Konstig dialekt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Finns det någon dialekt du har svårt att förstå, eller som du bara tycker låter "konstig"? Vilken i så fall - och varför? :)
Här är en söderjysk dialekt som låter "höböböböbö" i mina öron (förstår endast några ord/meningar här och var).
Vad är söderjysk? :P
De flesta tycker att min dialekt är konstig :P Vi har några ord som ingen förstår x)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Haha, danska kan vara en enda röra. Men jag tycker att jag har blivit ganska bra på att tyda det då jag har en del danska patienter på jobbet.
Annars tycker jag att dalmål är något av det fulaste som finns. Är själv uppvuxen i södra dalarna, men hade turen att flytta därifrån. Numera har jag nog ingen egen dialekt, blir att jag anpassar mig dit jag kommer. :P
Min sambo är uppvuxen i Hälsingland. Hans far kommer från en liten by i norra Hälsingland som heter Gnarp och de gamla där pratar väldigt… Otydligt, haha.
Annars har jag svårt för väldigt nordlig norrländska (tänk treriksröset).
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#1 En dialekt i södra Jylland, som typ ingen på Fyn eller Själland förstår (och då ännu mindre jag som inte ens är dansk). 😛 De har väldigt många influenser från tyskan också.
#2 No offense, men jag håller med om dalmål, det låter skumt/roligt i mina öron. 😂
#3 Kanske pratar som mig då ;P Säger han "läre" eller är det bara vi ? :P
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#5 Vad betyder det? Jag har inte koll på allt vad de säger ;) Men Hälsingland är faktiskt ett sådant landskap som har väldigt många egna ord. Må tro att jag som kommer från stockholmsförort hade det svårt i början, haha.
/Rebecca
#6 Haha det betyder måste :P Vi säger t.ex. " jag läre gå på toa"
Jo vi har en del ord x) Kan tänka mig att du hade det lite svårt, en kille från göteborg tyckte att min dialekt var som en blandling av norrlänska och stockholmska xD Fatter int varför. ;)
#7 Det är mycket möjligt faktiskt. Min sambons gammelmormor har nog sagt det någon gång i alla fall tror jag :)
Haha, men det är bättre än det förbannade Gävlemålet som vi har xD Dalmål, hälsingemål och Stockholmska i en salig blandning. Jättesnyggt 😉
/Rebecca
#8 Haha :P Ja gävlemål kan låta lite… speciellt x)
EXAKT såhär pratar jag!! vi i västerbotten säger ju inte "vart ligger den?" utan "vaSSH ligger den?", och sen förkortar vi orden jättekonstigt också. "vad het du?" typ. 8D fast jag vet inte, tycker ni att det låter konstigt?
Do you want my heart between your teeth? - Ellie Goulding
Justin Bieber - 23/4 13 
#11 Ingen bör ju dock säga "vart ligger den?" eftersom vart är en riktning och inte en plats. "Vart ska vi?" säger man ju, men "var ligger posthuset?" 🤓
Jag fattar inte skånska, no offence men jag kan nästan inte ta dom som pratar skånska seriöst xP
#12 I så fall pratar jag nog väldigt felaktigt, jag använder vart överallt även om man borde använda var, jag säger: jag vart sur, de vart bra, vart är den, vart har du varit osv. ^^
Jag förstår knappt norrländska (dock älskar jag dialekten <3)
och absolut inte skånska xD
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#14 Hur kan man inte förstå norrländska?! 😃
Jag har extremt svårt för dialekter, blir typ nervös när jag pratar med någon som har en väldigt annorlunda dialekt. Pinsamt att hela tiden fråga "vad sa du?" haha…. i Dalarna har dom en väldigt svår dialekt tycker jag, får verkligen anstränga mig för att förstå något överhuvudtaget haha!
Är själv från Kiruna :)
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Bor i Umeå, men jag pratar mer "förståeligt" än videon i #11. Min morfar pratar däremot som hon, eller ännu mer norrländskt. Jag har dock rätt lätt för dialekter, förutom vissa som pratar väldigt mycket skånska, hehe.
Jag fattar allt, förutom de som nästan snackar danska. :P
- Emil
#17 Danska är mer förståeligt än grov skånska, även för svenskar som inte kan danska ;)
Även fast jag bor i sthlm och bott där hela mitt liv så har jag jättesvårt för bred stockholmska, haha ;)
Stockholmska är typ mitt kall. 😍
Kan hända ibland att jag betonar vissa ord som en riktig stockholmare, haha.
Men inom Sverige så fattar jag verkligen inte skånska.
Har en kompis som bor längst ner i Skåne typ och pratar grov skånska. I början på vår relation så förstod jag INGENTING av vad han sa, men med tiden så har jag lärt mig och nu kan jag förstå honom 😉
Norrländska är också lite svårt tycker jag.
Men danska, iofs är det ett helt annat språk, men ändå.. Det är inte my cup of tea så att säga…
Har ett antal danska kompisar, vi pratar engelska iofs men ibland så kan jag och en av dem skälla ut varandra på respektive språk 😎 Han förstår svenska och jag förstår några ord på danska. All danska utanför Köpenhamn är döden för mig 😓
#20 Typiskt Köpenhamnsdanska är dock väldigt ful tycker jag, låter "underklassig"… De norra förorterna pratar finast (det är också så Mads pratar, hihi). 🙂
#21 Nu vet jag inte riktigt om mina danska kompisars dialekt är just Köpenhamndanska, men de bor där iallafall så jag antar att deras dialekt är sådan 😎
#22 Haha kanske.. Köpenhamn är ju ganska stort ändå xD
Jag pratar flytande danska då halva släkten är dansk så jag tycker det är skitenkelt att förstå men x)
Annars finns det nog ingen dialekt jag har svårt för..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#24 Det är ju extremt stor skillnad på den söderjyska dialekten och riksdanskan dock 🤪 Var kommer din släkt ifrån?
Pratar lycksele-bondska 😃 Är nog aningen mer svårbegriplig än #11 när jag pratar brett, men i skolan är väl det grovaste jag säger "vars", istället för "vart".
"He" istället för "det" kan jag också säga i skolan.
Hemma låter de ungefär såhär: "Hadd du sitt kangeron ut på bron? Han va nalta eljest" (Har du sett spindeln på farstun? Den, han används som han/den/det i vissa fall, var lite konstig/annorlunda)
En dialekt som jag verkligen inte förstår är skånska, förstår typ inte ens "och" 😂
#26 Herregud, jag fattade typ ingenting av det du skrev på dialekt 😮
Jag ÄLSKAR göteborgska 😃
Jag kommer från Norberg (Västmanland, gränsen till Dalarna) så folk brukar väll ibland gissa på att man är från Dalarna.. Jag personligen tycker inte vi har någon speciellt dialekt här, men det brukar andra tycka så jag antar väll att vi har det då 🤪
#28 Åh, vi har släktgård i Norberg! 😃 Sjön Noren är namngiven efter min släkt, Nohre :) Men jag tycker inte man har någon speciell dialekt där.
Norrländska och Göteborgska är bäst❤️
Det finns väl inte precis någon dialekt jag avskyr, tycker att det är jättekul att alla pratar olika! Hoppas verkligen inte att dialekterna dör ut. Men har lite svårt för Stockholmska ibland, det kan låta så överlägset, skrytsamt och snobbigt. Då blir man typ irriterad haha. No offence!!!!🤫
MVH Wilma
I princip alla mina äldre släktingar talar som kvinnan i #11 så jag antar att det är min grunddialekt. Jag talar dock inte så men jag förstår allt då det ständigt kretsar kring mig. Jag pratar heller inte rikssvenska utan jag har väl den dialekten fast med fler "riktiga" ord än vad kvinnan i filmen använder. Så själva klangen och språkmelodin är väl ungefär lika. Och även vissa ord som är väldigt dialektala är en del av mitt vardagsspråk t.ex. "he", som används istället för sätta, ställa, ligga och placera.
Många av mina släktingar talar även som i #26, och jag förstår vad de säger, men som sagt jag pratar mer rent men med en liten dialektmelodi i språket :) Jag menar, man hör var jag är ifrån.
så norrländska är vad jag talar :)
Skånska däremot tycker jag är riktigt svårt att förstå, tycker inte det är särskilt vackert heller ^^
#31 Hur används ordet "he" som ställa, etc.??
