Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 5686 ggr
batong_elvis
2

Död mitt framför ögonen

Ikväll har nog något utav det värsta någonsin hänt mig. Jag har sett en kille hoppa framför ett tåg.. Jag stod på stationen med dem andra och fick ögonkontakt med en kille i min ålder som såg väldigt dyster ut, jag följer honom med blicken. Några sekunder senare kommer ett förbi passerande tåg, killen hoppar då rätt ut framför tåget och dör. Tåget bromsar in ordentligt, väldigt många börjar skrika. Allt annat känns suddigt. Känns så overkligt att någon dött på bara några sekunder mitt framför ögonen. Mår riktigt dåligt över att jag eller någon annan inte gjorde något, men till mitt försvar gick alltih väldigt snabbt. Mår riktigt dåligt och gråtit, spytt och kippat efter luft i drygt tre timmar och har just samlat mig något. Känns lite som om det är mitt fel, varför gjorde jag inte si och så? Ville mest bara skriva av mig lite, få uttrycka vad jag känner.

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

joheck
5

Måste bara säga att jag tycker att det är ett väldigt själviskt sätt att ta livet av sig! Blir så förbannad att vissa inte tänker på andra.

Självklart va det inte ditt fel! Finns inget du kunnat göra. Försök att bara glömma och gå vidare. Har ingen aning om hur du måste känna.

Styrke kramar till dig! Hoppas verkligen inte det är nått som kommer att förfölja dig resten av livet!

tankgirl
0

Jag beklagar.

Det är uppenbarligen inte ditt fel men du borde prata med folk som förstår om det. I allmänhet är självmord och självmordstankar något vi alla borde prata mer om. Att en individ har självmordstankar är allas problem, anser jag. Det är upp till dig att välja livet och inte döden.

Lycka till hoppas du blir riktigt gammal :)

juliino
29

Blir så arg när folk säger att det är själviskt att ta sitt liv.

För att en människ ska ta sitt eget liv krävs det väldigt mycket. Den människn mår så fruktansvärt dåligt att den inte ser någon annan utväg än att ta sitt eget liv. Denna kille måste ha gått igenom ett helvete och jag förstår varför han gjorde som han gjorde.

Jag mår själv inte bra och äter flera olika mediciner och vet hur det är att må psykisgt dåligt.

Eftersom att människor inte ser att man är sjuk tar dom inte en på riktigt allvar.

Det finns inget själviskt med att ta sitt eget liv. Dom anhöriga som vill ha kvar personen som mår dåligt tvingar ju kvar personen i allt lidande är inte det själviskt då?

joheck
12

#3 Det jag mena var att just detta sättet att ta sitt liv är oerhört själviskt, inte att det är själviskt att ta sitt liv! Tänk på personen som körde tåget, tänk på alla personer som var där och såg det. Dom kommer för alltid att bära med sig det här. Och du ser ju hur berörd ts blivit, tar på sig skulden och mår skit. Så ja, jag tycker det är extremt själviskt att kasta sig framför ett tåg! Finns många sätt att ta livet av sig där personer kan slippa denna skuld och sorg!

UlrikaD
12

Jag tror personen menade att just detta sättet är väldigt själviskt. Helt klart finns det ju en person som mår väldigt dåligt över detta.

Och hur ska lokföraren inte må? Och alla andra personer?

Jag kan förstå att man mår så dåligt att man vill avsluta det hela. Men det är inte rätt att dra med sig så många andra i sitt självmord.

joheck
1

#5 Precis det jag menar!

UlrikaD
1

#6 Ditt inlägg hann inte komma upp innan jag skrev. Men bra att jag fattade dig rätt iallafall.

joheck
0

#7 Det va bra att du skrev också. Det kan vara så svårt att få fram det man menar, ibland är det lättare för en utomstående som förstått det lite otydliga som man skrivitFlört.

