Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 3108 ggr
fsigge
0

har du tvångstankar?

som rubriken lyder har ni några tvångstankar?

Själv har jag att jag måste gå på de vita strecken på övergångstället och när jag ska höja volymen på datorn eller tv:n så måste det var ett tal som slutar på 0 eller 5 t.ex 45 eller 65 eller 60 absolut inte 62 jag vet inte varför! Och att jag måste städa rummet innan jag går och lägger mig och öppna garderoben!

Berätta om era tvångstankar🙂

Frida

sasha_setter
0

Det enda jag kommer på är att jag måste nudda vid alla v-brunnar och absolut inga a-brunnar. Detta kommer från när jag var liten och min mamma skämtade med mig och sa att v-brunnarna gav tur och a-brunnarna otur. Jag tror inte på det men bara måste följa det ändå😛

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

BonaDea
0

När jag går på typ en trottoar eller gångväg med såna fyrkantiga plattor (vet inte om ni fattar vad jag menar med det, haha) så måste jag gå på varannan platta. Sen om jag har börjat sjunga på en låg måste jag sjunga klart så det är skitjobbigt om någon pratar med mig mitt i eller säger åt mig att vara tyst haha :P

Hälsningar Johanna

Min blogg: teamvinter.blogg.se

dyoxide
0

Precis som dig, #0, måste jag ALLTID ha TV-volymen så det slutar på 0 eller 5, datorn och radion i bilen spelar dock ingen roll… o.O

Utöver det måste jag ofta knäcka med fingrarna, måste sitta på samma plats vid matbordet, måste ha skorna på RÄTT plats i hyllan (jag blir skitsur och flyttar undan skorna om någon annan stält dom där, samt om någon tar min plats vid bordet), måste ha symmetri, särskilt i ansiktet och armarna, dvs om någon pussar mig på vänster kind måste denne även pussa mig på höger kind på samma ställe, annars måste jag typ trycka med fingrarna olika mycket på kinderna för att det ska kännas likadant på båda sidorna 😛

Och om jag äter typ chips, pasta eller något liknande, så måste jag alltid ta ett ojämnt tal åt gången, allra oftast 3st. Om det slutar ojämnt brukar jag typ dela på ett av dom sista chipsen så det blir tre, alternativt slänga eller ge det till t ex mamma eller vem som nu kan sitta i närheten xD Och har jag kjol på mig måste jag hela tiden gå runt och dra i den, där bak. Tror det kommer från att jag brukade vara rädd att min rumpa syntes, men nu måste jag liksom göra det o.O

conadrie
0

#0 & #3 Har exakt samma tvångstanke när det gäller TV-volymen, haha. xD Även att jag måste knäcka fingrarna, som för #3, och nacken hela tiden.

Har även tvångstankar att jag måste smöra på precis hela mackan (den sidan man smörar på då, såklart), inget av brödet får vara utan smör. Vet inte varför, bara är så. 😃 så gott det bara går åtminstone.

En till är även att om jag på börjat på någonting, så måste jag avsluta det. T.ex om jag målar, och känner att jag inte orkar, så kan jag inte lägga ner innan bilden är klar.

dyoxide
0

#4  Det glömde jag också! Samma sak för mig med mackorna… Smöret måste vara jämnt och överallt, och samma sak med typ ost! o_O

[Zlarviig]
0

Jag måste ha tv volymen på prick 25, inget annat. Om mamma tittar på tv så sänker/höjer jag tills det blir 25 annars kan jag inte titta på tvn.. Jag måste också skölja ur glas och muggar minst två gånger innan jag kan fylla det med vatten. Om jag ska ha is i vatten så måste jag först sätta på kranen, sen lägga i is och sen fylla på glaset. Om jag tex brer en macka och smöret tar slut så måste smörpaketet vara HELT tomt innan det kastas, så om det blir något kvar som inte räcker till en till macka så får hunden eller katterna slicka upp det.

Jesperlinden97
0

Jag försöker gå emot det, men om jag är ute och går med vänner mår jag som bäst om jag går på höger sida om dom. Samma när jag sitter i en bil. 
Sen om vi sitter och snackar mår jag också som bäst om jag kan se alla. 
Knäcker med lederna gör jag också :S

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Gaiezza
0

I tunnelbanan så måste jag kliva på "S" märkena på golvet och får inte gå på "strecken" mellan de stora plattorna.