#32 Om du ska säga 'ställ dit bordet' så kan du säga 'he' istället för ställ, tex^^
#33 "He den på bordet"??? I dåtid då? xD
Till exempel:
"Jag ska sätta på tv:n" blir "Jag ska he på tv:n"
"Han lägger pengarna på bordet" blir "Han her pengarna på bordet"
"Ställ disken i diskmaskinen" blir "He in disken i diskmaskinen"
Jag förstår att det låter konstigt men det är rätt behändigt, man använder samma ord för allt. ^^
#34 I dåtid blir de hedde :P
#35 Eller hur!!! Jag skulle vilja va norrlänning så jag skulle kunna använda de, då behöver man inte byta ord för olika saker. Men de skulle låta fucked up om jag sa de när jag inte kommer därifrån ;P
#36 haha ja, fast det är rätt jobbigt när man reser bort och ingen förstår ordet som kommer naturligt, då får man tänka efter lite extra ^^
Haha men gud xD #37 Ja det måste vara jobbigt att tänka på hur man pratar när man är i andra städer. 😛
skånska och danska förstår jag inget av
Men hallå, skånska är inte så svårt att förstå… (Säger jag som är skåning), dock kan riktigt grov skånska från Österlen vara sjukt svårt att fatta…
Några slangord som jag kan, om man ska skriva som det uttalas;
Yna = ögonen
Hoed =Huvudet
Hongen = Hunden
Pantofflor = Potatis (Också tofflor på tyska, hahaha)
Rullebör = Skottkärra
Hossor = Stumpor
Balle = Skinka (På rumpan)
Sketen = Kass
Bir = Öl
Boisor = Byxor
The list goes on and on, dom är självklara för mig, men ni kanske inte fattar? xD
You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus.
Skånska är så sjukt konstigt Jesper…
#40 Kartoffel = potatis på danska och tyska ju :P
#35 Ordet "He" är det mest använda ordet i norrländskan känns det som. Liksom, man kan använda det för allt som har med att ställa och lägga och "he" xD
Jag fattar nada av det gubben i videon säger. Det han säger och gör: > Blir röd > Snackar tomatiska
- Emil
Jag har inte hört så många dialekter på riktigt men söderstockholmska eller vad man säger har jag haft lite svårt att förstå (är själv stockholmare fast från andra sidan stan). Ett exempel var för en vecka sedan på jobbet. Jag var hemma hos en gammal dam som talade om vad hon hade skrivit ner på inköpslistan, då hon säger "tandpetare tre" så frågar jag om hon vill ha tre paket. Hon tittar på mig och säger "treeee!!". Fattar fortfarande inte och hon tittar på mig som om jag vore dum i huvudet, tills hon säger "trä". :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#45 haha vad konstigt. Var ifrån var hon? Alltså hur mycket söder om sthlm?
#45 Förr så sa alla på tv e istället för ä. Det hör man tydligt i exempelvis Vi på Saltkråkan :) Väldigt ful rikssvenska… haha
#40 Fast potatis är ju pära på skånska, iallafall uppe hos mig! Säger du rullebör och så? För jag har ALDRIG hört det användas seriöst, och har bott i skåne i ungefär 15 år! Men bysor och hossor använder folk ute på landet här också.
Men ja, balle är rumpa och lipa/grina är skratta (fast för mig är lipa och grina gråta och inte skratta…) på skånska.
Bästa skånska ordet är ju dock räligt!
Johanna - Instagram
Balle är också skinka (alltså på rumpan) på danska också ;) och grina = skratta. Så det märkts att skånskan är influerad av danska. 😉 Stavningen är såklart lite annorlunda dock eftersom danskarna har ingen logik i stavning och uttal.
Något jag tycker är kul är att neråt i Sverige verkar ingen använda orden "hoff" och "hojja" och "nå". Stämmer det? 😃
Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.
Jag talar väl gaanska bred skånska. Så när -mc Donalds hade oreo på Mc Flyrrymenyn så… herregud! Det blir liksom "eåreu" för mig xD
Mien jae gillär mein brea skuenska uh haade ente bydet boert dei fuör nået ännat!
Fortsätter väl lite på vad #40 sa:
Lomma: ficka
Päror: potatis
Tock: tupp
hu(v)e: Huvud
sen finns det ju spann och hink, rullebör och skottkärra och massa annat som jag inte tänker på att jag säger.
Ni ska inte inbilla er att alla här snackar skånska (med skånska så menar jag typ riktigt bred skånska till bara tungrotsR och lite skånskt uttal), för det är långt ifrån alla som gör det.

Förut tyckte jag skånska var fult men sen blev min storasyster ihop med en skånsk kille så jag blev tvungen att vänja mig. Nu tycker jag till och med att det kan vara fint och om jag har träffat honom så tänker jag på skånska resten av dagen :D Bred göteborgska är nog den dialekt jag har svårast med men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför.
#34 Man kan även säga "Ho" som dåtidsform av "he"
Ex. "Ja ho han denna"- Jag ställde den där🙂
Fast det kanske är i lyckselebondskan och inte västerbottniskan man böjer det så…?