[Tilde]
1

Men gud… jag vet knappt vad jag ska skriva! :S Kan inte föreställa mig hur hemskt det måste ha varit att bevittna något sånt… Det är, enligt mig, egoistiskt med självmord (såklart beroende på stiatuinen, t.ex. de gånger då personen faktiskt har familj och vänner som älskar henne/honom), men speciellt på allmäna platser!

När jag var liten och familjen körde på autobahn i Tyskland, så var det tydligen en bilkrock och det låg döda människor längs vägkanten. Jag minns det inte, men min mamma berättade det i år. Förmodligen är det något som jag har förträngt då det lär ha varit en extremt hemsk syn.

Jag hoppas att du vet att det inte fanns något du hade kunnat göra - hur skulle du kunna veta vad personen hade för planer? Det måste vara traumatiserande att vara med om något sånt, men jag hoppas att du kan komma över det och acceptera det som något du inte hade kontroll över. Det hjälper nog mycket att prata om det.. :/

UlrikaD
0

Jag glömde helt av vad jag egentligen ville ha sagt.

Till personen som såg detta nu då. Mår du dåligt så sök hjälp så att du kan få prata om det. Det kan göra stor skillnad bara att få säga högt hur man mår och känner. Om du inte pratar med vänner, föräldrar, syskon så kanske kurator på skola (vet inte hur gammal du är) annars kurator på vårdcentral osv.

Det kan vara så skönt att bara få bekräftat att det faktiskt inte fanns någonting du kunde ha gjort och få bearbeta det på ditt sätt och i din takt. Men förstår att du måste må dåligt av att ha sett någonting sådant på så nära håll.

PiganX
10

#9 Varför skulle det vara själviskt att avsluta sitt liv? Visst, många människor omkring (inte minst familjen) blir lidande, men ingen har bett om att bli född och har därmed inte heller någon skyldighet att leva för alla andras skull.

Nej, jag förespråkar inte självmord, jag tycker bara inte att det är själviskt att avsluta sitt liv. Och jag tycker också att det är fruktansvärt när det inträffar eftersom jag själv varit en av dessa som blev lämnade kvar. En i min familj tog livet av sig, och min kompis bästa vän tog sitt liv förra året, så jag vet hur hemskt det är. Men för det tycker jag inte att det är själviskt. Jag tycker snarare att det är själviskt att tvinga någon som mår fruktansvärt dåligt att leva, bara för att själv slippa bli sårad.

Cazzos
0

Usch vad tråkigt ts, både för dig och killen. Lägg ingen skuld på dig själv, du kunde inte förutse att han skulle hoppa! Styrkekram

deleteduser
0

Vet hur det känns, tyvärr. Såg en kille hoppa från en bro när jag var meter ifrån. Det är fruktansvärt, styrkekramar till dig.

Fridaaaa
0

Nej vad jobbigt :(

Du eller ni kunde ingenting göra! Har en person väl bestämt sig,till 100% så brukar det ta tid innan man kan omvända det om det ens går.
Så ni kunde inget göra….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
3

#11 Det beror ju som sagt på. Jag tycker det i de flesta fall är egoistiskt, vilket det tektniskt sätt är, då man bara tänker på sig själv och vad man själv vill (ego = jag). Tänk de som begår självmord fast de har barn, varför då ens skaffa barn från första början?? Och att dessutom göra det på en allmän plats så alla som bevittnar det blir lidande och får mardrömmar. Då tänker man ju knappast på andra än sig själv.

Man ska vara tacksam för livet och alltid försöka göra det bästa av det. Visst har man inte "bett" om att bli född, men livet är en gåva. Som  citatet: "Yesterday is history, tomorrow is a mistery, today is a gift. That''s why it's called 'present'." Glad

Jag vet inte hur det känns att vilja dö. Jag har mått extremt dåligt, som många andra på den här sidan. MEN istället för att vilja dö, har det motiverat mig till att göra framtiden bättre.

Hur som helst; Att dö på ett så brutalt sätt framför ögonen på massa oskyldiga människor - däribland barn, det är inget annat än egocentriskt ("jag i centrum"). :/

Moalinn
4

Det första jag blev irriterad över var kommentaren "det är själviskt att ta livet av sig" , asså. Ni kommer inte förstå förrän ni får uppleva den smärtan själva, så egentligen ska ni bara vara tysta. Förstår att ni menar det här med tåg, men det är fortfarande smärtan som tar över, man vet inte vad man ska göra.

För det andra "det är bara att glömma", hur lätt är det att glömma att man sett detta?

Usch, väldigt tråkigt att du var tvungen att vara med om att se det. Kan inte vart roligt, försök att prata med någon som faktiskt vet hur det känns. Någon som klarat sig igenom det och gått vidare.

Och du kunde inget göra, det finns ingen anledning till att ha skuldkänslor. Vet flera här i vår lilla kommun som tagit livet av sig och blivit påkörda av tåg och hur de som stått vid övergången och tjejerna gick över (en av gångerna) medan tåget var påväg och de ropade på dem men det gick inte att stoppa dem. Det finns inget man kan göra.

Stay Strong and Believe!
Kram

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

PiganX
0

#15 Ja det där håller jag däremot med om, att göra det mitt i centrum bland massor av andra människor är egoistiskt, för då drar man in så många andra i ens egen död. Och har man barn så förändras situationen, man kanske inte skulle skaffat barn från första början nej. Men jag håller ändå fast vid att det är mer egoistiskt att tvinga någon som lider att leva.

Och livet är inte en gåva för alla. För dig är det kanske det, och för mig är det så, jag vill leva. Men alla vill inte det, och många ser livet som en pina som inte ens är värd att stå ut med. Förstår du hur jag tänker? Jag försöker bara poängtera att alla inte tänker likadant. Och att din åsikt inte är mera rätt för den sakens skull. Inte min heller för den delen. Tungan ute

Jag har viljat dö, har planerat att dö också i ca ett halvår, för ett par år sen under en jobbig depression. Som tur är fick jag hjälp av folk i min närhet, de hindrade mig och tillslut hittade jag tillbaks till ljuset och glädjeämnena. Innan det var allt svart och jag såg ingen mening i nånting.

Men som sagt, du har absolut rätt. Att ta livet av sig framför så många människor och involvera massa andra i ens egen död med mening, det är själviskt, även om inte själva självmordet i sig är själviskt (enligt mig).

[Tilde]
0

#17 Nja, men nästan alla som vill begå självmord (eller i alla fall som faktiskt gör det) är psykiskt sjuka eller instabila och hade de varit friska skulle deras liv sett helt annorlunda ut :/ Såklart är man inte egoistisk på så vis för att man begår självmord, är man deprimerad så är det enda man kan tänka på sig själv och hur man mår. Allt annat stängs liksom ute automatiskt.

Nej det vet jag. Men många i dagens läge blir deprimerade trots att de har en bra familj, gratis utbildning, osv. Det sitter i hjärnan, det vet jag, så de kan inte rå för det. Men egentligen skulle deras liv kunna se mycket bättre ut. Jag har en bekant som har försökt begå självmord ett flertal gånger, men i mina ögon är hans liv inte mycket värre än andras. Visst, han har en sjukdom som förmodligen kommer att korta ner hans liv och begränsar honom lite - men min kusin har samma sjukdom (plus fler) och är ändå positiv och älskar livet! Jag har även en annan kusin som är blind, sitter i rullstol och kan knappt prata - men han älskar också livet! Hans syster dog för några år sedan i samma sjukdom, men han har ändå en stark livsglädje för det mesta! Så jag tycker att i många fall så "överdriver" folk den känslan, antingen för psykiska sjukdomar, eller i det fallet jag inte förstår: för de bara är negativa. Såklart finns det många som inte gör så, men det finns också de som gör det. :/

Vilken tur att du kom över din jobbiga period! Du måste ha väldigt bra människor i ditt liv :)

Och ja, om man verkligen inte har något att leva för och vill dö, då tycker jag att man har rätt att göra det. Men inte på allmänna platser.

