Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2229 ggr
Klaraxxx
2013-05-28 22:24
0

Betyg!!

Hej!

Jag går i 8:an och ska få betyg för andra gången. Förra gången fick jag inte så bra betyg mest E:n och D:n och ett C. Jag misstänker att jag kommer ligga någonstans där igen. Egentligen skulle kunna få mycket högre betyg men jag har mått lite sådär det här året. Jag är väldigt oroad eftersom att man kommer söka in på gymnasiet med nästa termins betyg. Så min fråga är; Kan man verkligen höja sig från t.ex. ett D till ett B på en termin?

nappen78
2013-05-28 22:44
0

Hej Klara

Visst kan man höja sig på en termin men det kan nog bli lite tufft men bara man vill så går det

Thildalulu
2013-05-28 22:52
0

Jag har typ samma, i julas när vi fick betyg så fick jag mest E och D förutom i engelska som jag fick A xP Men o två ämnen kommer jag få C från att ha haft E förra terminen, så de kan man nog ._.

Workingdog
2013-05-28 22:59
2

du söker inte in på gymnasiet med nästa termins betyg, utan med slutbetygen i 9an som du får när du går ut 9an nästa vår :) så du har 2 terminer på dig att höja dina betyg till det du vill :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Tilde]
2013-05-29 00:06
1

Självklart kan du höja dina betyg! Du behöver bara plugga mycket och göra ditt bästa! :) Får du bra betyg på prov och uppgifter så får du ju bra slutbetyg.

Klaraxxx
2013-05-29 16:37
0

#1 Hej, ja det blir nog tufft men man får ju kämpa för att få det man vill ha!

#2 Ja hoppas det! :)

#3 Vad jag har hört så söker man in (preliminärt) med första termins betygen i nian. Och då kan man bli preliminär antagen och sen andra terminen kan man höja det så att man verkligen blir antagen!

#4 Okej, jag förstår att man måste plugga riktigt mycket men det kommer ju löna sig :). Jag vara så orolig att man bara kunde höja "ett snäpp högre" på varje betyg typ om man  hade E kunde man bara få ett D om man blev bättre!

[Tilde]
2013-05-29 19:18
0

#5 Nej absolut inte! Det finns kriterier för varje betyg och når du kriterierna för B eller A så får du det betyget :) Det kan exempelvis vara att ha 90% rätt på prov, vara muntligt aktiv och kunna diskutera och formulera dig på ett vältalat sätt inom ämnet, osv.

Eldlilja
2013-05-29 20:22
0

Den preliminära antagningen går som du säger, TS, på ens betyg höstterminen i nian. Men den är egentligen bara som en fingervisning för dig hur du ligger till i förhållande till andra, samt för att skolorna vet ungefär vilket söktryck det kommer vara senare. Dock spelar det egentligen ingen som helst roll vad det preliminära beskedet säger för vart du egentligen kommer in, det blir en helt ny sökning för det slutgiltiga beskedet som är oberoende av hur det gick vid den preliminära antagningen🙂

Jesperlinden97
2013-05-29 22:43
0

Jag höjde mig från ett E till ett B en gång! :) 
Fast samtidigt hade det blivit fel i systemet första gången, men tror såklart att du kan höja dig! Så länge du ligger i och pluggar!!!! 
Fred

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[Ebidda98]
2013-05-30 09:44
0

Har du unikum? Kolla där annars! Om lärarna är aktiva där kan man se precis vad man måste förbättra under hela terminen! Blir lättare att förbättra det man har lite svårare för i tid :)

Jesperlinden97
2013-05-31 15:39
0

Jag gjorde omprov i idrott idag, hade ett F innan, höjde mig till ett C o.O
Utan att plugga!! 
(Det betyder dock inte att du inte ska det!!)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Nebulosa
2013-06-04 14:18
0

Visst kan man höja från D till högre på en termin! Jag hade D i matte förra terminen och nu har jag A! Kämpa på bara! ;) :D

~Rabbits for Life~

HoppanLoppan
2013-06-05 13:34
0

Självklart kan man det!!! Hade som #11 oxå D i matte och har A nu! 😃

Jessiegirl1811
2013-06-05 16:12
0

Självklart kan man det. Jag hade C i tyska (modersspråk) förra terminen denna terminen har jag ett B. Så visst går det att höja sig men det kanske är tufft.

http://ask.fm/JessicaReips

Crest
2013-06-05 16:29
0

Höjde mig från C till A i två ämnen samt från B till A i 6 stycken denna terminen! Så visst går det även om det kräver en del :)

maijasjodin
2013-06-10 15:27
0

Jag höjde mig från F till B hehe! :)

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

Frosstis
2013-06-10 15:50
0

Första terminen får man låga betyg för att kunna höja sig andra terminen :) Jag fick också mest E, D och C men nu kommer jag definitivt få högre! Absolut något A och B, och inget E, förutom i syslöjd då min lärare fullkomligt hatar mig