Annons:
Etikettövrigt
Läst 625 ggr
kaninalskaren06
8/4/20, 4:19 PM

Skäms över allt

Hej! Jag är en 14 årig tjej som skäms över seriöst allt jag gör. T.ex så skäms jag över att vi har många väskor när vi ska till stranden, eller om jag ska in till nån affär så känns det som att alla stirrar på mig och judgar mig så fort jag kollar på nåt klädesplagg, skäms verkligen ihjäl då, och så om vi går på nån typ stig så tänker jag alltid ”tänk om nån tycker jag är konstig? får man ens gå här? dom som bor i närheten kanske blir arga” asså det är så jobbigt. verkar ju som att jag bryr mig jätte mycket om vad andra tycker, vet inte riktigt varför. Eller jag är extremt osäker på mig själv och mitt utseende , så kan ju va en anledning. Vad skulle det annars kunna bero på? Och hur ska man bli av med detta?

Annons:
Herveaux
8/4/20, 6:57 PM
#1

Jag känner med dig. Jag hade såna perioder när jag var tonåring och det var vidrigt jobbigt. 
Sen dess (jag är 33år idag) har jag blivit mycket bättre på att helt enkelt skita i vad folk tycker och tänker. 😃

Det borde finnas bra hjälp antingen att läsa eller videor på YouTube om sånt här. 
Jag har en fantastisk bok där just såna här tankar togs upp och hur man kan jobba bort dem men den boken tror jag är skittråkig för en 14-åring att läsa.

Hoppas andra kan komma med bra tips!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

HeliVivi
8/4/20, 7:30 PM
#2

Hade samma problem, började må sämre av det etc och slutade till sist bry mig (eller i början låtsades jag att jag inte brydde mig, vilket ledde till att jag slutade bry mig). Har en ganska annorlunda stil och även är ganska mot normen på många sätt. Visst, i början är det svårt men jag insåg hur mycket det hindrade mig från att må bra. Jag hittade vänner som inte judgar mig och stöttade mig igenom det hela. Att bara sluta försöka tänka på vad andra tycker och tänker då alla är osäkra på något sätt hjälpte.

kaninalskaren06
8/5/20, 12:50 PM
#3

Tack så jätte mycket båda två! #2 gud vad skönt att du hittat folk som stöttar dig genom det hela<3

Sindri
8/5/20, 1:52 PM
#4

Du är precis som vilken normal tonåring som helst! Det finns inga som är så självkritiska som tonåringar. De flesta har lärt sig att dölja det och istället visa en helt annan sida utåt. Och bluffen lyckas för det mesta. Det är inte bara du som tror att du är den enda udda, att du är konstig och annorlunda. 

Min mamma sa nåt bra till mig när jag var tonåring; Varför tror du att hela världen är koncentrerad på dig och bryr sig om hur du ser ut, vad du gör, vad du säger?
Det fick mig att tänka efter.
Du kanske som jag är en iakttagare och lägger märke till mycket i din omgivning, hur folk pratar, rör sig, klär sig etc. Då är det lätt att man tror att andra gör likadant. Men om du ställer dig i ett gathörn och tittar på hur folk rör sig, så märker du att de flesta inte alls ser sig omkring och iakttar andra. De är fullt upptagna med (för det mesta) sin mobil, eller prata med sitt sällskap, kolla trafik etc.

Många människor är dessutom så upptagna med att tänka på hur de tar sig ut själva att de inte alls märker hur andra tar sig ut.

Om du iställer är mer genuint intresserad av andra människor så märks det på dig och då blir du mer intressant för andra. Alla människor vill bli bekräftade, vill spegla sig i andra.
Om du tänker så när du börjar din nya skola så får du det mycket lättare. Tänk bort dig själv och att du verkligen inte är viktigare än någon annan, var nyfiken på din omgivning, dela glädje och skratt med andra.

Många blyga rekommenderas att börja med teater. Teater är ett bra sätt att glömma sig själv och gå in i en annan roll. Många stora skådespelare och andra som har offentliga roller kan vara väldigt blyga privat.

Jag tror det kommer att gå bra i din nya skola, men kom ihåg att det inte är skolan eller eller skolkamraterna det härnger på. Det hänger på dig och den du vill vara. Våga visa vem du är, och var stolt över det.

kaninalskaren06
8/5/20, 1:59 PM
#5

Åh, tack så jötte mycket. Det där ska jag ha med mig hela livet.❤️

kaninalskaren06
8/5/20, 2:02 PM
#6

Jo jag har funderat på teater också, men har en rejäl scenskräck.

Annons:
kaninalskaren06
8/5/20, 2:02 PM
#7

Jo jag har funderat på teater också, men har en rejäl scenskräck.

Sindri
8/5/20, 3:03 PM
#8

Lena Nyman och Margareta Krook var två väldigt framgångsrika och hyllade skådespelerskor.
Lena Nyman var så otroligt blyg när hon var liten, och hennes mamma satte henne i teaterskola. Hur bra blev inte det!
Margareta Krook har berättat själv att hon brukade spy ute i kulisserna på Dramaten.

Ibladn är det bästa man kan göra att göra just det man är mest rädd för. Kanske har vi alla redan gjort det?

Det finns en väldigt fin dikt av Ingrid Sjöstrand om det:

En gång började du gå
du släppte tingen omkring dej
och kastade dej ut på golvet
utan att hålla i någonting
Gör om det! Gör om det!

tullebull3
8/7/20, 9:11 AM
#9

alla gör vi fel och konstiga saker. de som uppskattar våra konstigheter är de som kallas vänner.

[Henry Norrström]
8/18/20, 5:48 PM
#10

#4 Sindri….du är så bra, kan inte säga det bättre.

Kanin…. du har fått de bästa svaret……

Kram till Dig Sindri

Henry

Upp till toppen
Annons: