i flera dagar och försöker hitta på ursäkter till att inte ringa, haha.
~mikkan
Jag har en mindre klaustrofobi, speciellt för hissar (men det är bättre nu) som jag tror ska fastna eller falla ner och typ rör, som jag verkligen inte kan vara i. Tex såna där rörrutschkanor har jag aldrig kunnat åka i. Spelar ingen roll om röret bara är en eller två meter långt, jag kryper inte igenom det så länge jag inte är under dödshot eller liknande.
Sen är jag rädd för sprutor, men först när jag ser dom framför mig. 😛 är också rädd för mörker, där jag alltid får för mig att det ska stå en person som är ute efter att döda mig eller något. Är också rädd för högre höjder, de flesta karuseller/berg-och-dalbanor (börjar gråta om någon försöker få mig att åka) och ibland också att umgås runt/med människor, speciellt dom som vet vem jag är men som jag inte känner, vill heller inte prata med dom jag inte känner, speciellt i min egen ålder. Tror det har att göra med att jag alltid är orolig för vad folk ska tycka om mig eller att dom ska prata illa om mig bakom min rygg.
Åh, och jag är rädd för flugor också men det börjar bli bättre. 😉
Jag är väldigt rädd för att åka berg- och dalbanor, har aldrig tyckt om det och kommer aldrig göra det. Min ena syster och några av mina kompisar tycker typ att jag är töntig som inte vågar åka, men jag är väldigt feg av mig och vågar helt enkelt inte.
Sedan är jag väldigt rädd för att gå själv ute i mörkret. Det är inte jättefarligt, men jag undviker det helst. Dock går det lite bättre när jag är ute med hunden, men är det själv så blir jag väldigt rädd.
Har en stooor rädsla för ormar och stora spindlar, vågar inte ens se en orm på bild, så ja… Är också rädd för höjder, det är dock inte farligt om det bara handlar om någon meter, jag rider ju till och med, men till exempel flygplan har jag lite svårt för… Tur att vi inte åker det så ofta då. ;)
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Just det! Är spruträdd med.
Jag tar ju spruta eller blodprov om jag verkligen måste, men spänner mig och mår itne bra när jag vet att de ska sticka 😕
Mörkrädd om jag är ute, speciellt själv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag är så skiträdd för mörker. Jag kan absolut inte sova med dörren stängd. om jag ska gå ner för trappan när det är mörkt och inte hittar lamp-knappen får jag panik. Det känns verkligen att hjärtat dunkar fortare och jag skyndar mig upp för trappan så snappt jag bara kan och sedan stänger dörren fort bakom mig.
Frida
Jag har varit sjukt mörkrädd men är inte längre. Dock har jag fobi för typ utedass o liknande.. Jag kan hålla mig några dagar om det är behövligt, men det MÅSTE vara en riktig toalett.
Jag är hur rädd som helst över att åka över järnvägsspår, tror på allvar att bommarna ska stängas innan jag hunnit till andra sidan. Det beror på att det faktiskt hänt mig en gång.