Knäcka fingrarna, när jag har ätit klart så måste jag ställa glaset på vänster sida. Är säkert mer som jag inte kommer på nu.

Bacon, svaret är bacon. 

Thildalulu
0

Jag har rätt mycket tvångstankar, jag kan få väldigt mycket ångest och känner mig jättedålig om jag försöker att inte göra det xP

Jag måste dra med nageln på space-tangenten på mitt tangentbord, lite jobbigt eftersom jag kan få behov av det när som helst, så om jag sitter och spelar och allt händer fort måste jag göra det mitt i allt.

Om jag ska göra en ostskiva måste jag göra osten helt jämn med osthyveln innan jag kan göra ostskivor som jag kan äta. Även om den är nästan helt rak måste jag ändå hyvla lite så att det känns perfekt. Det gör min mamma galen för att jag slösar ost..

Ibland när jag går så får jag bara ett ryck att jag inte får gå med den foten som ska gå, så om jag har tagit ett steg med vänster fot och ska ta ett med höger så måste jag stanna och ta ett steg med vänster igen bara för att. Jag gör de diskret, så ingen tror att jag håller på o går jättekonstigt eller nåt :l

Wanzel
0

- När volymen på tvn ska höjas eller sänkas så ska den sluta på 0 eller 5! Annars stör jag mig något så grovt på det, och sitter och tänker på det hela tiden.

- V-brunnar ska man gå på, och A-brunnar ska undvikas.

- När jag fyller ett glas med vatten så måste jag skölja ur det 3 gånger innan. Dock inte när jag är i skolan (finns inte möjlighet) eller när jag är hos min pojkvän (känner mig mer konstig än vanligt).

- När jag har ost eller skinka på mackan så får det INTE hänga utanför själva mackan. Om det gör det så måste jag riva bort bitarna och äta det innan jag sätter mig för att äta själva mackan.

- När jag äter något så vill jag helst att maten ska vara "jämt delad" i munnen. Alltså lika mycket på höger som på vänster sida. Annars känns det som att den ena sidan får jobba mer, och då känns hela käken ojämn.

- Om jag har något som är lite mer urringat så måste jag alltid gå och dra upp över brösten. Även om det inte ens är nära på att man ser "för mycket" så går jag och oroar mig att man gör det.
Och när jag har klänning så drar jag alltid ner över rumpan, även om jag har shorts under, för jag är rädd att man ska se min rumpa.

sasha_setter
0

O just det! Jag kan inte blanda sås i ris… Om jag äter typ korv stroganoff med ris så lämnar jag alltid en liten "mur" av ris mellan där riset låg och såsen… Äter heller inte de flesta såserna…. :/

Thildalulu
1

#11 Sås är för veklingar xP Nej men jag tycker typ samma, den enda sås jag brukar äta är typ kebabsås och ketchup.

Pennybus
0

Nr jag åker bil på t.e.x. motorvägen och det finns lyktstolpar och sådanna där reflexpinnar måste jag lyfta tårna när man åker förbi de, samma sak med stillastående bilar och smala skuggor Stenbrickor och kakelbrickor måste gås på, aldrig sprickorna. Måste hyvla av översta lagret, sidorna och kanterna på osten innan jag kan hyvla skivor åt mig själv, och dessa "rester" som hyvlats av slängs till vovvarna vilket resulterar att när jag har ost framme kommer de och sätter sig som små ljus. Det är allt jag kan komma på.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

nottheonly
0

När det gäller volym på tv/dator för mig så måste det vara ett jämnt nr, annars så mår jag typ dåligt 😛

Innan jag går hemifrån så kollar jag spisen, fönstren, balkongen, var katterna är, att alla sladdar är ur dragna och att dörren är låst hur många gånger som helst innan jag kan gå hemifrån.. brukar också ta kort på spisen så jag kan kolla när jag är ute att det verkligen står 0 off 0 0 0  haha, riktigt jobbigt 🤓

sen har jag väl en del andra saker, men det är dessa jag kommer på nu. Mina tvångstankar har liksom blivit " en del av mitt liv " så jag tänker inte så mycket på det.. 🤦‍♂️

jojjows
0

Jag måste alltid vakan tidigt på morgonen, annars mår jag dåligt :s

fsigge
0

varför har man tvångstankar egentligen? Man vet oftast inte varför man har dem men nästan alla människor har iallafall minst en och då måste det finnas en förklaring.

Frida

sasha_setter
2

#16 Dem flesta är nog väldigt ingrodda vanor som man mår dåligt av att bryta…

julolagus
0

Alla mina skivor i mitt skivställ måste stå EXAKT likadant.

Greigh
0

Mina filmer/skivor i samlingen måste stå i bokstavsordning, årtal och nummerordning.

Juliaskaniner
0

Biter ihop med tänderna när jag åker förbi skuggor eller bilar. Kan inte gå längs trägolv (alltså längs fibren) Kan inte gå med hälen i backen när jag går förbi folk eller går påvidda golv Bruksr gå på varannan, eller i ett annat "mönster" på golv där det är plattor eller olika färger. Kommer inte på just nu, men har även masda sjuka jag ej vill dela med mig av :)

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

-Idaoh-
1

Haha , ja har 2 st tvångstankar som alla mina kompisar tycker är fett kul ..

1. Jag måste spotta i toan när ja är klar (medans jag spolar då) . Missar jag spotta medans toan spolar måste jag spola igen .

2. Jag måste vrida vredet på dörren till max innan jag går och lägger mig annars kan jag inte sluta tänka på det .

Frosstis
0

Just nu kan jag inte komma på något som jag har, men när jag var liten så skulle jag trampa på varenda V brunn och om jag trampade på en A brunn skulle jag slå mig hårt, allting ska vara likadant på höger och vänster dvs om jag gick på en sten med höger fot måste jag gå på en lika stor sten på precis samma ställa på vänster fot m.m. Knäckte även fingrarna, fast det är väl ett ticks? Och så trampade jag med tårna efter varje lyckstolpe, men det har jag äntligen lyckas sluta med!

Lavèn
0

Jag MÅSTE gå till bussen när klockan är 07.36 om jag är en min försenad så måste jag springa en bit xD Även om det är gott med tid!

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[MiniPim]
0

ni vet gatulampor eller vad det heter, det är ju avstånd mellan varje och jag måste blinka imellan varje lampa xD ahhahha

[Tilde]
0

Det enda jag har på riktigt är att jag måste tvätta händerna med tvål när jag har varit ute eller tagit i hand med folk… Men det är mer på grund av min "bakteriefobi". :/

Gillar heller inte att gå på olika sidor av en lyktstolpe eller liknande, fast det är ingen tvångstanke. Inte heller att jag måste skölja ur glas x antal gånger innan jag fyller på med vatten. 😇

Tova.O
0

Alltid när jag har låst dörren och börjat gå en bit så måste jag gå tillbaka och dubbelkolla så det är låst. Samma sak med kaninburen. :|

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Ireland
0

Jag måste ha allt rakt och fint när jag ska till exempel rita, pennor och suddi ska ligga rakt och fint bredvid blocket när de inte andvänds och blockets nederkant måste vara parallell med bordskanten. Min säng måste vara bäddad innan jag ska någonstans, mina fjärr och spelkontroller måste ligga på en speciell plats på soffbordet. Jag måste plocka isär och sätta ihop bläckpennor innan jag kan använda dem.

fsigge
1

#27 är det inte jobbigt då att skriva med bläckpennor och om du ska använda typ lärarens och skriva något och hen kollar när du skriver vad gör du då?

Frida

[Odde]
0

Jag måste bädda sängen so fort det blir lite blir skrynkligt! ska va perfect!^^

Tregly
0

Måste alltid skölja glaset med vatten innan jag kan fylla på med dricka och dricka det. 

Kan inte släcka lampan när jag ska sova om klockan står på 00:00 eller 11:59. 

Måste kolla under sängen innan jag ska lägga mig xD

Allt jag gör måste vara en jämn siffra, tex volymen på TV:n eller datan. 

