rädd för puberteten..
jag är en tjej på snart 13 år. jag har ett ganska svårt och jobbigt problem… JAG ÄR RÄDD FÖR PUBERTETEN!
mina bröst börjar ju växa, men vill inte visa det… tar oftast ett tajt linne och sedan en lite pösigare tröja över så det inte syns lika tydligt.
jag oroar mig varje dag att jag ska få mens, och har frågat mamma flera gånger om det finns sätt så man inte får mens. visst finns det, men då utvecklas inte hormonerna…
jag har försökt övertala mig själv om att det är normalt och alla kommer i puberteten någon gång. men det hjälper inte…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Jag längrade till puberteten, mörkare röst, voicecracks (lol). Konstigt, är du rädd för mensvärken? :/
- Emil
Det är ingen fara med puberteten, som du säger, är naturligt 🙂
Och mens är ett tecken på att kroppen fungerar som den ska, just på den biten. Och inget du behöver oroa dig för. Jag var med orolig innan men sedan när man väl får det, vänjer man sig ganska fort.
Vill du inte att dina bröst ska växa?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 värken och om det händer i skolan eller hos en kompis.. vill att det ska hända hemma om det ska hända… och vill inte ha det en gång i månaden… som jag lärt mig håller det på i några veckor varje månad… då får man ju typ aldrig 'ledigt' från det…
#2 känns konstigt att de växer… rädd för att de ska bli för stora… det är nog det mesta jag oroar mig för med brösten… har typ 'fått för mig' att om jag har tajta kläder så kan de inte växa så mycket… det är ju typ 'modernt' med större bröst, men jag gillar det inte… jag bryr mig inte om någon annan har det, men om jag har det så känns det som att det ska vara hemsk… enligt mig…
#3 Nej det håller inte på några veckor, 4-7 dagar ungefär brukar det vara 🙂 Så man är "ledig" från det ca 3-4 veckor, beroende på hur regelbunden den är. Mensvärk får inte alla heller. Och vissa får mindre av det eller helt bort genom p-medel t.ex.
Nja modernt med stora bröst håller jag väl inte med om 😛 Jag har inte sett något mode i det direkt.
Men oroa dig inte i onödan, det mår du inte bra av 🙂
du behöver inte vara orolig att kommer gå fint🙂
Jag skulle hellre ha någon med små bröst än någon med stora. Tyckte att det var snyggt innan men, nu äcklas jag av det.
- Emil
#4 man kan ju köpa sådana 'push-up' bh nu för tiden så jag antog att det var 'modernt'…
tack för alla svar… men 'oroandet' går nog inte över förrns jag har kommit upp i puberteten helt… om jag tar på mig 'vanliga' kläder ett tag så kanske jag slutar tänka på det där med brösten…
För att inte tala om bomb shell bh:ar…
I början tyckte jag inte heller om tanken på pubertet. Gosh! Man kan inte sova på mage trodde jag om man hade bröst (haha). Men jag har vant mig vid tanken och det är (väl) kul att man utvecklas.
Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12
#7 Jag använder det ibland, men det är för att de är sköna, inte för att få större bröst, vet fler som gör det 😛
Dock har man kunnat köpa det i många år, mode går ju i vågor 😛
använd någon liten bommulls top eller något :)
Frida
Mitt tips är att prata med någon kompis om puberteten, gärna en som redan har mens och bröst och hela köret. :) Så känner man sig inte "ensam" om det liksom.
Storlek på brösten är inte lika "viktigt" som formen tycker man. Så stora eller små spelar ju ingen roll, alla är unika. 🙂
om du har en storasyter kan du ju prata med henne🙂
Frida
Har du ( i ditt fall ) tur så får du inte mens än på några år även om det är vanligast.. Jag var 11 när jag fick min mens medan min kompis hann fylla 18! :)
#13 Samma här! Var också 11 när jag fick mens för första gången.. fick bröst när jag var 9-10 år gammal. Som tur är har jag en storasyster som också var tidig i utvecklingen :)
#14 Var det inte jobbigt med uppmärksamheten?! :o
- Emil
#15 Nää inte direkt. Man fick några dumma kommentarer från killarna, men det var inget som störde mig. Sen kunde mina kompisar bara prata med mig när de också kom i puberteten sen.. 😛
#16 Okej, känner en som hade det fruktansvärt. :P
- Emil
#12 har en syster, men hon skulle bara tycka jag är helt puckad om jag frågar henne om sådant. speciellt sådant. vanliga frågor blir hon arg för, bara för att man frågar… sedan bryr hon sig inte. hon fräser oftast 'JAG VET INTE!' fast hon vet…
Är också typ rädd för puberteten, hela grejen är jobbig verkar det som :S
#1 Voicecracks ❤️
Bacon, svaret är bacon.
#20 Skitsexigt, eller hur? ;)
- Emil
#20 Så inihelvete!
Bacon, svaret är bacon.
#19 bra, då är jag inte själv i alla fall ;)
Du kan vara lugn, du kommer inte att dö jag lovar 😉Det är ju bra om du kan prata med tex din mamma / syster eller kompis, men om du inte kan / vill det så finns det säkert en kurator på skolan, och dom brukar vara jättelätta att prata med 🙂
Du kan ju skicka PM till mig om du vill snacka med nån, för vi är ju ungefär lika gamla 😊🙂
#24 Tack :)