#51 Igen från danskan! Lomme = ficka :) Måste vara riktigt lätt för skåningar att förstå danska trots allt… 🤔
#52 Håller med dig, bred göteborgska gör mig galen (på ett inte så positivt sätt) xD
Tycker att gotländska kan vara extremt svårt att förstå. XD Och dialekter som används i Norra Sverige. Sen viss småländska, tex är det jättekul att prata med släktingar som bor på landet och äldre släktingar, för dom pratar precis som i Emil i Lönneberga, säger tex "hon" eller "han" istället för "det", sörk istället för mus/råtta, och ofta avslutar ord med E osv, sen just det samhället där jag bor så tar man oftast bort R eller iallafall gör så det inte låter så mycket när man pratar. Själv pratar jag nog Jönköpings dialekt (som jag tycker är extremt fult) fast uttalar inte R så ofta, och småländska när jag är hos släkten. :P
PJUM
#55 Ja just det, gotländska! Min barndomsväns syster är gift (tror jag) med en gotlänning och jag störde mig sååå mycket på hur han pratade, hahaha. Minns knappt hur det låter nu dock. 😐
Jag kommer från Västra Götaland så jag pratar västgötska. Inte så grov västgötska så att det låter 'bonnigt' tack o lov.. Men liiite antar jag, så svårt eftersom man inte hör sig själv direkt…¨
Tycker att den dialekten är så ful… Vet många (inte jag haha..) säger typ saker med Ö istället. Pöse (påse) körv (korv), åhh så fuuult.. 😞
Jag är såå sämst på att förstå andra dialekter. Speciellt stockholmska :$ nä, jag håller mig nog till min skånska, den förstår jag. Höhö
XOXO
Liten Gris ♥
#58 I Stockholmsområdet pratar man ju rikssvenska, hur kan det vara svårt att förstå? 😃 Det talas ju på TV hela tiden!
#50 Haha, vad betyder dom orden?
#59 Fast stockholmska och rikssvenska är inte riktigt samma sak.
Usch ja, gotländska är rätt fult, iaf sån bred som dom snackar på Keno och sånt!
#54 Jag har inte jättelätt att förstå danska när det pratas, i skrift är det lättare men tycker att många danskar snackar så snabbt och ungefär som när man mumlar, allt bara flyter ihop. Får danska kunder på jobbet ibland och ibland är det lätt att förstå och ibland helt omöjligt!
Johanna - Instagram
#60 Därför jag skrev "Stockholmsområdet", det finns ju olika sätt att snacka på i Stockholm xD
Danska i skrift är ju nästan som svenska och norska, så det är superlätt (förutom vissa ord som man inte har i svenskan då). Men som sagt så finns det vissa danska dialekter som inte ens låter som danska, så som på Jylland och Bornholm. :P
Jag älskar skånska haha!
Tycker att dom pratar så sjuukt häftigt & roligt! En riktigt härlig dialekt ;)
Jag har svårt att förstå värmländska, även att jag bor i Värmland xD men älskar ändå dialekten, för det finns så mycket roliga ord, till exempel så finns knövligt (tror jag) och hövve, och då har vi satt ihop det till knövvelhövve x)
#59 just på tv förstår jag det mesta, men inte allt, men sen när det kommer till verklighet säger jag typ va 100 ggr :$
XOXO
Liten Gris ♥
#46 Tullinge har jag för mig att hon sa. När jag sommarjobbade i Rågsved var det en där på jobbet som pratade som henne, också från Tullinge.
Jag har nog svårt att förstå alla sorters dialekter om man använder andra ord eller uttalar väldigt annorlunda. Jag har även svårt att förstå slang ibland om jag inte känner till dem (kommer nya hela tiden känns det som).
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Är gotländska ens svenska?haha jag förstår inte ett dugg, bara att säga "ah" eller nicka instämmande med huvudet ;)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
#60 Hoff och hojja är typ omöjligt att förklara, ändå är det nog det ordet man använder mest av allt haha, typ tusen gånger om dagen 😛 Man kan använda de ordet i i stort sett vilket sammanhang som helst, typ alltid efter man skrattat säger vi "hoff" eller "hojja", eller typ om något är jobbigt, eller om man ska göra något jobbigt så säger man typ "hojjaaaa". Och ibland säger man det bara, bara för att.
Hahaha, så svårt att förklara 😃 Försökte förklara för några stockholmare i somras, lyckades inte…
"Nå" betyder "varför det" iallafall, haha 🙂
Har sällan svårt att förstå dialekter, men bred skånska kan väl vara lite förvirrande ibland. Dialekter jag tycker är otroligt fula dock (ta det inte personligt ni som pratar så) är gotländska och kalmarländska,eller hur man nu säger. Så som de pratar i Kalmar iallafall!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#67 På danska säger vi "nå" ("nååårhh" till jaha/jaså. 🤪
Dom flesta orden där har jag aldrig i någonsin hört i hela mitt liv. Och tro mig, jag pratar skånka. Men tycker alla i hela skåne har olicka dialekter.
Men jag pratar "malmöitiska" & "helsingborgska" Två helt olika dialekter. Oh om jag pratar med någon från stockholm, eller göteborg, så kan jag börja prata som dom där..
Vet inte vart dom säg "he den där" men tycker den dialekten är riktigt svår
Det måste nog vara Keyyo.. en vloggare på yt :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Håller med #71 ochså xD
72# ;D
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#70 Man säger "He" i Norrland.
Skånska tycker jag är sjukt svårt att uppfatta när det är IRL :S haha. När min uppfödare till min hund skulle förklara vägen i telefonen förstod jag inte ett enda ord hon sa så jag räckte över telefonen till min kompis… haha
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Schweizertyska. Tyska kan jag, men förstår inte ett ord av schweizertyska.
Jag är från Lund (skåne) och pratar Lundensiska haha. Låter lite mjukare än skånska. Typ haha 😃
Men grov skånska tycker jag är hundra gånger lättare att förstå än danska.. Förstår ingenting alls
#74 Inte då i Kiruna iallafall! :)
#74 Norrland är stort ;)
Men, ordet "he" är väl ett norrländskt ord då det talas i en del av Norrland. Jag vet inte exakta gränser för var man säger ordet men jag själv bor i Västernorrland där det används och jag vet att även Västerbottningar använder ordet :) Sedan vet jag inte om det är fler som säger det ^^
#79 I och för sig ^^
Bor i Umeå (Västerbotten) iaf, här används det flitigt 😛 Men mittersta Norrland är det nog vanligast tror jag…
Pratar hälleforsmål
Den där katten - "tockinadära katten"
Påse - "Pös"
Har du pratat med henne - "Har du talet me na?"
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
81 # älskart <3
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
"he" är ju ett så himla bra ord!!!
jag pratar en kombination av gävlemål och sandviksmål med lite dalmål och det lite mer bonniga i storvik. "vars tohuvähn då?" "var tog du vägen då?" använder en ju rätt ofta…
på facebook finns en grupp som heter "Määään Gåssä?!! Älu händä älle?" aka "Sandviksmålets bevarandefront"!
Händä, (händig) betyder ju på sandviksmål att man är lite bakom flötet så att säga..
Kopierar något slumpmässigt rakt av från gruppens logg och det blir detta: "Vicke väsn dä ä oppåt Höggbo, ä dönar som om ä skullä va väschkrig…"
jag kan ibland börja gråta av skratt för att jag inser hur fruktansvärt fult vi pratar. gurt ä furt. halu hunni bunni hunn? DÖN DITAN DÅ!
och när jag dejtade en kille och svarade i telefonen när han ringde och sa "heppålla" blev han oerhört förvirrad och trodde jag var sjuk i huvudet. det vågade han inte berätta förrän han lärt känna mig lite bättre. :D
Efter mitt sommarjobb förra sommaren som kontorsarbetare på ett företag måste jag säga att de som ringde långt ifrån uppåt landet, nästan längst upp var riktigt svåra att förstå!! Sen viss skånska och gotländska kan vara svår att fatta :) Själv är jag från Småland, men får alltid höra från folk att jag inte har någon dialekt! Att jag uttalar nästan alla orden som de stavas. Många av mina kompisar säger dock: Gööka= gurka Kööka= kyrka Kaav= korv Böök= burk M.m, de hoppar över R:en! aldrig fattat varför och försökt få dem att fatta att det inte heter så ;)
#84 Exakt så säger jag. x)
PJUM
Riktig Pitemål är grejer det! Tex hänna, hä, hojna, dömjen, oppa. "I waal så trojt bårte häjna= Jag blir så trött på det här ;)
dialektal nordvästerbottniska är hemskt.
även bondedialekten i Hallands län och Läjes-dialekten i Varberg. Förstår ingenting av fiskarspråket.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm