Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3055 ggr
[okänd15]
0

ig i idrott?

Är idrott och slöjd 2 kärnämnen? 

Jag har haft F / ig i slöjd och idrott as länge. o vet inte om jag kommer fixa det innan det blir dags att börja gymnasiet. så jag undrar om jag kommer få GÅ IV bara för jag inte klarat av idrott o slöjd o ha det ett helt år???:O hemskt..

Linnsan91
0

Jag skulle råda dig till att prata med dina lärare och se vad som krävs för att rädda betygen. Kolla på gymnasieguiden och se om dom har några riktlinjer för vad som krävs för att få gå gymnasiet. Jag har för mig att man måste bli godkänd i idrott nu, men jag är inte helt säker.

[okänd15]
0

#1 haha jag tror jag bara behöver gå dit för att bli godkänd! haha inte vart på idrotten på 3år..o slöjden går jag på när jag får lust :\

Anoki
7

Gå dit då?

[okänd15]
0

#3 det är inte så lätt får groov ångest varje gång

Anoki
2

#4 jo men du lär inte höja dom annars till E. Beror ju på vad för gymnasium och inriktning du väljer, om du kommer in med två E eller om du behöver minst E.

[RC1393]
0

#4 Varför? Är det problem med lärarna? Tål du inte slöjdmiljön? (främst träslöjd tänker jag då) Vill du inte byta om med dina klasskompisar? Är lättare att hjälpa dig om du talar om vad som är problemet. Tror också att det skulle vara bra att prata med någon om du får ångest. Skolkuratorn eller skolsköterskan går jättebra att vända sig till.

[Tilde]
0

Så länge du är med på lektionerna kan de inte underkänna dig i ämnena. Vill du inte bli underkänd så får du bara suck it up och gå dit. :) Du behöver inte vara med på idrotten om du inte vill, bara du är där.

[MiniPim]
0

#7 Vissa i min klass har blivit underkända för dom inte varit med osv. :O

Anoki
3

#7 så var det förut. Men nu kan man bli underkänd även man är där.

Clementinbarn
0

#7 Jag blir underkänd i idrotten nu på gymnasiet bara för att jag missat att bada! Annars skulle jag få D i idrott.😃
Så att bara gå dit hjälper inte, om man inte har en snäääll lärare 😛

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Tilde]
1

#9 Jaha, för när jag gick på gymnasiet behövde man bara vara där. Fast det var 3 år sen.. 😛

Frosstis
0

Det är såå dåligt, jag borde få A i idrott! Hatar nya betygsystemet.. fick A i simning och sen är jag inte så bra på orientering.. men dans fick vi C på förra året, och så sprang jag snabbt 5,5 km så jag borde få minst ett C!

Tips till dig TS: Gå till lektionerna ;)

[okänd15]
0

#6 jag vet inte. har alltid hatat idrott med klassen! sen jag gick i 1an..haha har alltid haft problem med allt. 1. jag är boll rädd. 2. skäms att "Träna" framför andra , 3. rädd för att misslyckas , 4. känner mig för fet för att ens vara med..osv.osv.

Kelin
0

Slöjd och idrott är inga kärnämnen! Så nej det behövs inte, det ända är att du förlorar minst 20 poäng…

Underbarn
0

Fick VG i idrott och då deltog jag bara enstaka lektioner och ofta "inga kläder" så jag gick på promenad eller tittade på. I slutet innan betygen sattes var jag med på mer än vanligt, hade en lektion ihop med en kompis och så var jag med på skridskor (åkte ett par minuter bara) och det visade en bättring och engagemang så jag höjde mig från G till VG.

I slöjden fullföljde jag inte ett enda moment, jag sydde typ halvklart. Gav upp, ledsna, det blev inte snyggt. Stickade bara en vante (alltså inte två…) och samtidigt läste jag tidningar haha… fick VG.

Inte så svårt mao, att få G i dessa två ämnen så det är bara bita ihop och gå dit.

[Tilde]
1

#14 Man får inte ta studenten med IG:n dock. Så TS får jobba extra hårt då!

[RC1393]
0

#13 Det är du inte ensam om. Själv tycker jag att jag inte är något vidare på någonting egentligen. Jag kan knappt fånga bollar och orkar knappt någonting, men man blir inte utskrattad för det. Inte i min klass i alla fall. Kan du inte prata med läraren och berätta om ditt problem? Som regel brukar lärarna vara väldigt tillmötesgående, det är ju deras jobb att kunna hantera ungdomar och att hjälpa dem klara av skolan🙂

Fridaaaa
2

#16 Menar du på gymnasiet?
När jag tog studenten fick man det men man fick max ha 4-5 ig, inte mer. Efter det blev det bara "samlat" och inget fullt program.

------------

När jag skulle söka till gymnasiet, var idrott en av kärnämnerna.
Men, sedan berodde det på vilket program man sökte sen, om det gjorde något om man hade godkänt i idrott eller inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clementinbarn
1

#16 Man får ha något enstaka IG när man tar studenten, dock så får man inte ha något streck! 🙂

[okänd15]
0

#18 jag ska söka till samhälle inriktning beetendevetenskap , vet du om idrott är viktigt då? 

#17 Dom sa att jag måste vara med 50 % med klassen , ombytt och aktiv och 50 % nere på ett gym! ( aså en halvtermin med klassen o en halv nere på gym)… det var den enda lösningen!

[okänd15]
0

#19 bara en fråga är det inte värre med IG? för jag menar ig betyder att man har försökt men misslyckats! och streck att man inte ens vart där?

Fridaaaa
1

#20 Aldrig kollat upp den linjen så vet tyvärr inte. Och vet inte om något ändrats sedan jag sökte.

Clementinbarn
0

#21 Kanske, men det är så det fungerar! 
IG räknas ändå som ett betyg och att du närvarat på lektionen som du ändå ska göra och strecket är ju att du inte fått något betyg och att du inte varit där alls. Och går man inte på lektionerna så får man inte heller ta studenten. 🙂

Underbarn
0

IG visar att du iaf försökt! Och medverkat. Ett streck visar att du inte varit engagerad. Jag gick samhälle och man har idrott A och ev B

[okänd15]
0

#24 ohh neeej :O hade du idrott år ett på gymnasiet och år 2? lr bara första året?

Fridaaaa
1

#25 Jag hade idrott A på gymnasiet, gick naturbruk, vi hade det i 2 år.

Inaarah
0

#20: Nja, för att gå samhällsprogrammet tror jag inte du behöver ha godkänt i idrott och slöjd. Om jag minns rätt måste du ha godkänt i minst nio ämnen, bland annat svenska, matte och engelska. Borde även vara så att du måste vara godkänd i so-ämnena med, tänker jag. Bara du är godkänd i de ämnen som krävs bör det inte vara några problem. Antagningspoängen till samhäll är inte jättehöga, såvida du inte ska gå på någon speciell skola.

I gymnasiet sedan kommer du ju läsa en idrottskurs, idrott och hälsa 1. Så jag skulle råda dig att vara med på idrotten redan nu så det inte blir allt för jobbigt när du börjat gymnasiet. :)

Inaarah
0

#25: Man läser en idrottskurs på 100 poäng, men många skolor delar upp den på år 1 och 2. T.ex kommer jag fortsätta läsa idrott även i tvåan. ^^

[okänd15]
0

Bara en fråga om jag har 190 påäng säger vi…och det krävs 210 att komma in i samhällelinjen..och jag söker in till ett gymnasium i min kommun , kommer jag in då?  lr är det inte deras skyldighet att få in mig på det jag valt?

Fridaaaa
1

#29 Det är inte deras skyldighet att få in dig på ditt förstahandsval nej.

[okänd15]
0

#30 men om jag väljer 3 val nån av dem måste väl jag komma in på? lr kan det hända att man inte blir antagen tack vare för dåliga betyg även fast det är inom komunnen?

Inaarah
0

#31: Ett tips är att kolla antagningsstatistiken och se vilka skolor som dina poäng räcker till. Även om det är inom kommunen så har de ingen skyldighet att du blir antagen. Däremot har de skyldighet att hjälpa dig med din situation, som kan bli att t.ex placera på IV så du får plugga upp betygen. 

När ska du börja gymnasiet?

[okänd15]
0

#32 jag ska börja 9an nu till höst. men vi ska välja linje och gymnasium nu i höst :\

[okänd15]
0

mina betyg är för låga iallafall så dem ligger till nu :\

Fridaaaa
0

#33 Men då har du chansen att kanske höja dig i vissa ämne nu på hösten & våren?

Clementinbarn
1

#34 Om jag minns rätt så kommer dina betyg du får i 9an vara dom som avgör om du kommer in eller inte på den linjen du har valt. Så isåfall får du pallra dig till idrotten och slöjden och försöka få ett godkänt. 🙂

[okänd15]
0

#35 det hoppas jag. nått jag blev jätte ledsen över var min svenska lärare.

Jag hade lämnat in alla uppgifter i tid.

Jag fick B på 2 st.

och D på 2 st.

han sa att jag har höjt mig denna termin. jag har fortfarande kvar där han skrivit BETYGEN b och d ..på ett papper..

När han säger betygen så säger han nej du har inte lämnat in den där uppgiften. oså säger han även att jag bara fick E PÅ DOM JAG LÄMNADE IN. vilket inte är sant. han gav mig iallafall E slutbetyg. jag blev galen den dagen! dampa sönder.

svårt att förklara. men äre inte så att man brukar betygsätta mellan. t.ex om man har B på nått och D på nått får man c lr?

nottheonly
0

Det stämmer inte att man inte får ta studenten om man har streck eller IG. Åtminstone inte där jag gick, jag hade streck i Idrott och några IG (fick samlat betygsdokument) men jag fick ta studenten. (Det kanske är hårdare nu?)

Fast det är ju inte roligt att gå ut med dåliga betyg och om jag hade kämpat på mer så hade jag sluppit pluggat upp dem nu på folkhögskola.

Underbarn
0

#25 på min skola har alla program Idrott A i två år och sista året (eller så kan man välja att ha två idrottskurser i tvåan) kan man ha idrott B om man vill (valfritt). Tror att man måste ha idrott A. :)

Beror lite på hur stor kommunen är och hur populär skolan/programmet är. Min kommun är liten men få ansökningar så i princip alla kommer in.

Clementinbarn
0

#38 Tror de blev hårdare i samband med det nya betygssytemet, vi går ju i de såkallade "gy11" eller va de nu är mina lärare brukar kalla det.. 🤔

Men jag vet inte till 100% såklart, ibland så säger lärarna bara sånt för att vi ska se till att verkligen gå på alla lektioner. För att "skrämma" lite typ.

[MiniPim]
0

Jag tyckerpersonligen idrott är det roligaste ämnet, det är då man rör på sig och har verkligen kul. Mycket roligare än andra ämnen:)