(X) Fy vad arg jag är över betygen!!
Måste bara få skriva av mig!!
Usch fy fan vad jag är arg!! Vi gick sommarlov idag, och det PISSREGNADE, liksom vad mer kan förstöra dagen?
När vi fick våra betyg så var jag jätteglad och hade stora förhoppningar så som jag kämpat iår, och liksom jag fick massor av C och massor av D, och ett B och A. Så jag tittade inte så noga VAD jag fick i varje ämne, men när jag gick hem så såg jag att JAG FICK ETT JÄVLA D i idrott! Ni fattar inte hur missnöjd jag är!! Jag fick ett A på simning, och på broloppet (5,5 km) SPRANG jag på 33 minuter!! Det är ett C eller B! Och förra året fick jag ett C, HUR FAN KAN JAG HA SÄNKT MIG?!?! Jag är äsååå arg att det kokar inom mig och det pyser ut mina öron! Det jävla betyget gjorde att jag blev missnöjd med allt! Så gick jag och klagade till min dumma lärare, och han ba "du var bra på simningen ja men du var inte lika bra på friidrott och redskap". Så sa jag att jag visst var bra på friidrott och fick bra tider (för det fick jag!), och han ba "Ja det kanske skulle kunna bli ett C med det".. ASSÅ!!! Kunde han inte bara ha ändrat där?!?!
Och han har sån jäkla särbehandling på eleverna!! Först av allt, så har han JÄTTEsvåra prov och är JÄTTEJÄTTEbetygsnål. MEN!!!! Han dömer ju fanemä aktivitetn på lektionerna PÅ PROVEN!!!!! Bara för jag inte är så aktiv inom historia ex så får jag lägre resultat på provet!!! ASSÅ. Okej sure om han gör det på slutbetyget, men inte på proven!! Och dessutom så har jag ALDRIG fått högre betyg än C (det var once in a lifetime när jag fick det på geografi när jag pluggat röven av mig, fastän jag förtjänade ett B iallafall så fick jag lägre men jag fick sitta och vara nöjd), liksom jag får E och D på hans prov hela tiden!! Och mina vänner som jag är PRECIS lika duktig som, och till och med aktivare än dom på lektionerna, DE FÅR B OCH A på varenda jävla prov!! Alla mina betyg från honom så står det: E, E, D, E, D, D!!!!!!!!!!
FÖRLÅT för alla svordomar, men jag är verkligen SVINARG. Det var därför jag satte ett X i rubriken så jag har liksom varnat er. Ni måste inte skriva i tråden, jag verkligen BEHÖVDE skriva av mig.
Ja, man kan bli arg på betyg.. blev skapligt förbannad i 1:an på gymnasiet när jag fick IG i matte A pga nationella provet. jag hade klarat alla andra sorters uppgifter och prov, men fick ändå IG.
#1 Jag vet, sen är det så jäkla surt att man faktiskt ÄR med på varenda lektion, tar sin tid dit, och faktiskt pluggar hemma, så får man ett jättelågt betyg!
#2 Precis!
Jag fick bara 2 st D. 1 C. Och resten E..
Fick även 2 F och inget betyg i idrott för jag aldrig varit där..
Jag är faktiskt skit nöjd O.O
#4 Förlåt men, hur kan du vara nöjd? xD Och varför går du inte till idrotten?
Förstår hur du känner.. Vi är väl ganska jämngammla också så det blir lättare att förstå frustrationen 😕
#4: Okeeeej??????? 🤔
Det är bra för mig eftersom jag knappt gick i skolan i 8an och 7an.
I 7an gick jag bara i skolan några månader och under dom månaderna så sov jag på lektionerna typ.
Sen i 8an så gick jag bara någon månad igen och sen skolkade jag tills typ maj. Jag skolkade i flera månader. Sen började jag special klass ensam med en annan elev för jag fick stora sociala problem.
I slutet av åttan så hade jag G i vissa ämnen, fast eftersom jag inte gått i skolan mycket och då inte lärt mig varken matte eller något annat direkt mycket så var inte mina kunskaper direkt så som alla andras.
Jag låg på 7ans nivå när jag började 9an. Och har kämpat hela nian med att försöka få upp mina kunskaper väldigt mycket, och det har varit otroligt jobbigt för mig, speciellt i matten.
Jag var tvungen att lära mig 9ans matte när jag knappt har pluggat varken 7ans eller 8ans.