PiganX
0

#18 Hur menar du med psykiskt sjuk, menar du att man är det i grunden eller att man är psykiskt sjuk för att man för tillfället mår dåligt?

Ja, jag vet. När man har en depression eller mycket ångest så förminskas världen så oerhört mycket att man nästan ser allting som en lång tunnel, om du fattar hur jag menar. Allt bara försvinner automatiskt.

Ja, så är det ju. Många mår psykiskt dåligt trots att de är friska, kan gå till skolan, får mat på bordet etc. Jag är en av dom som mår riktigt dåligt emellanåt, och ofta kan jag inte heller förklara vad jag mår dåligt av, utan det bara finns där. Att människor medvetet skulle "överdriva" den känslan låter ju bara som rent ut sagt skitsnack. Jag kan inte tänka mig att någon människa frivilligt skulle vilja må så otroligt dåligt. Varför skulle man överdriva, menar du? Och vad menar du med psykiska sjukdomar? Ge mig ett exempel på en psykisk sjukdom som orsakar att man vill överdriva sin ångest/depression.

Hur lätt är det att vara positiv om man inte ser livets mening? Jag tror du själv skulle behöva få känna hur det känns att vilja försvinna, så att du skulle veta vad du snackar om. För det verkar du uppenbarligen inte veta.

[Tilde]
0

#19 Depression är en psykisk sjukdom. Men det är så många (verkar det som i alla fall) som blir deprimerade nu för tiden, många liksom som inte har en riktig anledning till att må så dåligt och hata sitt liv, men som ändå hatar allt och vill försvinna. Det är hemskt att se och läsa om. Rynkar på näsan

Jag har varit med om väldigt många hemska och dåliga saker, många som andra har som anledning att vilja dö. Jag är ändå en glad och positiv person och har alltid älskat mig själv. Jag reagerar helt enkelt bara annorlunda på motgångar och ser det som en extra "push" att göra något åt det och mitt liv. Istället för att stänga in mig på mitt rum när jag mår dåligt så försöker jag göra något åt det (jag har t.ex. en slags social fobi, men försöker övervinna den istället för att låta den ta över mitt liv).

PiganX
0

#20 Det var det jag ville veta om du menade eller inte, eftersom du inte nämnde vilken psykisk sjukdom du menade. Men i din förra kommentar skriver du att många människor överdriver känslan av att må dåligt, på grund av psykiska sjukdomar, eller att de är negativa som personer. Hur tänker du då?

Även positiva och glada människor kan bli deprimerade, och nyss sa du ju att du tänkte på depression när du pratade om psykiska sjukdomar. Så du säger helt enkelt att många deprimerade människor överdriver sin depression. Vad grundar du det på, och vad vet du om hur andra människor verkligen känner?

Jag citerar: "Så jag tycker att i många fall så "överdriver" folk den känslan, antingen för psykiska sjukdomar, eller i det fallet jag inte förstår: för de bara är negativa."

Och jag anser inte att man ska behöva en "ordentlig anledning" för att må dåligt. Det är inte något man frivilligt väljer, och tillräckligt "bra" anledningar i dina ögon, kanske ses på ett helt annat sätt av en annan människa.

[Tilde]
0

#21 Alltså jag menar att eftersom de är deprimerade, så hatar de sitt liv och vill dö fast de egentligen har ett riktigt bra liv som de borde vara tacksamma över (om de hade varit friska). "Överdriva" var nog inte rätt ordval, men jag hade lite svårt att uttrycka hur jag menade.. :/

PiganX
0

#22 Jag tänkte väl. Tungan ute

[Tilde]
1

#23 Hehe ja, ska försöka tänka över mer vilka ord jag väljer, för det är ju svårt för utomstående att förstå hur jag menar. Tungan ute

Michaela-N
4

Jag tycker att självmord offentligt på det viset TS berättat om är otroligt dåligt av personen, och så själviskt det bara kan bli!
Vill man avsluta sitt liv finns det sätt som är mycket snällare mot omgivningen, och andra slipper ta skullen för det korkade man gjort.

Vi kanske inte ska diskutera självmordsmetoder. Men överdos av sömnmedel/dricka nåt slags gift är då en mycket bättre metod än att ge andra trauman efter vad de sätt, det är så otroligt lågt!

Blir jättearg när jag får höra om sånt här. Hade själv aldrig klarat av att se det…

Men tyvärr är det väl oftast så att självmords"offer" gärna vill få uppmärksamhet innan de dör, att folk verkligen "ska märka" att man dött. Och då blir det så här. Så otroligt korkat!

[Stripez]
0

Finner inga ord, att se en människa ta livet av sig är inget man tar lätt på…

Jag skulle också fått skuldkänslor om jag upplevt det där, fastän det inte är ens fel så tycker man som du sa att man skulle ha gjort nånting. Men det är svårt att förhindra något som man inte vet kommer hända.. Jag tycker att du ska lägga det bakom dig med vetskapen om att det inte var ditt fel, och försöka förtränga minnet hur svårt det än är. Bättre tips än så har jag tyvärr inte :(

Ta hand om dig!

Mvh Emma

[Koppsal]
8

nu blir jag så jävla förbannad så det går inte, när man är självmordsbenägen, eller mår riktigt riktigt dåligt.
Det enda man koncentrerar sig på är att överleva till en början. då finns det ingen plats för andra människor- Och det är inte personens fel.

Och jag menar, nu vet jag inte personens anledning. Men att kalla någon egoistisk för att den personen gjorde ett val och framförde det framför massor av människor. Det är bara fel. tänk om han hade överlevt och sen fick höra hur egoistisk han var för att han valde att hoppa framför tåget istället för att skära av sig handleden hemma i badrummet och låta lillebror hitta honom nerblodad? (bara ett exempel)
Hur snällt är det liksom?

jag menar, för honom kanske det var mindre egoistiskt att göra det framför människor istället framför familjen, kanske ville han att folk skulle förstå hur illa det kan gå, visa att verkligen verkligen mådde dåligt. Han kanske hoppades på att någon skulle stoppa honom. VAD VET VI EGENTLIGEN!? 

Så sluta döma en människa som ni inte vet någonting om, sluta döma efter en enda händelse, ett val som personen gjorde.

fy faan vad jag är förbannad, om jag begick självmord, skulle folk börja kalla mig egoistisk då med?
Jag skulle hoppat framför tåget, eller skärt av mig handleden någonstans bland massa människor ja. 
Folk kallar mig fortfarande egoistisk för att jag stannar kvar och inte orkar vara "glad" för deras skull.
Det går en gräns för hur länge man orkar göra saker för andras skull och inte sin egen. Alla har en sådan gräns och kom inte och säg att ni aldrig har gjort något egoistisk framför människor/vänner/whatever

Hur fan vill ni ha det, är det ok att begå självmord hemma i badrummet men inte bland människor? 

till TS, ta inte åt dig, det var hans val och du hade nog ändå inte kunnat göra något. Även om du stoppade honom just den gången betyder inte att han inte skulle försöka igen vid ett annat tillfälle <3

[Koppsal]
3

och en annan sak, 

Jag till exempel som fått råka ut för misshandel, mobbning och FÅTT SE MISSHANDEL AV MIN EGNA FAR SOM BARN. Jag har sett slagsmål, alkoholism osv osv. 

Aldrig är det någon som kallat dessa personer egoistiska för att dem tagit ut allting på mig.  Aldrig aldrig aldrig.

Det har alltid varit mitt fel när jag har slagits tillbaka, eller sagt emot. Oj vad jag har varit egoistisk som har sagt till att jag mår dåligt av det som händer runtom mig.

