Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 634 ggr
jojjows
0

Gi eller kalorier?

Så jag vet att om man äter mer kalorier än vad man förbrukar så går man upp i vikt, MEN, nu så har jag fått höra att om man äter snabba kolhydrater frigörs mycket insulin och resulterar i att fett skapas så man blir fet och går upp i vikt. Så min fråga är, va ska man tro på egentligen? Eller är båda sanna?

Cazzos
2

Gå in på Kolhydrater iFokus 🙂

RobinEH
0

Det spelar ingen roll hur du gör. Ett energiintag som övergår energiförbrukningen leder till att kroppen lagrar energi såvida absorptionen av de energigivande ämnena inte påverkas negativt. 

Insulin agerar fettinlagrande och finns ständigt i blodet, såvida du inte lider av diabetes typ 1. "Snabba" kolhydrater leder till en ökad insulinutsöndring akut då mängden kolhydrater som absorberas av kroppen är större under en kortare period. Därmed måste mer insulin utsöndras under en kortare period för att sänka blodsockernivån till toleranta nivåer.

Att insulinet skulle skapa fett av snabba kolhydrater är ganska långsökt. Fettomvandlingen av kolhydrater är mycket liten och den energi som lagras är i största mängd från dietärt fett. Skall kroppen lagra kolhydrater i någon form så sker det främst i form av glykogen och inte fett, men fettomvandlingen är inte obefintlig.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

JuTsu
0

Både och. Håller man koll på kolhydrater och kalorier så blir det enklast att gå ner i vikt.   - För jag antar att det är det du ska göra va?