Så jag har haft otroligt svårt i skolan på grund utav detta, och jag var ganska säker på att jag skulle få F i massa ämnen detta året. Jag var ganska säker på det, fast nu när jag fick E i nästan alla ämnena så blir jag otroligt glad att jag ens kan få det eftersom mina kunskaper inom allting i skolan är inte liga högt som någon "normal" människa i 9an.
Och jag går inte till idrotten eftersom det är otroligt jobbigt, efter som jag är bög.
Jag vill inte dusha med alla killar i klassen för jag känner mig smutsig på något sätt. Och att dusha med en massa snygga nakna våta killar… Jag skulle få stånd på en gång! LITE pinsamt typ..
Plus så tycker jag att idrott är tråkigt och onödigt.
#7: Jag förstår om du upplever det som jobbigt. Men du har ju bara ett år kvar i grundskolan och tänk så här: om 10 år, vem bryr sig? Tror inte att alla kommer snacka om dig då, utan det är bara jobbigt just nu. Om det händer mig något pinsamt tänker jag alltid så, folk glömmer ändå bort det efter 2 dagar. Stå på dig och det finns säkert massa snälla människor här på iFokus som kan stötta dig. 🙂
#7 Jaha, då förstår jag dig! Eftersom jag bara lyckats jobba mig upp i 4 ämnen detta året så är det jättebra att du gjort det i ännu fler!
Jag tycker också att idrott är tråkigt och onödigt.
#8 Har slutat 9an nu :P Så nu slipper jag kämpa så mycket :D
Fast ingen har varit taskig om det eller så, dom flesta är faktiskt skit stolta över mig =)
#10: Vad bra! 😎Lycka till ute i "vuxenlivet" och hoppas det känns bättre 🙂
#10 Nejdu, gymnasiet kommer ju nu! Du får fortsätta kämpa tills du går i pension ;)
Förresten, jag öööönskar jag hade dig som vän! Jag har ALLTID velat ha en bögkompis ♥♥
Ni står där i duschen så börjar du "leka med vovven" ;o
- Emil
Tänk såhär: Betygssystemet suger. Nu har du hela sommaren framför dig, och du kan göra vad du vill!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Betygsystemet suger fett! Har det ens vart annorlunda, med MVG och det?
Ett A är värt mer än MVG.
- Emil
#17 MVG är A++ eller A+++
#13 Vi kan bli vänner om du vill xP fast jag är inte direkt "tjejig" eller så om du tror det :P Jag är precis som alla andra killar bara att jag gillar killar xP
#14 Hahaha XD ;)
#18 Nej?
- Emil
#18: NEJ! Det är svårare att få A en att få MVG 😉
#20-21, men jag frågade en av mina lärare. Vad är A i det gamla betygsystemet då?
#21 Jag vet att det är svårare att få A :P
#16 ja, det har varit svårare att få högsta. Men gymnasiumen och högskolan sätter högre krav för att komma in (har jag hört) så blir det svårare att få högre betyg… Blä!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ett A i det gamla betygssystemet motsvarar MVG, dock är det svårare att få A än MVG, alltså kan man säga att det är värt mer. Men som sagt motsvarar A - MVG :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
Min mamma som är lärare har sagt att förut fick man typ G-, G, G+, VG-, VG, VG+… osv
Nu är det typ:
MVG+ = A
VG+ = B
VG = C
G+ = D
G = E
IG = F
Vet inte om det stämmer, men det låter rimligt!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#25 så säger dom här med :P
A-MVG B-VG+ C-VG D-G+ E-G F-IG
Så här är det ju :)
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
#27 Nej, inte riktigt :)
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
#28 Hur är det då?
#23 Gymnasium bestämmer inte intagningspoängen, de bestäms av hur många som söker in och vilka betyg de har.
Om skolan kan ta in 100 elever men det är 500 som söker in, så kommer de 100 elever med högst betyg komma in på skolan. Om den som har sämst betyg av dessa hade t ex. 250 poäng så blir intagningspoängen 250, eftersom alla som hade högre poäng än så kommer in.
Det finns vissa skolor som har antagningsprov osv (gäller bl a. vissa estetiska linjer) men det är ändå de bästa som kommer in, skolan sätter ingen gräns för hur många poäng man måste ha utan det vet man först när alla antagningar är klara 🙂
#29 Eller, som alla har sagt till mig så är det som #25 säger. Så har lärarna med sagt? 😮
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.