Men om jag sen skulle begå självmord p.g.a. allt det här som hänt mig, då är jag egoistisk som väljer att göra det framför människor. det är ett rop på hjälp och DET ÄR INGET FEL MED ATT BE OM HJÄLP. 

När folk inte lyssnar när man börjar prata om det. Då försöker man visa det på andra sätt. Jag började t.e.x skära mig, En kompis började dricka och ta droger osv osv. men när ingen lyssnar då heller. Då finns det inget annat val längre. Då ger man upp. 

Så vem är DU som kommer och säger att det är egoistiskt?

Om ni faktiskt började vara uppmärksamma på er omgivning, lyssna på dem som vill prata, ta det seriöst det som händer och faktiskt gjorde något åt det. Då behöver det inte gå så här långt, För vet ni vad, det börjar tidigare än man tror. 

Det kan börja med ett enda elakt ord.  

Det gäller bara att man är uppmärksam på alla tecknen som finns där, för det gör dem. överallt.

PiganX
4

#27 Hade han inte velat göra det framför sin familj hade han kunnat gå ut i skogen och hängt sig i ett träd. Egoistiskt kanske är fel ord, men det är iallafall fruktansvärt fel att blanda in så många andra människor i sin död, hur dåligt man än mår.

joheck
2

#27 Jag tror du måste slå upp vad egoistisk betyder. Det här är verkligen definitionen av egositisk. Personen tänkte endast på sig själv. Jag tvivlar nått enormt på att han gav en endaste tanke till alla som var där och såg på. Då är man egoistisk! Även om man mår så otroligt dåligt att man vill ta sitt liv så betyder inte det att allt ansvar för omgivningen försvinner.

Jag är ledsen men jag bryr mig inte om vad någon säger, det är egoistiskt. Jag tycker att varenda människa som behövt bevittna nått liknande har all rätt i världen att vara förbannad på den person som utan att tänka på andra totalt förändrat livet för dessa!

Det du tar upp i #28 förstår jag inte relevansen av. Det är ingen här som har sagt att du varit självisk på något sätt.

[Koppsal]
2

#29 vem skulle hitta honom då? något barn som är ute i skogen och leker och hittar ett ruttnande lik hängandes i ett träd. Eller en gammal tant på skogspromenad?

Det kommer alltid vara någon som hittar personen så va fan är det för jävla tjafs om hur många som hittar honom?

Jag tycker ni alla borde skämmas för att ni snackar så som ni gör. 

Och hänga sig kanske inte känns som rätt metod för denna personen.
Jag menar, han kanske valde tåget för att han hoppades att någon skulle stoppa honom, eller att folk skulle få höra om hans död på ett brutalt sätt. Få folk att fatta hur allvarligt det verkligen var. 

Och man kan ju skylla allting på åskådarna också, "Det var deras fel för de var på fel plats vid fel tid" DAFUQ? 

Klart vi väljer att skylla den hemska upplevelsen på den stackars personen som måste ha levt ett helvete för att inte vilja stanna kvar. 

Jag tycker ni är egoistiska som säger att alla som vill ta självmord ska göra det någonstans där ingen kan hitta dem så ni slipper ta tag i eländet. SKÄMS!

Men som sagt, se tecknena i tid så slipper ni det här jobbiga (:

joheck
1

#31 Jo jag kanske är egoistisk som vill slippa se en person avsluta sitt liv! Men det har jag rätten att vara! På samma sätt som en person har rätten att avsluta sitt liv. Men ingen har rätten att förstöra någon annans liv. Ingen!

Jag har absolut ingenting att skämmas över.

juliino
0

Jag kan inte göra annat än att hålla med Koppsal.

Jag har funderat mycket på att ta mitt eget liv och jag skulle aldrig vilja att min mamma var den som hitta mig.

Om det är så jobbigt för folk som inte känner denna personen tänk då på hur det skulle vara för en anhörig.

Denna kille kanske inte visste något annat sätt att ta sitt eget liv som han kunde genomföra.

PiganX
7

#31 Jag förstår inte vart du vill komma. Du tycker inte att självmord är egoistiskt (det tycker inte jag heller), men du tycker att det är mera ok att man hoppar framför ett tåg så att kanske 50 eller 100 personer får dåligt samvete för att de inte hann märka att han betedde sig annorlunda innan han hoppade, och för att inte nämna lokföraren som måste leva med att han kört på en människa.

Klart det har stor betydelse om det är 1-2 eller 50 personer. Ju mindre som slipper lida - desto bättre. Eller tycker du att alla ska klandras för att han mådde såpass dåligt att han tog sitt liv?

Och vill man inte ta livet av sig utan bara vill ha uppmärksamhet så finns det andra, skonsammare sätt. Vill man inte dö så riskerar man inte livet för uppmärksamhet, det förstår väl du själv också.

Det är killens ansvar, eftersom han valde att hoppa. Åskådarna valde inte att komma dit just den dagen då han tog sitt liv. De visste inte i förväg.

Men okej, visst. Du som var där kanske kan berätta om dessa "tecken" de andra människorna borde ha sett? Tungan ute

joheck
2

#34 Väldigt bra skrivet!

PiganX
3

#33 Ja men fortfarande, det är upp till en själv om man ska ta sitt liv eller inte. Däremot bör man iallafall respektera andra, och de dom chansen till ett bättre liv än man själv haft. Man ska inte blanda in massor av andra människor, som inte valt det.

nottheonly
0

#31 Skulle också vilja veta vilka dessa "tecken" är.

LillaBenice
0

Jag håller verkligen med #27 i det hon skriver, dessutom hade dom tudligen sökt hjälpen han hade inte fått någon hjälp, För mig är de inte egoistiskt att ta livet av sig, för mig är de att man försökt vara stark för länge dessutom. Lpter som om väldigt få här tänker på hur pojken som tog sitt liv inte förstår HUR dåligt han mådde innan , klart de är svårt att förstå men man kan inte bara klaga på folk hela tiden, inse att han mådde dåligt oh inte fick någon hjälp, jag har själv vart påväg framför ett tåg , men en vän hindra mig, Till ts vill jag verkigwn beklaga oh mott råd till dig är att du ska ta kontakt med någon su kan prata om detta med, ex en kurtor paykolog osv? Bup kanske tillohmed? Styrkekramar tilldig

Loveofmylife
0

Själviskt är det att ta självmord. Fast jag har ändå förståelse för det. Man ska aldrig som person ha dåligt samvete om man ser en främlig ta livet av sig, eller må dåligt. Det är personen egna val, sin egna rätt till att välja om h*n vill leva.

Sen är det bara en person jag vill säga emot och det är Tilde.

" Nja, men nästan alla som vill begå självmord (eller i alla fall som faktiskt gör det) är psykiskt sjuka eller instabila och hade de varit friska skulle deras liv sett helt annorlunda ut"

Jag är inte diognoserad med något med är förmodligen bipolär, har bara inte lust att gå och söka upp det och få medecin. Grejen jag vill komma till är jag anser folk som är deprimerade och ledsna inte är blinda. Har empati och förstår medmänniskan. Jag menar inte att du som person kanske är blind till världensproblem. Men jag blir ganska deprimerad utav att tänka på världen, hur att just nu dör någon, våldtas någon, svälter någon, mördar någon. Listan går på.

Vad jag menar är att jag är endast självmordsbenägen pga att jag skämms. Skämms över att vara del utav denna ras som förstör och dödar allt i sin väg. Inte pga att jag har växt upp utan en far och med en styvfar i ständig smärta, eller att min morbror också var i ständig smärta. Varken mobbningen eller sjukdommar har gjort mig depimerad. Jag är inte deprimerad pga ett dåligt liv, jag har vänner och en bra familj. Snarare anser jag mig till att se, medans dem flesta andra ser men ändå är blinda.

Rörigt kanske, men jag hoppas du förstår hur jag menar. Och att jag verkligen inte säger att glada männsikor är blinda för hur saker faktiskt är.

“Happiness in intelligent people is the rarest thing I know.” -Hemingway

[morat]
4

Jag vet hur det känns. Och så säger jag inte bara för att, utan jag vet verkligen hur det känns eftersom att jag själv har sett två gymnasielever blivit påkörda av tåget. Otroligt nog för exakt två årsedan just idag.

Hemskt är det. Att se hur en människas liv tar slut på mindre än en sekund, mitt framför ögonen på en. Man vet inte vad man ska göra, man är bara chockad och helt borta!

Det är oklart om dessa tjejer som jag såg blev påkörda tog självmord eller om det var en olycka, men mycket tyder på självmord. Sjukt dumt egentligen, det är så många fler än vad man tror som blir inblandade i en sån här tågolycka.

Prata med folk om det! Själv fick jag och mina två andra vänner som såg denna olycka prata med lärare, skolsyster, kuratorer osv. Det är skönt att få prata ut, gråta ut. Berätta hur man känner sig, exakt vad man har sett och allting.

Du ska inte känna att det är ditt fel eller att du har gjort något fel. Så kände jag med, men vad kunde jag ha gjort egentligen? Jag är inte någon superhjälte med speciella krafter som skulle kunna springa fram och putta undan tjejerna från tågrälsen.

Det är tragiskt att sånt här händer, det har varit 3 tågolyckor då 4 människor omkommit i min kommun under de senaste 2 åren, dessutom har det varit andra tågolyckor utöver det med bussar och andra fordon inblandade. Så jag bor inte i en speciellt tågvänlig stad om man säger så.

Är det något speciellt som du tänker på så får du mer än gärna skicka ett PM till mig så kan jag kanske hjälpa dig. För detta är verkligen hemskt, så fruktansvärt att man inte riktigt vet vad man ska säga eller något!

Kram till dig!

Moalinn
0

OT

Stenungsund? (:

Medarbetare på Djurfoto

[morat]
0

Yes! ;)

UlrikaD
0

Tänkte precis också fråga, Stenungsund. Min syster bor där. Det med de två tjejerna var ju fruktansvärt.

Mona22
2

Ts. beklagar för din skull att du var tvungen att bevittna det och det är inte ditt fel. Du kunde inte gjort något åt det.

Nu är jag inte tonåring och hör väl inte direkt hemma på denna sajt men jag kan ge min historia.

Jag har försökt ta livet av mig flera ggr och jag vet precis hur det är att vara i det djupa hålet man inte kan komma upp ur.

Trots detta tycker jag att det är egoistiskt att avsluta sitt liv inför människor som inte vill se.

Jag har gått igenom så mycket i mitt liv så till och med min psykolog frågade mig hur jag orkat och hon har aldrig hört något liknande. Hon trodde att jag ljög.

Det som tillslut stoppade mig var tanken på mina nära. Jag ville inte att de skulle hitta mig död.Oavsett vart jag gjorde det skulle någon behöva ta hand om mig. Man tänker inte så väldigt mycket när man är som djupast men man har ju bara 2 val. Avsluta eller göra det bästa av situationen och jag valde tillslut andra alternativet. Hade det inte funkat fanns ju alltid alternativ 1 kvar men aldrig tvärt om .

Ni får ta bort mitt inlägg om ni anser att det inte ska vara här.

Moalinn
0

Tyckte att den mannen som dog ganska nyligen var värre, skitkommunen vet att den övergången är farlig men gör ingenting åt det. Att det ska behövas tre liv att förstå vad det är frågan om. Men de har fortfarande inte hänt något, men fortfarande.

Blir så trött.

Medarbetare på Djurfoto