Kommer inte på något mer nu 😛

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Vikan
0

Är jag i badrummet, får inga kläder ligga på mattan där inne. Måste även sätta upp mitt hår… ska jag bada (för feg för att gå ner i källaren), måste jag skölja badkaret. Även om det är rent. Bara måste göra det… Har jag varit i stallet måste jag tvätta händerna. Kan verken äta eller röra något… 

Har en del saker som jag glömmer bort, skjuter undan. Fast det finns där och jag gör det "automatiskt"..

kingston&charlie
0

Jag lämnar ALLTID sista kanten på mina mackor. gör det automatiskt utan att tänka på det :S

mejamylove
0

Jag harklar mig KONSTANT, jag har gjort det i ett halvt år nu och det kommer fortfarande upp slem, (sry för dom bilderna i huvudet :P) 

Jag kan inte dra mitt finger längs med någonting utan att behöva dra det mot motsatta håll efteråt :P

emmaap
0

Om jag ska ställa alarm på mobilen måste jag sätta det så det inte är på ett hel- fem- eller tiotal. På morgnarna ringer till exempel min mobil 6.02. Har provat att sätta det prick 6 några gånger, men det slutar med att jag får panik och inte kan sova förrän jag ändrat det. 

Sen måste jag borsta tänderna på ett visst sätt, alltså att jag borstar de olika ytorna i en viss ordning. 

Tvättar också alltid händerna precis innan jag ska lägga mig, kan hända att jag håller på att somna men tvingar mig själv att vakna för att kunna gå upp och tvätta händerna. 

Sen ibland får jag som engångstvångstankar eller hur man ska säga. Typ att jag får för mig att jag bara måste röra vid en viss sak eller något och kan inte tänka på något annat förrän jag gjort det. Sen är själva tvångstanken liksom borta tills det dyker upp något annat jag bara måste göra :P

Hälsningar Emma! :)

Tokyo
0

När jag ser på tv måste volymen sluta på 0 eller 5, som dig TS. Även om jag ibland tycker det blir för högt eller för lågt. 

När andra i familjen ser på tv så tvingar jag dom att sätta volymen på något som slutar på antingen 0 eller 5. 

När det är höst och jag ser ett "knastrigt"/torrt löv måste jag trampa på det. Älskar ljudet :3

fsigge
0

jag måste också tilla att varje gånga jag går längs med en buske drar jag ALLTID av löv från en  gren. Fråga mig inte varför!

Frida

Ireland
0

#28 Jag tar min egen isåfall, På banken brukar jag dock bita ihop men brukar typ ta isär min penna en extra gång efteråt.

[Odde]
0

Måste dock säga att det är mycket av detta som inte är OCD ^^

[Ebidda98]
0

Om fönstret är öppet måste handtaget vara "nere". Annars får jag halvt panik…

[Ebidda98]
0

Kanske ingen tvångstanke men…

Frosstis
0

#39 Sov inte med mig, jag sover under fönstret och på morgonen tar jag foten och öppnar fönstret och då blir handtaget uppe :D (orkar ju inte resa på mig så då ersätter foten min hand hehe)

[Ebidda98]
0

#41 Haha, tack för varningen :P

Frida B
0

Jag kan inte låta en vattenkran rinna. Alltså, ska jag diska så sköljer jag, stänger av. Sedan sätter på vattnet, sköljer nästa sak, stänger av. O.s.v… Kan inte låta saker stå och droppa heller.

Sen kan jag inte ha elkontakter i om jag inte använder det den ger ström åt… Kan inte ha i laddaren till datorn i väggen om den inte är kopplad till datorn eller mobilen o.s.v.

Kan ju tillägga att jag vet varför detta kommer sig, och det är tack vare min tekniklärare i 9:an och min naturbrukslärare nu…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Ebidda98]
0

#43 Känner igen mig!

[Kajsaa_00]
0

MÅSTE slå på 3 saker tre gånger var om jag ser att klockan är tex 12:12, 13:13 osv..

Om klockan är 12:11 väntar jag tills det slår över till 12:12 så jag kan slå på tre saker tre gånger.. 😐

nadilda
0

Jag måste döpa alla bilar jag ser. Och då går det till så att jag får lägga till en valfri bokstav till dom bokstäverna som redan finns på registreringsskylten. Om bilen t-ex- har bokstäverna LLE då lägger jag kanske på ett A i börjar så att bilen heter ALLE, gör så på varje bil jag ser. Och om en bil redan har ett fint namn som ex. MIA så "sparar" jag den bokstaven så att en annan bil kan få två bokstäver. 😛