Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1863 ggr
Frosstis
0

Bättre på engelska

Har ni några tips så man kan bli bättre på engelska? :) Jag är ganska bra och kan prata och förstår när någon pratar med mig, men jag är ganska dålig på att översätta om någon säger ett ord till mig så förstår jag inte vad det betyder medan jag förstår vad det betyder i en mening. Jag har försökt kolla på filmer utan text, men jag förstår ju inte! Och mina konversationer med mig själv (hahah!) i huvudet är oftast på engelska, men sen kommer det någonstans där jag ska säga något och jag inte vet hur man ska säga det.

Vill bo i usa när jag blir stor också men jag kan ju inte göra det om jag inte kan engelska! Goosh.. Har försökt läsa engelska böcker också (jätteenkla som typ fem-böckerna) men liksom, jag läser en sida på typ 5 min.. O.o Ibland kan jag komma in i boken och läser med flyt, men sen händer någonting och jag tappar koncentrationen och läser samma rad om och om igen och lägger ifrån mig boken tillslut.

HejPåDig
0

Ta en film som du kan ganska bra utantill och se på den utan text på engelska, titta mycket på youtube på engelska klippq

RobinEH
0

Läs en engelsk-svensk ordbok. Att läsa ordböcker är mycket givande.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Magrat
0

Ju mer du använder språket, desto enklare blir det. Oftast behöver man inte förstå alla ord utan sammanhanget. Oftast kan du lista ut vad ordet betyder när det förekommer i en mening. Om inte annat så fråga, försök att hitta synonymer till ordet du inte förstår och så småningom kommer det naturligt.
Jag behärskar verkligen inte hela engelska språket men ändå så talar vi huvudsakligen engelska här hemma (maken är engelsman). Det r tid och övning som förbättrar, och framförallt att använda språket så ofta du bara kan. Så mitt tips är att nöta språket som bara den, inte haka upp sig på ord utan försöka se sammanhanget där ordet förekommer på så sätt så får du ett hum om vad som menas även om du inte bokstavligen kan översätta det.
Böcker och filmer är en bra start. Pröva att se med engelsk undertext och se om det hjälper istället för att inte ha någon undertext alls.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Frosstis
0

Tack! :)

#3 Det är faktiskt enklare att förstå om jag har engelsk undertext, eftersom jag är ganska dålig på att uppfatta vad de säger haha! Men tack ^^

[Tilde]
0

Film och dokumentärer är det bästa tipset jag kan komma med, gärna med engelsk text så du både ser hur orden stavas och uttalas. Dokumentärer är bra just för de inte använder slang och istället exempelvis medicinska eller juridiska termer, vilket man sällan hör i film. 🙂 Är en film väldigt bra så kan du se om den och testa utan text den andra gången! :)

[Pandoraelf]
0

Rosetta Stone. Googla det och tacka mig senare. / Pontus

Pennybus
0

Hitta en utländsk vän och skriv bara på engelska och prata engelska via skype m.m.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[rumelle]
0

Fortsätt som du gör bara, det blir lättare med tiden. Läs böcker, se filmer, prata, skriv. Det tar tid att bli bra men ju mer du använder språket ju lättare går det.

Greigh
0

Känner igen det där på sätt och vis.
Jag kan läsa, skriva och förstå muntlig engelska. Men jag kan inte prata tillräckligt dugligt. Jag tror det handlar om osäkerhet och rädsla dock. Det går att träna bort, men jag har inte riktigt lagt någon energi på det.

Men övning ger som sagt färdighet, det är bara upp till dig som individ att ta tag i saken och kämpa vidare :)